واگذاری سود سپرده‌های زیر یکسال به بانک‌ها مانعی بر سر راه رونق اقتصادی است
کد خبر: 3302836
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

واگذاری سود سپرده‌های زیر یکسال به بانک‌ها مانعی بر سر راه رونق اقتصادی است

گروه اقتصاد: موسوی‌لارگانی اظهار کرد: به دلیل وحشت بانک‌ها از خروج سرمایه‌های مردم در سپرده‌های زیر یکسال، این سرمایه‌ها صرف تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و رونق اقتصادی نخواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره دلایل تبانی بانک‌ها در زمینه تعیین نرخ‌های سود نزدیک به 20 درصد برای سپرده‌های زیر یکسال اظهار کرد: حقیقتا اینکه تعیین سود سپرده‌های زیر یکسال را به بانک‌ها واگذار کرده‌اند اشتباه است و همانگونه که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی سود سپرده‌های بانکی بالای یکسال را اعلام می‌کردند باید سودهای زیر یکسال را هم تعیین می‌کردند؛ چراکه باعث بروز مشکل می‌شود.

ترس بانک‌ها از خروج سپرده‌های زیر یکسال

وی افزود: اکنون برخی از بانک‌ها برای جذب سپرده‌ها و سرمایه‌های مردم احتمالا سودها را بالا برده و در بازار بورس خلل ایجاد می‌کنند. همچنین بانک‌های دیگر را هم متضرر خواهند کرد و هر بانکی برای اینکه میدان‌دار باشد، سود سپرده‌های زیر یکسال را بالا می‌برد و بازار پولی دچار مشکل خواهد شد.

موسوی‌لارگانی ادامه داد: به دلیل اینکه سپرده‌گذار قرارداد زیر یکسال بسته است شاید خود بانک هم این برنامه‌ریزی را برای پول نداشته باشد که در تولید و صنعت از آن استفاده کند؛ چراکه بانک این وحشت را دارد که مشتری هر زمان بخواهد پول خود را از بانک بیرون بکشد.

با واگذاری سود سپرده‌های زیر یکسال به بانک‌ها، سرمایه‌ها صرف رونق اقتصادی نمی‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: به همین دلیل نمی‌توان در رونق اقتصادی، استفاده‌ای از این پول‌ها برد و بانک‌ها سرمایه در گردش تولیدکنندگان را فراهم کنند؛ چراکه بانک‌ها این احتمال را می‌دهند که هر لحظه این سرمایه‌ها را از دست بدهند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این مشکلات و با توجه به اینکه بانکداری اسلامی معتقد به مشارکت در سود و زیان است پس برای تحقق بانکداری اسلامی چه باید کرد؟ گفت: در زمینه بانکداری اسلامی باید گفت در نظام بانکداری کنونی برخی از قوانین برگرفته از اسلام و نوعی از بانکداری اسلامی را یدک می‌کشیم اما همه نظام بانکداری منطبق بر بانکداری اسلامی نیست و همه علما از آن گلایه دارند.
75 درصد سوددهی بانک‌های خصوصی

وی افزود: البته اکنون مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در قم طرحی را تهیه کرده‌اند و در اختیار مجلس قرار گرفته است که در مورد تحقق بانکداری اسلامی نکات خوبی در نظر گرفته است و انشاء‌الله اگر تبدیل به قانون شود شاید بتوانیم بگوئیم توجهی به بانکداری اسلامی داشته‌ایم.

منتخب مردم فلاورجان در خانه ملت اظهار کرد: اما در اینجا بیشتر موضوع سود و زیان مطرح است؛ چراکه بسیاری از بانک‌های کشور که خصوصی شده‌اند به دنبال کسب سود بیشتر هستند و دو یا سه سال پیش بود که بانک‌های خصوصی بیش از 75 درصد سوددهی داشتند درحالی‌که هیچ سرمایه‌گذاری چنین سودی را به دست نمی‌آورد.

برخی از سپرده‌گذاری‌ها و پرداخت تسهیلات براساس موازین اسلامی نیست

موسوی‌لارگانی عنوان کرد: در شرایط کنونی تولیدکنندگان ما با مشکلات جدی مواجه شده‌اند و دلیل عمده آن هم بانک‌ها هستند چراکه وقتی بانک‌ها وام با سود 28 درصد در اختیار آنها می‌گذارند و اگر یک روز هم تأخیر داشته باشند جریمه آن را می‌گیرند حال شما تصور کنید که یک تولیدکننده باید چه سودی داشته باشد که علاوه بر پرداخت این سود و حل دیگر مشکلات از قبیل قبض آب و برق و دستمزد کارگران، خود هم سودی را کسب کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: طبیعتا صنعتگران توان کسب چنین درآمدی را ندارند و به همین دلیل اکثر آنها دارای زیان هستند اما با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و عشق و علاقه‌ای که به کشور و تولید دارند به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما بانک‌ها با کمترین تلاشی بالاتری سود را کسب می‌کنند به این دلیل که برخی از سپرده‌گذاری‌ها و پرداخت تسهیلات براساس موازین اسلامی نیست.

مطالب مرتبط
captcha