قرآن از امام حسین(ع) چه گفته است؟
کد خبر: 3306239
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۸
حجت الاسلام نواب تشریح کرد:

قرآن از امام حسین(ع) چه گفته است؟

گروه جامعه: مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به آیات قرآن کریم که در خصوص امام حسین(ع) نازل شده است، گفت: کارهایی که پیامبر(ص) در خصوص ایشان انجام داده‌اند برای کسانی که می خواهند راه را بشناسند چراغ روشنگر است.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که بهترین راه برای شناساندن امام حسین(ع) به مردم چیست؟ گفت: جایگاه و منزلت امام حسین(ع) نه برای مردم این عصر و نه برای مردم زمان امام حسین(ع) شناخته شده نبود. البته کسانی بودند که در خدمت ایشان بوده و امام حسین(ع) فرمودند که من یارانی بهتر از یاران خودم نمی شناسم.

وی ادامه داد: برای شناخت ایشان باید انسان در محضر قرآن و پیامبر(ص) باشد تا ببیند خداوند و رسول خدا در خصوص جایگاه امام حسین(ع) چه فرموده اند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه به آیاتی از قرآن کریم، که در خصوص امام حسین(ع) نازل شده است اشاره و عنوان کرد: امام حسین(ع) یکی از کسانی است که در مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران، همراه پیامبر بوده اند؛ در آیه 61 سوره ال عمران خداوند می فرماید: «فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ؛ پس هر که در این [باره] پس از دانشى که تو را [حاصل] آمده با تو محاجه کند بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم سپس مباهله کنیم و لعنت ‏خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».

وی ادامه داد: فرزندانی که در این آیه به آنها اشاره شده امام حسن و امام حسین(ع) هستند. این مسئله را هم شیعه و اهل سنت قبول دارند.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور، عنوان کرد: اگر انسان بخواهد امام حسین(ع) را بهتر بشناسد، باید بداند که ایشان یکی از کسانی است که در کسای یمانی قرار گرفت و آیه تطهیر در خصوص ایشان نازل شده است. خداوند در سوره احزاب آیه 33 می فرماید: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا؛ دا فقط مى‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند».

وی ادامه داد: امام حسین(ع) قطعاً از مصادیق «فِی الْقُرْبَى» است. در آیه 23 سوره شوری می خوانیم که: «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى؛ بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى در باره خویشاوندان». همچنین در سوره انسان که در رابطه با ایثار اهل بیت(ع) است (آیه هل اتی)  خداوند جایگاه اهل بیت(ع) که امام حسین(ع) نیز جزء آنها است را بیان می کند. اگر به این آیات قرآن مراجعه کنیم جایگاه امام حسین(ع) را می توانیم بشناسیم.

حسین(ع) را به کمک پیامبر(ص) بشناسیم

حجت الاسلام نواب در ادامه به سخنان پیامبر(ص) در خصوص امام حسین(ع) اشاره و عنوان کرد: حضرت رسول(ص) در سخنان خود از امام حسین(ع) با عظمت یاد کرده است. این حدیث که حسن و حسین سید جوانان اهل بهشت هستند را اهل سنت و شیعه قبول دارند. همچنین این حدیث که «حسین از من و من از حسین هستم» حدیث مشهوری است. بخش دوم این حدیث که می فرماید من از حسین هستم نیز به این معنی است که دینی که من آورده ام به جز با خون حسین(ع) باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: در روایت دیگری از پیامبر(ص) نقل شده است که هر کس حسن و حسین(ع) را مورد محبت خود قرار دهد مرا دوست داشته است و هر کس این دو را مورد بغض قرار دهد مرا مورد بغض قرار داده است. پس باید جایگاه امام حسین(ع) در جایگاهی قرار داشته باشد که وجود ایشان و پیامبر(ص) یکی تلقی شود.

این استاد حوزه علمیه افزود: ما روایت های زیادی داریم که از پیامبر(ص) در فضیلت، منزلت و جایگاه امام حسین(ع) نقل شده است و کارهایی که پیامبر(ص) در خصوص امام حسین(ع) انجام داده اند برای کسانی که می خواهند راه را بشناسند چراغ پرنور و روشنگر است و کسانی هم  که می خواهند غافل باشند، پشتشان را به نور کرده‌اند.

وی در پایان گفت: امیدواریم امام حسین(ع) را از معرفشان که خداوند متعال و پیامبر(ص)هستند بشناسیم.

captcha