مباحث مهدویت نیازمند روزآمد شدن است/ ضرورت برپایی کرسی‎های آزاداندیشی مهدوی
کد خبر: 3310758
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
محمدتقی ربانی:

مباحث مهدویت نیازمند روزآمد شدن است/ ضرورت برپایی کرسی‎های آزاداندیشی مهدوی

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس انجمن مهدویت حوزه علمیه با بیان این که یکی از ضرورت‎های امروز حوزه در زمینه مهدویت برپایی کرسی‎های آزاداندیشی است، گفت: مباحث مهدویت نیازمند روزآمد شدن و تبیین با ادبیات متناسب با شرایط کنونی است.

حجت‎الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی، رئیس انجمن مهدویت حوزه علمیه در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) در ارزیابی از فعالیت‎های مهدوی حوزه علمیه گفت: مراکز حوزوی در عرصه مهدویت همزمان در دو زمینه فعالیت می‎کنند که یکی فعالیت‎های تبیینی و اثباتی است و دیگری فعالیت مقابله‎ای با جریانات انحرافی که از سوی دشمنان دنبال شده و می‎شود.
وی افزود: عده‎ای مدعیان ارتباط با حضرت هستند و طبیعتاً هم باید فعالیت تبیینی در این زمینه صورت گیرد و هم تقابل علمی در مقابل شبهات که حرکت‎های خوبی هم در حوزه انجام شده است.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‎پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: فعالیت حوزه در محور نخست کادرسازی از طریق برگزاری دوره‎های آموزشی و کارگاه‎های کاربردی و دوره‎های تربیت مربی و استاد عرصه مهدویت و ... توسط مراکز مهدوی از جمله انجمن، مرکز تخصصی مهدویت حوزه و موسسه آینده روشن صورت گرفته است.
حجت‌الاسلام ربانی بیان کرد: حضور نخبگان در مجامع علمی و کارشناسان در برنامه‎های فرهنگی و ترویجی و ورود به عرصه‎های دانش نظیر برپایی نشست‎های علمی و فعالیت‌های مقدماتی برای نظریه‎پردازی از دیگر برنامه‎های اثباتی در این زمینه است.
مهدویت؛ هویت زندگی

وی با بیان اینکه مهدویت تابلوی زندگی و هویت ماست، اظهار کرد: توسعه عرصه‎های دانشی و علمی در قالب برپایی کرسی‎های آزاداندیشی و نشست‎های علمی و تخصصی از ضرورت‎های این عرصه است که تا حدی توسط انجمن دنبال می‎شود، ولی هنوز با کرسی نظریه‎پردازی به معنای واقعی خود فاصله داریم، زیرا موضوعی زمانبر و طولانی است.

حجت‌الاسلام ربانی تصریح کرد: یکی از اقدامات خوب در عرصه فعالیت‎های مهدوی تجمیع مدیریت این فعالیت‎ها تحت عنوان ستاد فعالیت‎های مهدوی است که تولیت مسجد مقدس جمکران مسئولیت آن را برعهده دارد.
وی رصد روزانه و روزآمد فعالیت‎های دشمنان و منحرفان در زمینه مهدویت را از دیگر فعالیت‎های انجمن و سایر مراکز فعال مهدویت برشمرد و اظهار کرد:  ما نسبت به جریانات انحرافی مهدوی در عراق، تهران و سایر نقاط کشور رصد روزانه داریم تا به صورت علمی به این جریانات پاسخ دهیم.
گنجینه مهدویت

رئیس انجمن قرآن‌پژوهی از جمع‎آوری مباحث مهدویت در تمامی تفاسیر موجود شیعه و سنی خبر داد و افزود: تمامی مباحث مهدویت در این تفاسیر با عنوان «گنجینه مهدویت» استخراج و جمع‌آوری و چاپ شده است و افرادی مانند استاد نجارزادگان کارهای تطبیقی خوبی میان مذاهب مختلف انجام داده‎اند، همچنین کتاب «قافله‌سالار» توسط مهدی اباذری از اعضای انجمن مهدویت منتشر شده است که در آن درباره تمامی آیات مهدوی بحث شده؛ همچنین ایشان در هر جزء قرآن، یک آیه مهدوی را بحث کرده و آثار خوبی از این قبیل امروز در حوزه وجود دارد.
وی با بیان اینکه آیات مهدوی با مبانی مختلف متعدد است، اظهار کرد: اگر مبانی ما در بررسی آیات مهدوی، وعده‌ها و بشارت‎های الهی باشد، طبیعتاً تعداد آیات محدودتر می‌شود، اما اگر نگاه ظلم‌ستیزی و عدالت‌طلبی داشته باشیم و نگاه خود را به مقوله مهدویت توسعه دهیم به نوعی تمامی آیات قرآن بیانگر مهدویت است.
ضرورت نوشتن پژوهش‌های مهدوی

رئیس پژوهشکده مهدویت دفتر تبلیغات اسلامی عنوان کرد: یکی از ضرورت‎های علمی در هر دانشی توسعه و روزآمدسازی آن است به همین دلیل این سخن که اهمیت مباحث مهدویت در قبل ظهور چندان اهمیت ندارد، غلط است و باید در هر علمی متناسب با هر دوره و با ادبیات آن، به نوآوری آن بپردازیم همان طور که یک اثر کلامی 70 سال قبل به درد امروز نمی‎خورد، ما هم موظف هستیم مباحث مهدوی را متناسب با تحولات علمی و فرهنگی روزآمد کنیم، وگرنه باید خود را از صحنه علم بیرون بیاوریم.

captcha