مهندسی تفکر اسلامی؛ ویژگی مشترک آیات‌الله امینی و مرحوم «معرفت»
کد خبر: 3308621
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
علی لاریجانی عنوان کرد:

مهندسی تفکر اسلامی؛ ویژگی مشترک آیات‌الله امینی و مرحوم «معرفت»

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تجلیل از آیت‎الله امینی و بزرگداشت آیت الله معرفت تاکید کرد: اخلاق‎گرایی، مهمترین ویژگی آیت الله امینی و نوآوری‎ در کارهای قرآنی از نکات بارز علمی آیت الله معرفت است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، علی لاریجانی امروز 6 خرداد در دهمین آیین تجلیل از پژوهشگران و پژوهش‎های برتر حوزه دین در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم گفت: اشتراک آیت الله امینی و آیت الله معرفت این بود که مهندسی کل تفکر اسلامی را مورد توجه قرار دادند.

وی افزود: آثار آیت الله امینی بیانگر آن است که ایشان اضلاع مختلف دین را مورد نظر داشته است و ایشان به اصول و فروع دین توجه داشتند و این مسئله نیازمند یک جامعیت است.

لاریجانی عنوان کرد: نکته دیگر در خصوص ایشان آن است که ایشان به شدت به نویسندگی علاقه داشتند. ایشان مطالعه بسیار خوب و عمیقی هم داشتند و حاشیه برداری می‎کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته دیگری که در آثار ایشان به چشم می‎خورد، زبان ساده‎ای است که همه از کتب ایشان استفاده می‎کنند؛ ایشان مثل شهید مطهری در ضمن علم و سطح عالی علمی برای سطوح کودک و نوجوان هم اثر داشتند.

وی گفت: ایشان دارای انصاف علمی خاصی هستند این انصاف را در همه حوزه‎ها، داشتند؛ ایشان در فعالیت‎های علمی خود بسیار مصف بودند و در رابطه خودشان هم به همه موارد اشاره کردند. ایشان شاگرد بزرگانی چون امام خمینی(ره)، آیات عظام مرعشی نجفی و گلپایگانی و مرحوم ارباب و.. داشتند ولی ایشان در زندگی نامه خودش هم به کار خود هم ایراد می‎گرفتند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته دیگر، توجه ایشان به نیازهای جوانان است؛ ایشان تمرکز خاصی روی مسئله جوانان دارند و در این زمینه در عرصه همسرداری و ازدواج و زندگی و... کتاب‎هایی دارند.

وی افزود: ایشان یک نگاه طبیبانه نسبت به انقلاب داشتند؛ نگاه ایشان به مشکلات همیشه در این عرصه بود که آن مشکل را شناخته و حل کنند؛ برخی صرفا اشکالات را می گویند ولی ایشان همیشه به دنبال حل بودند و در آثار ایشان هم می بینیم که ایشان به دنبال ارایه راه علاج هستند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اخلاق گرایی از مهمترین ویژگی‎های آثار ایشان بوده است؛ ایشان به دنبال آن بودند که از طریق اخلاق فهم دینی را به جامعه عرضه کنند.

نوآوری‎های آیت الله معرفت

رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص آیت الله معرفت، بیان کرد: آیت الله معرفت نوآوری‎های قرآنی خاصی داشتند و به همین جهت بسیار بارز بودند و در کارهای قرآنی برداشت‎های لطیفی داشتند.

وی گفت: استفاده از روایات یکی از مهمترین کارهای قرآنی است؛ ایشان تمایز بسیار خوبی در این زمینه قایل شدند؛ ایشان می فرمودند که ما باید از روایات فضایی که آن آیات در آن فضا نازل شده است استفاده کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیت الله معرفت سال‌های سال در خصوص برخی از معارف قرآنی تحقیق می کردند و بعضا ذکر می کردند که سی سال در یک موضوع تتبع می‎کردند.

وی افزود: ایشان همیشه خود را در معرض نوآوری های جدید قرار می دادند ودر خصوص علوم تجربی و قرآن مطالبی دارند. برخی سعی می کنند به شکل افراطی مسایل علمی را در تفاسیر و مباحث دینی بگنجاند و ایشان این دو ساحت را به خوبی از هم جدا کردند. ایشان گفتند که باید همیشه توجه داشته باشیم که علوم تجربی اصول ثابت و قطعی نیستند نمی توانیم آنها را دلیل قطعی ارتباطش با یک مساله قرآنی و دینی بیان کنیم.

گفتنی است پس از سخنان وی، آیین تجلیل و رونمایی از تمبر یادبود آیت الله امینی و تجلیل از 10 پژوهشگر برتر حوزه دین برگزار شد.

captcha