اقبال واحدی از خاطرات سفرهای قرآنی‌ دور ایران می‌گوید/ همان اجرای همیشگی را دارم
کد خبر: 3321733
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴

اقبال واحدی از خاطرات سفرهای قرآنی‌ دور ایران می‌گوید/ همان اجرای همیشگی را دارم

گروه فعالیت‌های قرآنی: مجری کاروان سیار طرح «۱۴۴۹، قرآن، کتاب زندگی» گفت: مردمی بودن برنامه‌های استانی این طرح برای مدیران شبکه قرآن سیما اهمیت داشت و به همین دلیل بنده را برای اجرا انتخاب کردند.

سیداقبال واحدی، مجری کاروان سیار طرح قرآنی 1449 در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اجرای طرح «1449، قرآن، کتاب زندگی» که از 23 خردادماه آغاز شده است، گفت: برگزارکنندگان این طرح، امسال برای اینکه طرح را از حالت کلیشه‌ای خارج کرده و نوآوری‌هایی داشته باشند یک کاروان سیار برای حضور در استان‌ها راه‌اندازی کردند.
وی ادامه می‌دهد: کاروان سیار، سفر خود به استان‌ها را همزمان با نخستین روز اجرای طرح از استان البرز آغاز کرده است و تا 17 شهریورماه به 75 شهر در 31 استان کشور سفر می‌کند. آخرین استان، خراسان رضوی ـ شهر مشهد مقدس خواهد بود که 17 شهریورماه همزمان با دهه کرامت، میلاد امام رضا(ع) انجام می‌شود.
واحدی که اجرای برنامه‌های استانی طرح 1449 را در قالب کاروان سیار برعهده دارد، افزود: همزمان با اجرای طرح در قالب کاروان سیار، طبق برنامه‌ریزی خاصی به شهرهای مختلف سفر می‌کنیم و روزانه در دو بخش 25 دقیقه‌ای از برنامه تلویزیونی 1449 شبکه قرآن سیما که از ساعت 17 تا 19 پخش می‌شود ارتباط زنده داریم و در مجموع روزانه 50 دقیقه از برنامه به ارتباط زنده با استان‌ها اختصاص دارد.

برنامه قرآنی برای قشر خاصی نیست
وی که آشنایی با استعدادهای قرآنی استان‌ها و معرفی این استعدادها به کل کشور را از جمله اهداف راه‌اندازی کاروان سیار طرح 1449، می‌داند، می‌گوید: طی حضور در شهرهای مختلف، علاوه بر آشنایی با قاریان و حافظان قرآن، با هنرمندان قرآنی نیز آشنا می‌شویم و گاهی اوقات که چهره‌های قرآنی امکان حضور در کنار ما را ندارند ما پیش آنها می‌رویم و گزارش‌هایی را از این دیدارها پخش می‌کنیم.
واحدی عنوان کرد: طی حضور در استان‌ها و شهرهای مختلف علاوه بر دیدارها و گفت‌وگوهایی که با چهره‌ها و استعدادهای قرآنی داریم در سطح شهر نیز مسابقه قرآنی برگزار می‌کنیم که گاهی اوقات قاریان و حافظان جوایز خود را از دست فرماندار و استاندار دریافت می‌کنند.
وی که راه‌اندازی کاروان سیار طرح 1449 در استان‌ها را تحول خوبی در حوزه برنامه‌های قرآنی می‌داند، می‌گوید: به این دلیل که با دوربین پخش زنده در شهرها حاضر می‌شویم همواره با استقبال خوب مردم روبرو هستیم و مردم سعی می‌کنند مشارکت خوبی در برنامه استان خود داشته باشند تا در نهایت برنامه زیبایی در آن روز از شبکه قرآن سیما پخش شود.
واحدی که برای نخستین بار اجرای برنامه‌ای قرآنی در استان‌ها را برعهده دارد، ادامه می‌دهد: اجرای برنامه قرآنی هیچ تفاوتی با دیگر برنامه‌ها ندارد؛ شاید در برنامه قرآنی محدودیت موسیقی داشته باشیم، اما در دیگر بخش‌ها هیچ تفاوتی وجود ندارد و مردم هم نباید فکر کنند که برنامه قرآنی برای قشر خاصی است.

لزوم اجرای تمامی برنامه‌های قرآنی با حضور اقشار مختلف مردم
وی با بیان اینکه هدف ما این است که هر کسی از کنار کاروان سیار طرح 1449 رد می‌شود در این برنامه مشارکت کند، می‌گوید: قرآن برای قشر خاصی نیست و به همین دلیل برنامه‌های قرآنی نیز باید با حضور اقشار مختلف جامعه اجرا شود و ما نیز از طریق این برنامه قرآنی می‌خواهیم به مردم القا کنیم که هر کسی می‌تواند در کنار قرآن باشد و از معنویت قرآن بهره‌مند شود.
واحدی که استقبال از کاروان سیار 1449 در همه استان‌ها را خوب می‌داند، ادامه می‌دهد: تا به امروز 16 پخش داشته‌ایم که از نظر بنده همه قسمت‌ها قابل قبول بوده است و نتیجه مورد نظر را در تمامی شهرهایی که سفر کردیم، گرفتیم.
مجری کاروان سیار طرح 1449 درباره مشکلات سفرهای استانی می‌گوید: یکی از مشکلات ما این است که محدودیت زمان داریم و با توجه به اینکه مدیریت شبکه قرآن سیما دوست داشت هر روز در یک شهر باشیم اما این کار کمی سخت است و به دلیل ماندن در راه و سختی‌هایی که در هماهنگی برنامه‌ها داریم سختی‌ها و مشکلاتی وجود دارد و اگر این محدودیت که هر روز برنامه پخش شود، وجود نداشت کار ما نیز آسان‌تر بود.

محدودیت زمان از سختی‌های کار کاروان سیار 1449
وی در ادامه عنوان می‌کند: اگر پخش برنامه‌های زنده از استان‌ها به صورت روزانه نبود و یک روز در میان انجام می‌شد و این محدودیت زمانی وجود نداشت، می‌توانستیم کار را راحت‌تر پیش ببریم. اگر زمان با ما همراهی می‌کرد کار را راحت‌تر پیش می‌بردیم.
وی درباره ویژگی‌های اجرای برنامه قرآنی می‌گوید: این برنامه قرآنی موجب شد تا بیشتر با قرآن آشنا شوم و اجرای این برنامه سعادتی بود که نصیب من شد؛ از طرفی به این دلیل که یک برنامه قرآنی است محدودیت‌هایی در موضوع داریم که این محدودیت‌ها در برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی و... وجود ندارد اما به این حال اجرای این برنامه را سعادتی برای خود می‌دانم.                                                 
واحدی که آشنایی با کودکان و نوجوانان قرآنی را از بهترین خاطرات خود در طول سفرهای کاروان سیار طرح 1449، می‌داند، ادامه می‌دهد: زمانی که کودکان و نوجوانان مأنوس با قرآن را در شهرهای مختلف می‌بینم خیلی لذت می‌برم و برایم خیلی زیبا است؛ در قزوین پسربچه‌ای را دیدم که خطابه می‌خواند و همانند یک روحانی طراز اول به اجرای برنامه می‌پرداخت که این موضوع برایم خیلی جالب بود.

از معرفی کودکان و نوجوانان قرآنی خوشحال می‌شوم
وی یادآور می‌شود: زمانی که در طول این سفرها کودکان دختر و پسر هشت ساله‌ای را می‌بینم که حافظ کل قرآن هستند خیلی خوشحال می‌شوم و بیشتر خوشحالی‌ام برای این است که می‌توانیم این کودکان و نوجوانان قرآنی را از طریق شبکه قرآن سیما معرفی کنیم.
این مجری تلویزیونی با بیان اینکه از اجرا در برنامه 1449 به این دلیل که یک برنامه قرآنی است، خیلی خوشحالم، می‌گوید: به هر حال همه ما دوست داریم قاری قرآن باشیم و یا صدای خوبی داشته باشیم تا بتوانیم قرآن را با صوت خوش تلاوت کنیم، من هم همیشه دوست داشتم بتوانم قرآن را با صدای خوش تلاوت کنم.
وی با عنوان این مطلب که معرفی چهره‌های قرآنی کودک، نوجوان و بزرگسال از طریق این برنامه موجب تشویق بیشتر این چهره‌های قرآنی می‌شود، ادامه می‌دهد: این چهره‌های قرآنی به عنوان قهرمانان قرآنی هستند که باید به جامعه معرفی شوند و همانطور که بچه‌های ما از ورزشکاران، هنرمندان و... الگو گرفته و با آنها همزادپنداری می‌کنند باید با چهره‌ها و نخبگان قرآنی نیز همزادپنداری کنند.
وی در پایان به تفاوت اجرا در یک برنامه قرآنی با دیگر برنامه‌ها که جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و... دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: نحوه اجرای من در طرح 1449 به هیچ عنوان تغییر نکرده و همانطور که در دیگر برنامه‌ها اجرا می‌کنم در این برنامه نیز اجرا می‌کنم؛ اگر مدیران شبکه قرآن سیما می‌خواستند کسی به اجرای برنامه بپردازد که حال و هوای برنامه‌های قرآنی را القا کند به سراغ من نمی‌آمدند، پس اگر به دنبال من آمده‌اند دلیلش این بوده که می‌خواستند برنامه مردمی‌تر باشد.

captcha