تضعیف دین و تغییر فرهنگ جامعه، اهداف مهم شبکه‌های اجتماعی است
کد خبر: 3314933
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
مسئول مؤسسه فرهنگی اندیشه مبنا:

تضعیف دین و تغییر فرهنگ جامعه، اهداف مهم شبکه‌های اجتماعی است

گروه هنر: امروزه شاهد این هستیم از طریق شبکه‌های اجتماعی مطالب متنوعی ارسال می‌شود و این مطالب بعضی اوقات ضد دین بوده و برخی در پوشش یک مطلب منطقی دین را ضعیف می‌کند و برخی نیز با پخش کلیپ‌های مستهجن و غیر اخلاقی برای کودکان سبب می‌شوند که فرهنگ جامعه، کودک و نوجوان ما تغییر پیدا کند.

مجتبی مطهری، مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی اندیشه مبنا و نماینده مرکز توزیع محصولات و نرم‌افزارهای فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: شبکه توزیع محصولات فرهنگی و نرم‌افزار در کشور وجود نداشت که این‌کار با کمک جمعی از مؤسسات انجام شد و با تشکیل یک تشکل برای  فروش اینترنتی و ایجاد نمایندگی در سراسر کشور و برپایی نمایشگاه در نقاط مختلف کشور به عرضه محصولات، نرم‌افزار و کتب فرهنگی می‌پردازد.
وی افزود: این اقدام مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد، شبکه ملی فرهنگ، مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال قرار گرفت و این تشکل در ماه مبارک رمضان به‌صورت آزمایشی فعال است و بعد از ما و تمام مؤسسات نرم‌افزاری به توافق برسند و عضو این مجموعه شوند تا در مناطق مختلف کتب و نرم‌افزارها را عرضه کنیم.
مطهری بیان کرد: مؤسسه ما 14 سال است فعالیت دارد، فناوری اطلاعات به‌شدت رو به توسعه و مورد استقبال جوانان و اخیرأ کودکان قرار گرفته و همان‌طوری که به‌شدت می‌شود یک ابزار فرهنگی قوی و یک ابزار غیر فرهنگی قوی نیز می‌تواند باشد.
مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی اندیشه مبنا عنوان کرد: امروزه شاهد این هستیم که شبکه‌های اجتماعی عمومی و خصوصی تشکیل و مطالب متنوعی ارسال می‌شود و این مطالب بعضی اوقات ضد دین و برخی در پوشش یک مطلب منطقی دین را ضعیف می‌کند و برخی با کلیپ‌های مستهجن و غیراخلاقی برای کودکان سبب می‌شود که فرهنگ جامعه، کودک و نوجوان ما را تغییر دهند.
وی تصریح کرد: خانواده‌ها و والدین به لحاظ پایین بودن سواد عمومی کامپیوتر و داشتن مشغله زیاد کاری از کوکان خود غافل هستند و یا با شبکه‌های اجتماعی آگاه نیستند بر این اساس تاثیرگذاری آن‌ها بر فرزندان ما بیشتر است.

سواد کامپیوتری فرزندان در خانواده‌ها بالاتر از خود خانواده‌ها است

مطهری بیان کرد: کودکان ما تیزبین و پیشرو هستند و گاهی اوقات سواد کامپیوتری فرزندان در خانواده‌ها بالاتر از خود خانواده‌ها است و بر این اساس در تلاش هستیم با رصد شبکه‌های اجتماعی برنامه و نرم‌افزارهای متناسب با موضوعات مختلف در دسترس خانواده‌ها قرار دهیم.
مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی اندیشه مبنا گفت: مؤسسات از نظر اقتصادی به‌ویژه در سال‌های 92 و 93 مشکل داشته‌اند به لحاظ این‌که وضعیت اقتصادی کشور تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفت و مشکلات اقتصادی خانواده‌ها سبب شد خرید محصولات فرهنگی در سبد خانوار کاهش یابد و در نهایت به صفر رسید تا هزینه‌های دیگر خانواده را پوشش دهند.
وی تصریح کرد: بر این اساس اقتصاد مؤسسات نیز تحت‌تأثیر قرار گرفت و حمایت‌های خوبی از طریق وزارت انجام نشد، ولی امید داریم که اوضاع بخش محصولات فرهنگی در سال 94 بهتر شود.
مطهری بیان کرد: ما در زمینه تولید یک نرم‌افزار بدون حمایت و بدون شبکه توزیع در بهترین شرایط می‌توانیم 100 هزار نسخه به فروش برسانیم در حالی‌که یک نرم‌افزار خارجی  و یا بازی خارجی بیش از دو میلیون نسخه توزیع می‌شود.
مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی اندیشه مبنا با اشاره به این‌که در زمینه توزیع نرم‌افزار اهداف فرهنگی استکباری بر این قضیه حاکم است که نمی‌خواهد قانون کپی‌رایت را تعقیب کنند، افزود: ولی آن‌ها نیز با نیت حفظ نرم‌افزار با قفل‌های خوب، علی‌رغم توانایی در این زمینه را ندارند به‌دلیل آگاهی از علاقه‌مندی افراد و به فکر جذب افراد و حفظ  بازار خود را در حوزه خاورمیانه  به هکرها داده تا در زمینه فعالیت‌های فرهنگی  این منطقه فعال باشند.
مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی اندیشه مبنا گفت: این شرکت‌ها معمولاً از جانب کشورهای خود مورد حمایت قرار می‌گیرند و دارای شبکه توزیع گسترده نیز هستند به‌عنوان مثال یک بازی FIFA2014  قیمت جهانی آن حدود 400 هزار تومان است در حالی‌که در داخل ایران  با یک سی دی 10 تا 15 هزار تومانی مقایسه کنید اختلاف قیمت‌ها را می‌بینید.
وی بیان کرد: وقتی افراد یک مقایسه کلی انجام می‌دهند متوجه این اختلاف قیمت می‌شوند و این اختلاف قیمت را با توجه به شرایط در نظر می‌گیرند و در مورد این قضیه ممکن است شاکی شوند.
مطهری با اشاره به این‌‎که کشورهای دیگر بازار بزرگی دارند و گاهی اوقات شرکت‌هایی هستند که 10 هزار نفر روی یک نرم‌افزار یا بازی کار می‌کنند و هر ساله ورژن جدید آن‌را با هزینه‌های چندین میلیارد دلاری ارئه می‌دهند، عنوان کرد: این درحالی است که هزینه‌ها بر روی 50 میلیون نسخه سرشکن می‌شود و این نه‌تنها برای آن‌ها هزینه‌ای نیست بلکه سودآوری خوبی دارد.
مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی اندیشه مبنا با بیان این‌که بازار ما محدود است و تولید کنندگان نمی‌توانند در این زمینه زیاد هزینه کنند، تصریح کرد: دلیل آن محدود بودن شبکه توزیع است و باید برهمین اساس یک شبکه توزیع راه‌اندازی شود که محصولات با ارئه بهتر و بیشتر در دسترس مردم و خانواده‌ها قرار بگیرد.
وی افزود: در این صورت ما می‌توانیم 500 محل توزیع نرم‌افزار و کتاب در سراسر کشور داشته باشیم که از این طریق دسترسی تولید کننده به مصرف کننده بیشتر می‌شود که در پی آن آمار فروش نیز بیشتر می‌شود، بنابراین تولید کننده می‌تواند با اطمینان خاطر روی یک نرم‌افزار هزینه بیشتر و خدمات بهتری را ارئه دهد.
مطهری در رابطه با شبکه شاب 2020، تصریح کرد: تولید کنندگان نرم‌افزار که به‌طور عمده در قم هستند شامل مرکز کامپیوتر علوم اسلامی نور، مؤسسه فرهنگی یاسین، مؤسسه فرهنگی اندیشه مبنا، مؤسسه فرهنگی کوثر، شرکت ترنم اندیشه جوان، مؤسسه عروج اندیشه سبز، مؤسسه فرهنگ‌پرداز تسنیم و شرکت برنامه‌نویسان فجر از سه سال پیش در صدد  ایجاد یک شبکه توزیع نرم‌افزار در سطح کشور شدند.
مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی اندیشه مبنا با اشاره به این‌که اتحادیه رسانه‌های دیجیتالی در سال 89 با عضویت 70 شرکت و مؤسسه تأسیس شد، اظهار کرد: مشکلات قانونی ایجاد این اتحادیه و عدم پشتیبانی دولت در این زمینه سبب شد این کار به کندی انجام شود.
وی گفت: حمایت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و دکتر سید محمد موسویان و حمایت‌های مهندس افراسیابی، مدیرعامل شبکه ملی فرهنگ سبب شد که این مکان در سال 94  حیات تازه‌ای پیدا کند.
مطهری افزود: اقدام خوبی که انجام شده این است که مقرر شد با ایجاد نمایشگاه‌های قر‌آن در ماه مبارک رمضان این اقدام به‌صورت عملی پیاده شود و بازخورد آن گرفته شود که بعد از ماه مبارک رمضان از همه تولیدکنند گان نرم‌افزار دعوت به‌عمل بیاید تا به‌نوعی سبب گسترش این شبکه شوند.
مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی اندیشه مبنا در رابطه با هدف برپایی نمایشگاه‌های قرآنی، بیان کرد: نقطه ضعف تمام تولید کنندگان نداشتن ارتباط با مصرف کنندگان وعدم وجود یک شبکه توزیع مناسب دیدیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر یک شبکه توزیع به خوبی فعالیت کند مؤسسات می‌تواند با کاربران به‌صورت مستقیم تعامل داشته باشند و مؤسسات می‌توانند از محل فروش بیشتر اقتصاد خود را بهتر کنند، بنابراین محصولات فرهنگی بهتری تولید می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که این کار بودجه دولتی ندارد و در این زمینه به‌صورت تعاونی فعالیت می‌شود، اظهار کرد: همه شرکت‌ها باید عضو شوند و شرکت پایه آن مؤسسه فرهنگی پرداز تسنیم است و ما باید این‌کار را پیگیری کنیم.
مطهری اظهار کرد: وزارت ارشاد تضمین بازگرداندن پول و از بین نرفتن نرم‌افزار مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت را متقبل می‌شود که با اطمینان نرم‌افزارهای خود را در اختیار ما قرار دهند.

captcha