مراسم تجلیل از آیت‎الله امینی و بزرگداشت آیت‎الله معرفت برگزار شد
کد خبر: 3308619
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
با حضور لاریجانی و آیت الله استادی؛

مراسم تجلیل از آیت‎الله امینی و بزرگداشت آیت‎الله معرفت برگزار شد

گروه حوزه‎های علمیه: دهمین آئین تجلیل از دین‎پژوهان عصر امروز برگزار و از ده‎ها سال خدمات علمی آیت‎الله امینی و مرحوم آیت الله معرفت تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) در این مراسم که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد آیت الله استادی، عضو شورای عالی حوزه علمیه در این مراسم گفت: آیت الله امینی ویژگی‎هایی دارند که این ویژگی‎ها برای طلاب و فضلا آموزنده است. ویژگی اول ایشان، زندگی ساده و آرام و بدون تجملات است و منزل ایشان از قبل و بعد از انقلاب تفاوتی نکرده است.

وی بیان کرد: ویژگی دوم ایشان، اعتدال است؛ نکته این است که ایشان شخصیتی مبارز دارند و اینگونه اعتدال دارند؛ هیچ گاه ایشان مبارزه را کنار نگذاشته است و در این مدت نیز اعتدال را خط مشی خود قرار دادند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نکته سوم، کارهایی است که به ایشان مراجعه شده است زیرا ایشان هر کاری را که قبول کردند به بهترین شکل ممکن انجام دادند و در خبرگان و جامعه مدرسین و امامت جمعه و... وقت می گذاشتند.

استادی افزود: نکته دیگر آنکه ایشان همیشه در دسترس مردم بودند؛ یکی از کارهای مهم ایشان، امامت جماعت مسجد اعظم است و تا وقتی که مردم نیاز داشته باشند ایشان با مردم هستند و به آنها و کار آنها اهمیت و به درد مردم گوش می دهند.

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی‎های ایشان، کتب ایشان است که این کتب، شامل اعتقادات و اخلاق و راه و رسم زندگی سالم است؛ این سه مسئله نیز نیازهای اصلی مردم در زندگی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: از دیگر ویژگی‎های ایشان، این بود که ایشان همیشه معتمد امام و رهبری و مورد احترام مراجع عظام بوده است.

استادی افزود:ایشان به شکلی راه های زندگی خود را انتخاب کردند که هیچگاه از آنها پشیمان نیستند؛ در ضمن ایشان دارای صراحت و شجاعت مثال زدنی هستند؛ ایشان هیچگاه مقلد صددر صد کسی نیستند و همیشه با یک صراحت و شجاعتی سخن خود را مطرح کردند.

وی یادآوری کرد: ایشان از روزی که طلبگی را شروع کردند در کنار درس و بحث به دنبال اخلاق رفتند؛ ایشان در سال اولی که به قم آمدند، در درس اخلاق بزرگان قم شرکت کردند؛ ایشان درس خود را نزد شخصیت هایی خواندند که اکثر آنها معلم اخلاق بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی از ویژگی‎های ایشان تحمل مشکلات است؛ ایشان نمونه کاملی در این زمینه هستند؛ ایشان در ضمن مقلد حوزه نبودند و همیشه با موج روز حرکت نمی‎کردند بلکه تلاش می کردند که خلا روز با پر کند.

استادی افزود: ایشان بیش از 50 سال اهل قلم هستند ولی پرنویس نبوده و خوب‎نویس بودند. پرنویس بودن همیشه خوب نیست؛ ممکن است برخی پس از پنجاه سال 30 کتاب داشته باشد ولی این کتب مثل کتب آیت الله امینی به زبان‎های دیگر ترجمه شده و نسل ها آنها را مطالعه کردند.

وی خاطرنشان کرد: کتاب دادگستر جهان در خصوص امام زمان(عج) در سالها پیش یکی از بهترین های روزگار خود بود ولی پس از این همه سال باز هم این کتاب جزو بهترین هاست؛ ایشان در همه سالها به فکر مردم و اقشار مختلف بودند و آن گونه که باید و شاید از ایشان استفاده نشد.

استادی گفت: افراط و تفریط در هیچ جا جواب نمی‎دهد، در امور سیاسی نیز جواب نمی‎دهد و به همین جهت باید بزرگانی چون آیت الله امینی را الگوی خود قرار دهیم.

انتظار تجلیل نداشتم

همچنین آیت الله امینی در سخنانی گفت: بنده هیچ انتظاری برای تجلیل نداشتم چون حس می‎کنم کاری در برابر این همه نعمات الهی کاری نکردم.

وی افزود: آثار چاپ شده بنده، 41 جلد است آثار بسیاری از این کتب، مرتبط با کودکان و نوجوانان و جوانان است و از پیش از پیروزی انقلاب همیشه به فکر کودکان و جوانان بودم و در آن مقطع 6 جلد کتاب آموزش دین برای مدرسه علوی نوشتم.

امینی اظهارکرد: پس از پیروزی انقلاب چهار جلد برای دوره دبستان و سه جلد برای دوره راهنمایی تالیف کردم که بیست سال کتاب درسی عرصه فرهنگ کشور بود ولی چندسالی است که آن را حذف کرده‎اند و امیدوارم الان بهتر از گذشته شده باشد.

این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: آنچه که در این کتب رعایت شده است، ساده نویسی است؛ معنی ساده نویسی غیر علمی بودن نیست بلکه این معنی است که همان مطلب علمی را در قالب الفاظ همه فهم بیان کنیم.

وی گفت: در نوشته های خود سعی کردم از ایجاد اختلاف در بین اقوام و مذاهب و تفکرات مختلف پرهیز کنم؛ سعی شده است به شکلی این کتب دینی به نگارش درآید که اختلاف انگیزنباشد.

وی افزود: از مسایلی که مورد نظر من بود در تالیف کتب عقیدتی، استدلال در عین پرهیز از اختلاف بود؛ کتب دینی باید مستدل باشد ولی در این حال نباید تحریک آمیز و اختلاف انگیر باشد.

امینی اظهارکرد: همیشه سعی کردم از مسایل خرافی و بی دلیل در کتب جلوگیری کنم. در این زمینه به مساله اخلاق توجه داشتیم که به دنبال احیای مسایل فراموش شده بودیم.

در ابتدای این مراسم محمد جواد صاحبی، رییس شورای علمی شورای دین پژوهان کشور گفت: فلسفه این گونه همایش‎ها و آیین‎ها، این است که این اشخاص اندیشمند هستند که جهان اندیشه را شکل می‎دهند.

وی افزود: بی احترامی نسبت به شخصیت‎های متفکر و نظریه پرداز سرآغاز فروپاشی جهان اندیشه و بالطبع جهان سیاست و اقتصاد است؛ اگر این جریان تخریب عالمان ادامه یابد دنیا نیز راه خود را گم خواهد کرد.

وی اظهارکرد: تجلیل و تکریم و علم و دانش باید بیش از این باشد؛ این دو شخصیت بزرگ جهان اسلام و تشیع یعنی آیت الله امینی و مرحوم آیت الله معرفت(ره) خدمات بسیار شایسته‎ای به علم و فرهنگ قرآن و تشیع داشتند و باید مورد تجلیل واقع شوند.

captcha