کلینیک شیمیایی سردشت در کش و قوس تملک ساختمان/ مصدومان در صف‌های طولانی احراز جانبازی
کد خبر: 3320870
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱

کلینیک شیمیایی سردشت در کش و قوس تملک ساختمان/ مصدومان در صف‌های طولانی احراز جانبازی

گروه جهاد و حماسه: تنها کلینیک شیمیایی سردشت از سال ۱۳۷۸ در کش و قوس تملک ساختمان بنیاد شهید و وزارت بهداشت بوده و مصدومان شیمیایی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره آخرین وضعیت کلینیک شیمیایی سردشت گفت: در سال گذشته و در سالگرد بمباران شیمیایی سردشت، وزیر بهداشت قول مساعد داد که کلینیک ویژه مصدومان شیمیایی راه‌اندازی شود که این کلینیک اهدایی مقام معظم رهبری به جانبازان بود که طی چند سال گذشته تاکنون این موضوع عملی نشده است.

وی افزود: حدود سال 78 بود که رهبر معظم انقلاب این کلینیک را اهدا کرده بودند و با گذشت این همه سال، هنوز کاری انجام نشده است. این کلینیک نیازمند تجهیزات ویژه‌ای است؛ چرا که بسیاری از مصدومان، دچار عارضه‌های ریوی، چشمی و پوستی هستند و هر سه عضو به طور کلی درگیر است.

تصویب اعتبار دو میلیارد تومانی برای تجهیز کلینیک

خضری ادامه داد: در حال حاضر کلینیکی در یکی از طبقات ساختمان دو طبقه بنیاد شهید و امور ایثارگران سردشت وجود دارد که وزیر بهداشت نظرش بر اختصاص کل این ساختمان برای امور درمانی مصدومان شیمیایی است؛ چرا که نیازمند تجهیزات بیشتری هستند که علاوه بر بحث درمان و خدمات فوق تخصصی، می‌توان از رفت و آمد مصدومان به تهران به ویژه بیمارستان ساسان جلوگیری کرد و آنها در سردشت مداوا شوند که در این راستا پزشکان فوق تخصص تهران به صورت دوره‌ای در این بیمارستان حضور می‌یابند.

وی در ادامه گفت: متأسفانه این ساختمان در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته و اصرار وزیر بهداشت این است که این ساختمان در اختیار قرار گیرد تا تیم پزشکی در این محل مستقر شوند و تجهیزات دو میلیارد تومانی به این کلینیک اختصاص یابد. البته در یک طبقه این ساختمان داروخانه و آزمایشگاه ویژه این بیماران وجود دارد؛ اما آنچه مطلوب مردم است اینکه علاوه بر بحث درمانی، موضوع تحقیق و پژوهش می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

خضری تصریح کرد: بیش از 8 هزار مصدوم شیمیایی در سردشت زندگی می‌کنند که از لحاظ تحقیقات آکادمیک و علمی جای بحث و تحقیق بسیاری دارد و از سوی دیگر این کلینیک می‌تواند به عنوان مرکز تحقیقاتی، به نفع مردم باشد.

500 مصدوم بالای 25 درصد مصدومیت شیمیایی

این نماینده مجلس بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که مصدومان شیمیایی به دنبال آن هستند، احراز درجه جانبازی است که در این راستا قول‌هایی داده شده، اما تعداد بسیاری در نوبت احراز جانبازی هستند و با وجود هزینه‌های فراوان، این موضوع در محاق مانده است و در صف‌های طولانی بنیاد شهید هستند.

وی در ادامه عنوان کرد: 500 نفر از مصدومان شیمیایی، بالای 25 درصد مصدومیت دارند و به طور مرتب باید در رفت و آمدهای درمانی باشند و با توجه به اینکه مسیر سردشت تا تهران طولانی است، مشکلاتی را برای آنها به وجود می‌آورد؛ از این رو تأکید ما این بود که یک شعبه از بیمارستان ساسان در سردشت ایجاد شود. 

خضری با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون در رابطه با کلینیک شیمیایی سردشت هیچ کاری انجام نشده است، گفت: تنها کار انجام شده، ارسال اقلام دارویی به داروخانه است و تجهیزاتی که در کلینیک این شهرستان وجود داشت، راه‌اندازی شده، اما دو میلیارد تومانی که برای تخصیص به کلینیک این شهرستان مصوب شده به دلیل مشکلات استقرار و مکان هنوز مسکوت مانده است و امیدواریم بتوانیم کارها را از سر بگیریم.

کلینیک شیمیایی در انتظار توافق بنیاد شهید و وزارت بهداشت

وی افزود: در هر بار که مقرر بود، قرارداد میان بنیاد شهید و وزارت بهداشت امضاء شود، توافق انجام نشده است. یکی از بندهای قرارداد این بود که بنیاد شهید هر زمان که بخواهد می‌تواند این ساختمان را در اختیار بگیرد و وزارت بهداشت را خلع ید کند که این موضوع سبب شده تاکنون توافقی صورت نگیرد و وزارت بهداشت نیز معتقد است که متولی امور درمانی و بهداشتی این مصدومان بوده و باید بتواند در فضایی مناسب به وظایف خود عمل کند.

خضری در ادامه اظهار کرد: طرح دعوی در مجامع بین‌المللی و دادگاه لاهه علیه کشورهایی که این سلاح‌های شیمیایی را در اختیار رژیم بعث قرار داده‌اند، است که حقوق و غرامت آنها پرداخت شود؛ چرا که سردشت نخستین شهر غیرنظامی قربانی جنگ‌افزارهای شیمیایی در جهان است و اگر مجامع جهانی در برابر بمباران شیمیایی سردشت سکوت نمی‌کردند، فاجعه بزرگتر حلبچه رخ نمی‌داد و سؤال ما این است که چرا سکوت می‌کنند؟!

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان انتقال کلینیک به ساختمان دیگری وجود ندارد، بیان کرد: متأسفانه تنها بیمارستان سردشت در فاصله 7 کلیومتری شهر قرار دارد و از سوی دیگر فضای آن برای درمان مصدومان شیمیایی مناسب نیست.

سردشت؛ بهترین ظرفیت برای تبدیل به منطقه آزاد تجاری

خضری با اشاره به مطالبات مردم سردشت و پیرانشهر گفت: سردشت و پیرانشهر شهرهایی هستند که حدود 220 کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق دارند و معیشت آنها براساس مبادلات و اقتصاد مرزی استوار است و بهترین ظرفیت را برای تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری دارند که امیدواریم این امکان فراهم شود و کارهای آن هر چه سریع‌تر در هیئت دولت انجام و مجوز آن صادر شود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیام مردم سردشت به تمام مردم دنیا این است که خواستار صلح بوده و باید این شهر به عنوان نماد صلح در جهان معرفی شود.

captcha