قرآن و صحیفه سجادیه مطلا رونمایی شدند/ اهدای آثار به علمای شیعه عراق
کد خبر: 3310128
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲

قرآن و صحیفه سجادیه مطلا رونمایی شدند/ اهدای آثار به علمای شیعه عراق

گروه هنر: طی مراسمی از قرآن و صحیفه سجادیه مطلا اثر سیدعلی اصغر موسویان در نگارخانه بوستان برج آزادی رونمایی شد تا پس از ۲۰ روز نمایش آنها در این مجموعه فرهنگی و هنری، این آثار برای اهدا به علمای شیعه به عراق منتقل شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم رونمایی از قرآن و صحیفه سجادیه مطلا ، کاری از سیدعلی‌اصغر موسویان پیش از ظهر امروز، 11 خرداد در نگارخانه بوستان مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم غلامحسین شاه‌علی، مدیر برج آزادی در سخنانی کوتاه گفت: مایه مجد و مباهات ماست که این مجموعه براس دومین سال پیاپی میزبان یکی دیگر از آثار ارزشمند سیدعلی اصغر موسویان، هنرمند خوشنویس قرآن است و امیدواریم به برکت این اقدام شاهد رونق و فراگیری اقدامات فاخر دیگر در حوزه هنر قرآنی باشیم.

اهدای قرآن و صحیفه مطلا به علمای شیعه عراق
وی ادامه داد: امروز از دو اثر جدید موسویان، یکی قرآن و دیگر صحیفه سجادیه مطلا که به خط نسخ روی ورقه فلز حک شده‌اند رونمایی خواهیم کرد که به احتمال زیاد این مجموعه 20 روز میزبان نمایش این آثار در فضای نگارخانه‌ای خود است و پس از آن بنا به هماهنگی‌های صورت گرفته برای اهدای آنها به علمای شیعه به کشور عراق منتقل خواهد شد.
شاه‌علی تصریح کرد: از جمله ویژگی‌های بارز قرآن مطلای سیدعلی اصغر موسویان، گردآوری آن در هفت تابلو است که در تفکر اسلامی و شیعی عدد هفت نیز رقم مقدسی است و به این اثر ارزشمند برکتی مضاعف خواهد بخشید.


در ادامه این مراسم سیدعلی‌اصغر موسویان به ایراد سخن پرداخت و گفت: باید اعتراف کنم که در طول 25 سال گذشته که در ارتباط با مدیران فرهنگی بودم، هیچ کدام در عین احترام و عنایتی که نسبت به کار و فعالیت قرآنی من داشتند به قدر مدیریت برج آزادی دلسوزانه پیگیر خواست من مبنی بر برگزاری مراسم رونمایی از آثاری که در حوزه هنر قرآنی آنها را تولید کرده‌ام نبوده است.

موسویان تصریح کرد: در سال گذشته چهار اثر من بر روی اوراق کاغذ و فلز رونمایی شد و در جدیدترین اقدام هنری، سعی کردم قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را با حکاکی روی فلز و آبکاری طلا تولید کنم که دو تای از آنها محقق شد و امروز شاهد رونمایی از قرآن و صحیفه سجادیه مطلا در این مکان هستید.

مشخصات آثار مطلا 
وی به توضیح مشخصات قرآن و صحیفه سجادیه مطلا پرداخت و گفت: این قرآن روی فلز برنج در قالب 84 برگه در قطع A4 به خط نسخ حک شده است که سپس روی آن پوششی از طلا کشیده شده و در مورد صحیفه سجادیه مطلا نیز باید بگویم که این اثر در 16 برگه از فلز برنج با همان قطع A4 حک شده که کیفیت کار در آن نیز همچون قرآن مطلاست.
این هنرمند خوشنویس ادامه داد: سال گذشته قرآن مطلایی را که تولید و در این مجموعه رونمایی کردیم به آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف اهدا شد و امسال نیز قصد داریم پس از به نمایش درآمدن آن در نگارخانه بوستان برج آزادی، آن را برای اهدا به عراق منتقل کنیم.
این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم، صحیفه سجادیه مطلا کار سیدعلی اصغر موسویان در ورودی نگارخانه بوستان توسط احمدرضا پیمان، فرزند شهید پیمان از فرماندهان دوران دفاع مقدس رونمایی شد و بازدیدکنندگان برای بازدید از قرآن مطلا وارد محوطه نگارخانه شدند تا علاوه بر قرآن و صحیفه سجادیه مطلا شاهد توضیحات پدیدآورنده آنها نیز باشند.

توضیحاتی درباره نحوه و مدت کار روی آثار
موسویان در حین بازدید از قرآن و صحیفه سجادیه مطلا گفت: هر دو این آثار ظرف مدت 6 ماه تولید شده‌اند که باید بگویم برای حک واژگان روی فلز دچار مرارت و مشقت زیادی شدم که البته تذهیب دور هر یک از برگه‌های فلز برنج توسط دستگاه صورت گرفته است.
وی در پاسخ به پرسش ایکنا که آیا شیوه کار حک عبارات قرآنی و صحیفه سجادیه روی فلز برنج همانند قلمزنی است و باید پشت ورقه فلز را قیراندود کرد، افزود: این کار با قلمزنی تفاوت دارد و باید با فشار دست این اتفاق صورت گیرد که همان طور که گفتم اتفاقاً خیلی هم پرمشقت است، ضمن آنکه خط کرسی که باید عبارات روی آن قرار گیرد به شکل ذهنی صورت می‌گیرد تا سطور در یک خط و بدون افتادگی روی فلز حک شود.

captcha