راهکار تحقق بانکداری اسلامی، رساندن سود بانکی به صفر درصد است
کد خبر: 3299704
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷
‌عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

راهکار تحقق بانکداری اسلامی، رساندن سود بانکی به صفر درصد است

گروه اقتصاد: گروسی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم بانکداری اسلامی را در ایران محقق کنیم باید همانند برخی کشورها نرخ سود بانکی را تک‌رقمی و در نهایت به صفر درصد برسانیم.

حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره سرپیچی برخی بانک‌ها از مصوبه شورای پول و اعتبار در زمینه کاهش سودهای بانکی اظهار کرد: در تمام دنیا اینگونه است که وقتی بانک مرکزی قانونی را تعیین می‌کند همه بانک‌ها ملزم به رعایت آن هستند اما نرخ بهره‌ای که اکنون در بانک‌ها شاهد آن هستیم باعث شده است سرمایه‌ها به سمت بازرگانی و واردات برود و تولید دیگر توجیهی ندارد.

نرخ سود توسط بانک مرکزی تعیین سود

وی ادامه داد: نرخ سودی که اکنون تعیین شده است باید به شکل دقیق توسط بانک‌ها رعایت شود و این در حالی است که نرخ سود بانکی در اکثر کشورهای دنیا تک‌رقمی است و سیاست‌های یک بام و دو هوای کنونی بانک‌ها عاقبت خوبی برای اقتصاد کشور ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که واگذاری تعیین سود سپرد‌ه‌های کمتر از یکسال به بانک‌ها به صلاح است یا خیر؟ اظهار کرد: نرخ سود بانکی را باید بانک مرکزی تعیین کند و این اشتباه بزرگی است که آن را به بانک‌ها واگذار کنیم و عواقب منفی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد.

راهکار تحقق بانکداری اسلامی

گروسی در پاسخ به این پرسش که تعیین نرخ سود توسط بانک‌ها چه عواقب منفی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد و بهترین روش برای تعیین سودهای بانکی چیست؟ تأکید کرد: اگر می‌خواهیم نرخ سودی را تعیین کنیم باید وضعیت اقتصادهای دنیا را مشاهده کرده و اگر در این زمینه تحقیق کنیم متوجه خواهیم شد که نرخ سود اکثر این کشورها تک‌رقمی است و به همین دلیل پول‌های مردم به سمت بورس و تولید می‌رود تا اینکه در بانک‌ها سرمایه‌گذاری شود و این نرخ‌ها هم به شکل دستوری انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اما برطبق اصول بانکداری اسلامی نرخ‌ سود باید براساس مشارکت در سود و زیان باشد؟ عنوان کرد: بنده معتقدم اگر می‌خواهیم بانکداری اسلامی را محقق کنیم باید در نظام بانکداری ایران هم همانگونه که اکنون در کشورهایی همانند ژاپن و انگلیس، با اینکه مسلمان هم نیستند عمل می‌کنند، نرخ سود را به حدود یک یا دو درصد برسانیم.

نرخ سود بانکی را به صفر درصد برسانیم

نماینده شهر قدس، شهریار و ملارد در خانه ملت در پایان تصریح کرد: در کشوری همانند ژاپن، نرخ سود بانکی صفر است چراکه توانسته‌اند تورم را به صفر برسانند و بر همین اساس حتی برای نگهداری سپرده‌های مردم درصدی از سود را هم دریافت می‌کنند؛ بنابراین ما هم باید در نظام بانکداری اسلامی چنین شیوه‌ای را در پیش بگیریم.

مطالب مرتبط
captcha