الحاق عنوان مساجد به سازمان اوقاف منوط به کسب نظر مقام معظم رهبری
کد خبر: 3308311
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
اختصاصی ایکنا/

الحاق عنوان مساجد به سازمان اوقاف منوط به کسب نظر مقام معظم رهبری

گروه سیاسی: شنیده‌ها حاکیست، کمیسیون‌ فرهنگی مجلس با عنایت به سخنان اخیر آیت‌الله هاشمی شاهرودی، منتظر پاسخ دفتر مقام معظم رهبری است تا در روند بررسی مجدد طرح حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور، درباره الحاق عنوان مساجد به سازمان اوقاف و امور خیریه تصمیم‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به منظور حمایت از احداث، تجهیز و مدیریت مساجد و نمازخانه‌ها اقدام به ارائه طرحی در این مورد کرد؛ طرحی شامل 23 ماده که به صورت یک‌فوریتی در صحن علنی مجلس بررسی شد.
در مقدمه این طرح آمده است: نظر به اینکه از وظایف اساسی جمهوری اسلامی ایران، حمایت از مساجد و توسعه تربیت دینی و اسلامی است اما متولی مشخصی برای این امر وجود ندارد و اقدامات موازی و متداخل و در بسیاری از موارد غیر مؤثر مشکلاتی را به وجود می‌آورد، در اجرای اصول مختلف قانون اساسی از جمله اصول اول، دوم، سوم، هشتم و دوازدهم و مواد 3 و 6 قانون برنامه پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران این طرح پیشنهاد می‌شود.
بیشتر موارد این طرح از سوی معاونتی جدیدالتأسیس اجرایی می‌شود. معاونتی که در صورت تصویب و قانونی شدن این طرح در ساختار سازمان اوقاف و امور خیریه ایجاد خواهد شد و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز عنوانی جدید به خود می‌گرفت. با ادغام مساجد، این سازمان پس از آن، به عنوان «اوقاف، مساجد و امور خیریه» شناخته می‌شد.
با توجه به اینکه کلیات مباحث مربوط به مساجد تاکنون بر عهده مردم بوده و بارها مسئولان و شخصیت‌های مختلف نسبت به دولتی شدن مساجد هشدار داده و از مردمی ماندن مساجد حمایت کرده‌اند، ارائه چنین طرحی شائبه خدشه وارد کردن به روح مردمی‌بودن مساجد را ایجاد می‌کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا در دفاع از این طرح می‌گوید: در این طرح مدیریت مساجد همچنان بر عهده ائمه جماعات است و قصد دخالت در امور مساجد را نداریم.
وی ‌می‌افزاید: ساخت، تجهیز و مدیریت مساجد نیازمند حمایت است که امروز متولی خاصی ندارد؛ لذا شاهد هستیم که ممکن است در یک نقطه از شهر چند مسجد وجود داشته باشد در حالی‌که در نقطه دیگری مسجدی ساخته نشده است؛ از سوی دیگر برخی معماری‌ها برای مساجد نامناسب هستند که نیاز به نظارت دارند.
هر چند به گفته سیدعلی طاهری، این طرح به دلیل مغایرت آن با اصل 57 قانون اساسی از سوی شورای نگهبان رد شد، اما آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی از فقهای شورای نگهبان چندی پیش در دیدار دبیر و مسئولان ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور به بررسی این طرح در شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: مساجد نباید دولتی شود؛ حتی اینکه مساجد ذیل عنوان سازمان اوقاف و امور خیریه بیاید نیز مخالف هستیم و شورای نگهبان نیز آن را رد کرد.
وی در این رابطه یادآور می‌شود: در یکی از دیدارهایی که با جمعی از مسئولان خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم، این موضوع را با ایشان مطرح کردیم که ایشان نیز به این نکته اشاره کردند که «اگر من هم در آن جلسه بودم همان طور که شما رای دادید نظر می‌دادم».

به دنبال این سخنان، ایکنا این موضوع را پیگیری کرد و نظر برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را جویا شد؛ سیدعلی طاهری یکی از این اعضای بود که در واکنش به سخنان این عضو شورای نگهبان گفت: تقریباً 90 درصد مسائلی که در این طرح آورده شده بر اساس نظرات و مطالبات رهبر معظم انقلاب در پیام‌هایی است که به اجلاس سالانه نماز صادر می‌کنند که یکی از تأکیداتشان این است که کارهای برزمین مانده مساجد را برطرف کنید.
وی اظهار می‌کند: با این حال اگر اشکالاتی به بند بند این طرح وارد است، مطرح کنند تا نسبت به آنها رسیدگی شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی حسینی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این رابطه می‌گوید: ما با توجه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در رابطه با توجه به نماز و مسجد این طرح را ارائه کرده‌ایم و تلاشمان این بوده است که مساجد را دولتی نکنیم.
وی ادامه می‌دهد: این طرح نظارت بر احداث مسجد و نمازخانه در شهرک‌ها و راه‌ها را بر عهده خواهد داشت و در صورت کم‌کاری نهادهای ذی‌ربط مسائل را پیگیری خواهد کرد.
وی تصریح می‌کند: با این حال اگر نظر مقام معظم رهبری مخالف این طرح باشد، ما نیز با آن مخالفت خواهیم کرد.
پیگیری‌ها و شنیده‌های خبرنگار ایکنا در این رابطه حاکی از آن است که پس از اطلاع اعضای کمیسیون فرهگی از سخنان آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آنها برای تصمیم‌گیری در ارتباط با طرح حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور و پیگیری امور نمازخانه‌ها به ویژه الحاق مساجد به سازمان اوقاف و امور خیریه و تغییر نام آن، به‌دنبال استعلام از دفتر مقام معظم رهبری و کسب نظر ایشان می‌باشند تا نظرات معظم له را در طرح لحاظ کنند.

captcha