ابهامات هزینه‌کرد تبلیغات شهری مسابقات بین‌المللی قرآن/ منشأ ناهماهنگی‌ها کجاست؟
کد خبر: 3307551
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹

ابهامات هزینه‌کرد تبلیغات شهری مسابقات بین‌المللی قرآن/ منشأ ناهماهنگی‌ها کجاست؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: اینکه تبلیغات شهری مسابقات بین‌المللی قرآن براساس صحبت دست‌اندرکاران مسابقات، وسعت آن نسبت به سال قبل پنج برابر شده اما هزینه آن یک پنجم ادوار قبل شده، جای بررسی دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در حالی به پایان رسید که هنوز هم در برخی خیابان‌ها تبلیغات این مسابقات به چشم می‌خورد.
تبلیغاتی که بعد از گفت‌وگوی رئیس کمیته تبلیغات این دوره از مسابقات با ایکنا برخی شائبه‌ها را در مورد هزینه‌های آن به وجود آورد.

تبلیغات شهری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از روز دهم اردیبهشت ماه آغاز شده،‌ این را محمدرضا نظری، معاون کمیته تبلیغات مسابقات بین‌المللی قرآن عنوان می‌کند و می‌افزاید: «امسال 850 تابلو تبلیغی در سطح شهر نصب شد و حدود 16 بیلبورد در قالب 700 متر را باید به این تعداد تابلو اضافه کرد،‌ البته با پایان یافتن طرح شهرداری با عنوان نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، نزدیک به 25 بیلبورد به تعداد بیلبوردها اضافه شد که گزارش متراژ آن در آینده مشخص خواهد شد».
محمدرضا نظری که به گفته مسئولان برگزاری مسابقات مسئول مستقیم قراردادها و نظارت بر تبلیغات شهری بوده است، در ادامه می‌گوید: «به این مورد باید تبلیغات در مترو و فضاهای این شکلی را نیز اضافه کرد، به لحاظ مکان‌یابی سعی داشتیم تا مسیرهای اصلی و شاه‌راه‌ها محل نصب تابلوها باشد، تبلیغات در این دوره در قالب 23 اداره که زیر نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران قرار دارند، صورت گرفت،‌ به این صورت که تبلیغات را در سطح استان تقسیم بندی کردیم و سهمیه‌ای را برای هر شهرستان در نظر گرفتیم».
از وی در مورد تفاوت تبلیغات در این دوره با ادوار گذشته که می‌پرسیم می‌گوید: «امسال گسترده‌تر از سال قبل بحث تبلیغات را پیگیری کردیم و تبلیغات بر یک بخش تمرکز نداشت، ‌امسال با مشارکت با برخی از ارگان‌ها و نهادها نزدیک به هشت تلویزیون شهری تیزرهای مسابقات را پخش می‌‌کرد،‌ تلویزیون‌های داخل مترو نیز تا حدودی این بحث را ادامه دادند».
وی همچنین در مورد همکاری سایر نهادها با سازمان اوقاف جهت تبلیغات شهری مناسب‌تر نیز بیان می‌دارد:‌ «نهادهای بسیاری با ما همکاری داشتند از سپاه و بسیج گرفته تا شهرداری، همکاری‌ها خوب بود و مشکل خاصی به این جهت وجود نداشت».
اما این تمام ماجرا نیست و مسئولان شهرداری صحبت از ناهماهنگی اوقاف با شهرداری در این زمینه می‌کنند، عیسی علیزاده، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در گفت‌وگویی در تاریخ دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه در مورد طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر صورت گرفته بود اشاره‌ای هم به مسابقات بین‌المللی قرآن کرده و از هماهنگ نبودن سازمان اوقاف با شهرداری جهت انجام تبلیغات سخن به میان آورده بود. وی در این زمینه گفته بود: «در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن شاید به دلیل تغییر و تحولاتی که در آنجا صورت گرفته هیچگونه مکاتبه، نامه و یا درخواستی مبنی بر تبلیغ برای مسابقات به سازمان نشده و اگر این درخواست از طرف آنها داده می‌شد، قطعاً می‌توانستیم راه‌حلی برای آن پیاده کنیم».
علیزاده این را هم گفته بود که «شروع مسابقات قرآنی اوقاف با اتمام طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر بوده و اگر سازمان اوقاف تعاملی با سازمان زیباسازی داشته باشند می‌توانیم تبلیغات آن را به سرعت انجام دهیم».
از سوی دیگر حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز یک روز بعد از اظهارات علیزاده در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایکنا در روز سه‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه از مکاتبات لازم با شهرداری تهران سخن به میان آورده بود، مرور صحبت‌های وی در ادامه به کامل‌تر شدن این گزارش کمک خواهد کرد. این مصاحبه را اینجا بخوانید.
حسینی با اشاره به همکاری شهرداری تهران با سازمان اوقاف برای تبلیغات شهری این دوره از مسابقات اظهار کرده بود: «حدود یک ماه قبل رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه مکاتبه‌ای با شهردار تهران در‌خصوص تبلیغات شهری این دوره از مسابقات انجام داد که در این مکاتبه موارد لازم برای تبلیغات شهری و محیطی مسابقات بین‌المللی قرآن در شهر تهران قید شده بود».
وی یادآور شده بود: «مدیران شهرداری تهران علاقه داشتند که با ما همکاری کنند و مقداری بیلبورد نیز در اختیار ما قرار دادند اما به هر حال به دلیل برگزاری همزمان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه گل و گیاه و پروژه نگارخانه‌ای به وسعت شهر تهران امکان تبلیغات محیطی بیشتری نبود. مدیران در شهرداری تهران تا جایی ‌که امکان داشت با ما همکاری کردند».
این در حالی است که برخی شنیده‌های خبرنگار ایکنا در حواشی مسابقات بین‌المللی قرآن حکایت از این دارد که نصب تابلوهای تبلیغاتی شهری بدون اجازه شهرداری تهران بوده است و هیچ گونه رایزنی با شهرداری صورت نگرفته است، همین امر باعث می‌شود تا شهرداری تهران یک روز قبل از آغاز مراسم افتتاحیه اقدام به جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی شهری کند که مداخله برخی مسئولان مانع از این کار می شود.
قطعاً در این بین هر کدام ناقض کننده صحبت‌های دیگری هستند. گذشته از این ناهماهنگی‌ها در بحث تبلیغات شهری،‌ مسئله مهم‌تری که مسئولان برگزاری مسابقات در هر گفت‌وگویی سعی در طفره رفتن از آن داشتند،‌ بحث هزینه‌های تبلیغات شهری این مسابقات بود. هزینه‌هایی که به گفته مسئولان کمیته تبلیغات، به یک پنجم هزینه‌های سال گذشته رسیده در حالی که تبلیغات بیش از پنج برابر شده است.
مسئولان کمیته تبلیغات در حالی این ادعا را مطرح می‌کنند که سال‌های قبل مطرح شد؛ این تبلیغات شهری در ادوار گذشته بدون هزینه بوده؛ تبلیغاتی که ظاهراً‌ صفر تا صد آن برعهده شهرداری بوده است.
در پایان این گزارش یک سؤال اساسی همچنان باقی مانده است و آن هم اینکه آیا امکان دارد که افزایش پنج برابری تبلیغات، کاهش یک پنجمی هزینه‌ها را به دنبال داشته باشد، آن هم در حالی که هزینه‌های تبلیغات شهری سال قبل صفر اعلام شده است.

پیگیری از سازمان زیباسازی شهر تهران حاکی از آن است که استفاده از تابلوهای سطح شهر برای تبلیغات فرهنگی کاملاً رایگان است.

ایکنا منتظر شنیدن و دریافت مستندات و پاسخ به این ابهامات است.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ق
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۶ - ۱۲:۳۷
0
0
سلام من موثق از خود بچه‌های اوقاف خبر دارم که تبلیغات شهری سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن حدود دو میلیارد تومان برای اوقاف هزینه داشته.
رحمانی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۰۶ - ۱۴:۴۱
0
0
در نقد کردن این رویداد مراقب باشید تا به اصل این مسابقات که از دستاوردهای نظام است و 32 سال سابقه دارد لطمه ای وارد نشود
سعید
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۸ - ۱۱:۱۴
0
0
توصیه اخلاقی یک شاگرد کوچک قرآن به آقایان اهل قرآن:
هیــــچ لزومی ندارد اهل قرآن به آلودگی های اهل سیاست بازی که "کوبیدن مدیریت قبلی برای اثبات برتری مدیریت فعلی است"خود را بیالایند.
شما نیکی می کن و در دجله انداز و ایزد هم در بیابانت دهد باز..
captcha