احکام اسلامی جای اعمال نظر شخصی نیست
کد خبر: 3322379
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
آیت‎الله‌العظمی سبحانی در جلسه تفسیر:

احکام اسلامی جای اعمال نظر شخصی نیست

گروه حوزه‎های علمیه: مفسر قرآن کریم گفت: احکام اسلامی بر اساس مصالحی تعبیه شده و جایی برای اعمال نظرات شخصی نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله العظمی جعفر سبحانی ظهر امروز 11 تیر در درس تفسیر سوره احزاب در مدرسه حجتیه گفت: در کنار گروه منافق، گروهی نیز بودند که با اخلاص در کنار پیامبر حضور داشتند و به سخن پیامبر و خدا یقین داشتند.

وی افزود: شرافت انسان مسلمان به تسلیم در برابر خداوند است که این تسلیم از ایمان ناشی می‎شود؛ خداوند روزه را واجب کرده است، ولی برخی مقدس‌نماها می‎گفتند که ثواب روزه در مسافرت بیشتر است چون این کار سخت‎تر است.

این استاد حوزه بیان کرد: افرادی که در کنار پیامبر بودند به خاطر درجه بالای ایمان، تسلیم بسیاری داشتند و به همین خاطر عظمت و جایگاه آنها نیز بالا رفت؛ خداوند هرجا در باره کافران و منافقان صحبت می‎کند سپس در کنار آنها از مومنان واقعی سخن می‎گوید و بالعکس زیرا جنبه سلبی و ایجابی را در کنار هم ذکر می‎کنند تا به خوبی تفاوت‎ها بیان شود.

این مرجع تقلید یادآور شد: خداوند بیان می‎کند که جامعه با ایمان بر دو دسته‎اند اولین کسانی که در احد و بدر جام شهادت نوشیدند؛ آنها با پیامبر اکرم برای جهاد عهد بستند و بر عهد خود نیز ایستادند و بر سر پیمان خود ماندند؛ گروه دوم، کسانی بودند که منتظر جهاد بودند و منتظر بودند که کشته شوند و یا کافران و متجاوزان را بکشند.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: امام حسن(ع) در جنگ جمل برای مروان بن حکم شفاعت کردند و عرض کرد که این فرد پیمان بسته است ولی حضرت فرمود که پیمان او پیمان یهودی است یعنی با یک دست پیمان بستند و با دست دیگر پیمان را می‎شکند ولی مومنان حقیقی تا پای جان پای عقاید خود ایستاده‎اند.

وی گفت: خداوند متعال به این افراد امر به جهاد کردند تا پاداش آنها را بدهد؛ در ادامه بیان می‎کند که ما امر کردیم به این کار ولی عاقبت منافقین به دلیل دروغ و نماندن بر سرعهد عذاب خواهد دید؛ البته در اینجا خداوند به دلیل اینکه از کلمه «لیعذب» استفاده می‎کند این عذاب قطعی نیست و زمانی که آنها توبه کنند و بازگردند این عذاب برداشته می‌شود.

وی با اشاره به حدیثی در خصوص امام حسن مجتبی(ع) گفت: حضرت امام حسن(ع) فرزندان خود و فرزندان برادران خود را نیز جمع کردند و فرمودند که شما بچه‌های امروز هستید و بزرگان آینده نیز شما هستید؛ از نظر تربیتی این مسئله یک باب بسیار مثبتی دارد که اگر بخواهیم کسی را نصیحت کنیم، او را تحقیر نکنیم، بلکه او را باید شخصیت بدهیم تا حداقل حرف شما را گوش دهند.

این استاد حوزه بیان کرد: در نهایت حضرت امام بیان کردند که باید درس بخوانید و آن‎ها را حفظ کنید و آن کس که نمی‎تواند حفظ کند از قلم کمک بگیرد و بنویسد.

این مرجع تقلید یادآورشد: نکته تربیتی این است که اول باید به فرزند و کودک شخصیت بدهیم و اگر محترمانه سخن بگوییم او می‎فهمد که شخصیت دارد؛ از دیگر پیام های این روایت این است که پدر فرزند را به درس و علم ترغیب کند؛ در برخی از مواقع بیان شده است که پدر باید نوشتن را نیز به فرزند خود یاد بدهد.

آیت‌الله سبحانی اظهار کرد: در موقع دفن حضرت امام حسن(ع) مروان اشک می‎ریخت و می‎گفت این مرد صبری به اندازه کوه‎ها داشت و در صبر و بردباری ضرب المثل بود.

captcha