همایش‌هایی با سخنرانی‌های زیاد و غیر جذاب پخش زنده ندارد
کد خبر: 3307088
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
دلایل عدم پخش زنده همایش بانوان فعال قرآنی؛

همایش‌هایی با سخنرانی‌های زیاد و غیر جذاب پخش زنده ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر گروه مسابقات شبکه قرآن سیما از نقش این شبکه در تولید محتوا برای دیگر رسانه‌ها در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن می‌گوید و بر اینکه حفظ مخاطب از اولویت‌های پخش زنده است تأکید می‌کند.

حیدر جاودان، مدیر گروه مسابقات شبکه قرآن سیما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به پایان یافتن سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، اظهار کرد: شبکه قرآن سیما پیش از آغاز این مسابقات تلاش داشته است تا اطلاع‌رسانی در جهت این رویداد قرآنی را به نحو احسن پوشش دهد.
وی با بیان اینکه چندسالی است مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت پخش زنده و تولید برنامه‌های جانبی و مستند از شبکه قرآن سیما پوشش داده می‌شود، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته اتفاقاتی که در این مسابقات انجام می‌شود از جمله؛ ساخت دکور، جلسات هماهنگی با حضور رسانه‌ها، صاحب‌نظران و اساتید قرآنی، اسکان و رفت و آمد متسابقان و داوران، بازدید متسابقان و داوران از امکان تاریخی و مذهبی و... را تصویربرداری کرده و در قالب برنامه‌های مستند آماده می‌کنیم.

هماهنگی با شبکه‌های مختلف تلویزیونی برای پوشش مسابقات قرآن
جاودان با بیان اینکه هماهنگی با دیگر شبکه‌های صداوسیما برای پوشش مسابقات بین‌المللی نیز از طریق شبکه قرآن سیما انجام شده است، گفت: قبل از آغاز مسابقات یک تقسیم کار بین شبکه‌ها انجام دادیم و هر شبکه موظف شد در راستای اهداف و سیاست‌های خود به اطلاع‌رسانی این دوره از مسابقات بپردازد.
وی با یادآوری اینکه شبکه‌های مختلف سیما با حضور در سالن برگزاری مسابقات به تناسب برنامه‌های خود به اطلاع‌رسانی این دوره از مسابقات می‌پرداختند، اظهار کرد: در طول برگزاری مسابقات مسئولان و برگزارکنندگان مسابقات در استودیوهای شبکه‌های مختلف سیما حضور پیدا کرده و مطالبی را درباره این مسابقات به صورت زنده و مستقیم یا تولیدی ارائه می‌کردند.
مدیر گروه مسابقات شبکه قرآن سیما در ادامه با بیان اینکه سال گذشته یک فاز بالاتر از سال‌های گذشته به اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن پرداختیم، افزود: امسال هم سعی کردیم نسبت به سال گذشته یک فاز بالاتر باشیم و رسانه‌های اسلامی خارج از کشور از جمله اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی را نیز به اطلاع‌رسانی این مسابقات بیاوریم.

فعالیت اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی
وی یادآور شد: همچنین طی جلسات متعددی که با اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی داشتیم فرکانس شبکه قرآن سیما را در اختیار آنها قرار دادیم تا بتوانند این شبکه را از ماهواره دریافت کنند و برنامه‌های آن را از شبکه‌های خود پخش کنند. امسال تلاش داشتیم بعد بین‌المللی اطلاع‌رسانی مسابقات قوی‌تر از سال‌های گذشته باشد که این اتفاق صورت گرفت و تقسیم کار بین شبکه‌های داخلی و خارجی به خوبی انجام شد و بازتاب بسیار خوبی هم داشت.
جاودان درباره نحوه پوشش مسابقات بین‌المللی قرآن در شبکه قرآن سیما، گفت: مراسم اختتامیه و افتتاحیه و تمامی تلاوت‌هایی که در این مسابقات انجام شد به صورت زنده از شبکه قرآن سیما پوشش دادیم اما برنامه‌های جنبی از جمله همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی و همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی را ضبط کردیم تا در یک فرصت مناسب از شبکه قرآن سیما پخش کنیم.

وی درباره عدم پخش زنده همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی عنوان کرد: پخش زنده چنین برنامه‌ای به توافقاتی که سازمان اوقاف با رسانه ملی داشته است برمی‌گردد و طی جلسات هماهنگی که با مسئولان اوقاف داشتیم توافق کردیم کدام برنامه‌ها به صورت زنده و کدام برنامه‌ها به صورت تولیدی پخش شود.

همایشی که از ابتدا تا انتها سخنرانی باشد جذابیتی برای پخش زنده ندارد
مدیر گروه مسابقات شبکه قرآن سیما ادامه داد: در جلساتی که با مسئولان سازمان اوقاف داشتیم قرار گذاشتیم امکان پخش زنده همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی توسط رسانه ملی بررسی شود که اگر امکان پخش زنده بود انجام شود؛ چرا که رسانه ملی برنامه‌هایی را به صورت زنده پخش می‌کند که امکان انعکاس رسانه‌ای آن وجود داشته باشد و اینکه همایشی پخش کنیم که از ابتدا تا انتهای آن سخنرانی باشد نه تنها جذابیتی برای مخاطبان نخواهد داشت بلکه مضراتی هم خواهد داشت و ممکن است حالت دافعه ایجاد کند.
وی اظهار کرد: زمانی که ادعا داریم همایشی به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود این همایش بین‌المللی باید به قدری آیتم‌های جذاب داشته باشد که بتواند مخاطبان را جذب کند؛ همانند مسابقات بین‌المللی قرآن که برای تمامی کشورهای اسلامی جذاب است و اکثر کشورها به این دلیل که نمایندگان آنها در این مسابقات حضور دارند تلاوت‌ها و برنامه‌های این مسابقات را دنبال می‌کنند.
جاودان در پایان گفت: تنها کاری که در شبکه قرآن سیما در خصوص برنامه‌های جنبی مسابقات بین‌المللی قرآن می‌توانیم انجام دهیم این است که این برنامه‌ها را ضبط و در فرصت مناسب به صورت تولیدی پخش کنیم که این اتفاق در مورد همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی نیز می‌افتد.

captcha