گزارشی از پشت صحنه آماده‌سازی محل مسابقات بین‌‌المللی قرآن مالزی + فیلم
کد خبر: 3312454
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
اختصاصی ایکنا/

گزارشی از پشت صحنه آماده‌سازی محل مسابقات بین‌‌المللی قرآن مالزی + فیلم

گروه بین‌الملل: به محل مسابقات که می‌رسیم، با سالنی بزرگ، مرتفع و زیبا مواجه می‌شویم که جدا از دکورهای ساده محل قرائت، تزئینات محدودی با گل و نشانه‌های قرآن و مسابقات قرآن مالزی در محل سالن انجام شده است...

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به کوالالامپور،‌ پنجاه‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی عصر امروز، 19 خرداد با حضور 29 کشور در رشته قرائت قرآن، 27 کشور در رشته حفظ و 20 کشور در هر دو رشته تا ساعاتی دیگر در محل مرکز تجارت جهانی پوترا آغاز می‌شود.

برای گزارش از مراحل نهایی آماده‌سازی مسابقات به سمت مرکز تجارت جهانی حرکت کردیم. در طول مسیر کمتر تبلیغی برای مسابقات به چشم می‌خورد. این در حالی بود که فضای مدرن و پر زرق و برق خیابان‌ها سرشار از تبلیغات لباس‌ها و مدهای روز است و خبری از گرمای رقابت‌ها در تابلوها و تلویزیون‌های مستقر در سطح شهر نیست. کمی که به مرکز رقابت‌ها نزدیک می‌شویم، کم کم اثراتی از بنرهای کوچک نصب شده در محل مسابقات به چشم می‌خورد.

هتل «رویال پسیفیک»، محل استقرار عوامل و هتل «لجند» نیز در روبه‌روی آن، محل استقرار متسابقان است؛ در بیرون مرکز با بیلبورد نسبتا بزرگ مسابقات مواجه می‌شویم. با ورود به مرکز تجارت جهانی به تعدادی از استندهای تبلیغی مخصوص مسابقات برمی‌خوریم.

اگرچه حاضران بسیاری در سالن ورودی محل مسابقات برای سمیناری در فوائد روغن پالم در رفت و آمد هستند؛‌ در هنگام پرس‌وجو به گرمی ما را بدون هیچ پرسشی درباره علت کارمان به سمت محل برگزاری مسابقات راهنمایی می‌کنند. به محل مسابقات که می‌رسیم، با سالنی بزرگ، مرتفع و زیبا مواجه می‌شویم که جدا از دکورهای ساده محل قرائت، تزئینات محدودی با گل و نشانه‌های قرآن و مسابقات قرآن مالزی در محل سالن انجام شده است.


بدون مزاحمت نیروهای امنیتی یا انتظامی در محل سالن، در فضای آرام و بدون نگرانی، مسئولین و کارگران در حال انجام کارهای نهایی آماده‌سازی بودند. این مسئله در مقابل تجهیزات، بازرسی‌های مکرر و سختگیری‌های بی‌مورد امنیتی در بسیاری از کشورها، نشان از امنیت بالای این کشور دارد؛ آن هم در مکانی که تا 10 ساعت دیگر مهم‌ترین مقامات این کشور را پذیرا می‌شود.

دکور ساده مسابقات تقریبا نهایی شده بود و کارگران تنها در حال زدن برچسب‌ها و برخی علائم خاص کشور مالزی بودند. وقتی از فردی که در حال زدن برچسب‌ها است، می‌پرسم متوجه می‌شوم که وی ایرانی است و چهار سالی که با شرکت مسئول طراحی مسابقات در حال همکاری است.

شاید معنی دکور ساده به خاطر یادآوری دکور بسیار شیک و دیجیتال مسابقات بین‌المللی قرآن ایران باشد که در هنگام دیدن دکور مسابقات مالزی در ذهن تداعی می‌شود. نیروهای مشغول در سالن همگی از قشر جوان هستند که بی‌دغدغه در حال آماده‌سازی و رفت‌وآمد بودند. البته با نگاهی در بازار اشتغال مالزی حضور جوانان کم سن و سال در شغل‌های خدماتی و رفاهی بسیار زیاد است؛ این مسئله شاید برگرفته از صنعت قوی توریسم مالزی و اشتغال‌افزایی فراوان برای جوانان باشد.

کم کم پای فرش‌های تشریفاتی به کف سالن باز می‌شود و مسئول نورپردازی نیز از راه می‌رسد. چند دختر و پسر جوان نیز مشغول تزئیناتی بر روی سن می‌شوند. در جستجوی سالن داوری زوایای پشت سالن را نیز می‌چرخم که متوجه می‌شوم، محل استقرار داوران دو طبقه پایین‌تر است. البته این موضوع با مشاهده فیلم سال‌های گذشته نیز قابل مشاهده است که داوران در واقع در اتاق دیگری قرنطینه شده‌اند و دسترسی به آنان وجود ندارند.

از محل مسابقات بیرون می‌آیم؛ بنرهای کوچکی در سطح برخی معابر اطراف مشاهده می‌کنیم. کمی آن طرف‌تر وارد هتل استقرار متسابقین می‌شویم. عثمان مصطفی، دبیرکل سازمان توسعه اسلامی مالزی(جاکیم) نیز در نشستی خبری از حضور قطعی 29 کشور در رشته قرائت قرآن، 27 کشور در رشته حفظ و 20 کشور در هر دو رشته خبر می‌دهد.

وی همچنین از حضور عین‌الدین حلمی و حسنا حسن، نمایندگان مالزی در رشته قرائت و محمد شزانی جمی و فریحه ذوالکفلی نمایندگان مالزی در رشته حفظ خبر می‌دهد که برگزیدگان گروه بانوان و آقایان پنجاه‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرائت مالزی هستند که یک ماه گذشته در این کشور برگزار شد.

در فضای هتل، داور بین‌المللی از کشورهای مالزی، اندونزی، برونئی و تایلند را مشاهده می‌کنیم که صمیمانه در حال رفت و آمد دسته‌جمعی هستند و گویا آشنایی گرمی در محل مسابقات دارند. با متسابقین بلژیک و کویت نیز گفت‌وگو می‌کنیم. آنها بعد از ناهار وقت کمی برای حضور دارند و باید در یک بازدید دسته جمعی شرکت کنند. لذا وعده مصاحبه را به نوبتی مناسب در زمان آغاز مسابقات موکول می‌کنیم. قاری بلژیک تا متوجه ایرانی بودن ما می‌شود از سفر سال آتی خود به مسابقات ایران خبر می‌دهد و اظهار خوشحالی می‌کند.

در مسیر برگشت برای دیدن تبلیغات مسابقات قرآن در کوالالامپور در مسیر دیگری و در مترو حرکت می‌کنیم. تقریبا در اکثر ایستگاه‌های مترو دو استند تبلیغ مسابقات به چشم می‌خورد. بسیاری از مردم مالزی مخصوصا افراد متدین دیگر از برگزاری مسابقات در این شهر باخبر هستند و حداقل از برگزاری این مسابقات در مرکز تجارت جهانی پوترا با خبر هستند.

گزارش تصویری کامل را اینجا ببینید!

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۱۷:۲۷
0
0
واقعا ممنون . بسار کار خلاقانه ای کرده اید . شما تنها رسانه ای هستید که به این سرعت از آن مسابقات تصاویر می فرستید . انشالله موفق باشید
علی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۱۰:۲۶
0
0
عالی بود . خیلی خلاقانه بود
احسان
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۱۱:۵۷
0
0
انشالI سادگی دکور ومحل برگزاری مسابقات در مسابقات بین لمللی ایران هم موردعمل قرار گیرد واز دکور وفضاسازی های ظاهری وهزینه بر پرهیز شود
captcha