علیبابا اورنگ، هنرمند خطاط از کشور افغانستان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: در بخش بینالملل بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم به همراه دوست هنرمندم نجیبالله انوری، مجموعاً 20 تابلوی خوشنویسی را در غرفه کشور افغانستان به نمایش گذاشتهایم.
وی ادامه داد: هر یک از این 20 تابلوی به نمایش درآمده با شیوههای متنوع خوشنویسی پدید آمدهاند و به ویژه در تابلوهای نجیبالله انوری شاهد این تنوع هستیم؛ نسخ، ثلث و تبسم از جمله آثار به نمایش درآمده هستند اما 10 تابلویی که از اینجانب به نمایش درآمده است بیشتر نستعلیق و شکستهنستعلیق است.
اورنگ تصریح کرد: در کنار خطاطی به خط نستعلیق و شکستهنستعلیق شخصاً علاقه ای نیز به شیوه نقاشیخط دارم که در برخی از تابلوها این شیوه به چشم میخورد و نکته دیگر اینکه محتوای این تابلوهای خوشنویسی علاوه بر آیات قرآن به احادیث، عباراتی از آموزههای عرفانی و دینی نیز اشاره دارند.
عرضه 20 تابلوی خوشنویسی در غرفه افغانستان بخش بینالملل
وی در ادامه گفت: برنامهریزی برای حضور ما در این نمایشگاه به عهده رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بوده است و از ما تعداد 30 تابلوی خوشنویسی خواستند که البته در ارزیابی کارشناسی دوستان مسئول این 20 تابلو را انتخاب و در این نمایشگاه در معرض دید علاقهمندان قرار دادند.
اورنگ با اشاره به اینکه برای نخستینبار است که در این نمایشگاه شرکت دارم افزود: فرصت چندانی برای بازدید از بخشهای مختلف نمایشگاه نداشتم اما با توجه به وسعت این رویداد فرهنگی قطعا مسئولان برنامهریزی دقیقی برای برگزاری آن داشتهاند و این نمایشگاه قادر خواهد بود نقش تعیین کننده ای در اتحاد و انسجام میان ملل مسلمان داشته باشد چرا که همفکری که میان هنرمندان حاضر در این نمایشگاه پدید میآید موجب نوعی ایجاد مناسبات انسانی و متعالی خواهد شد.
این هنرمند خطاط تأکید کرد: در اوضاع نابسامان کنونی کشورهای اسلامی که دشمن سعی در تفرقه و نفاق و برهم زدن اتحاد میان امت اسلام دارد بیشترین ضربه را جلوههایی از فرهنگ و هنر خواهند خورد که واسط میان ملل اسلامی هستند، یکی از مظاهر این ارتباط خط و هنر خوشنویسی است که در حال حاضر در حال رنگ باختن ارزشهای هنری خود در پی بیتوجهیها و یا کمتوجهیهاست.
خلق اثر هنری تأثیرگذار و جریانساز نیاز به امنیت روانی و جانی دارد
اورنگ گفت: به طور مثال افغانستان سالهاست که درگیر جنگ و کشمکشهای داخلی و خارجی است، خود قضاوت کنید که در چنین شرایطی آیا امنیت روانی و جانی برای هنرمندان به وجود میآید که به فکر تعالی و پیشرفت هنر خود و سرزمینشان باشند؛ به نظر میرسد که دشمن هم همین را نشانه گرفته است، یعنی درگیر کردن مردم با بسیاری از هجمههای نظامی، فکری و اندیشهای که موجب شود آنها از فرهنگ و باورهای خود منحرف شوند تا در نهایت به راحتی بتوانند به ایشان سیطره فرهنگی و اندیشهای پیدا کنند و لذا این امر نیاز به جدیت و عزم مسئولان در حمایت بیشائبه از کار و حرفه هنرمندان داشته و دارد.
این هنرمند خطاط افغانی ادامه داد: در افغانستان هم کرسیهای دانشگاهی برای رشتههای هنر اسلامی وجود دارد که گرایش برخی از آنها به خط و خوشنویسی است، اما تصور میکنم دامنه این هنر آنچنان وسیع است که نمیتوان با گذراندن چند واحد درسی مدعی شد که خطاط و خوشنویس تربیت کردهایم، هنر خوشنویسی هنر خودجوشی است که نیاز به استمرار و ممارست فراوان دارد، هنرمند خوشنویس باید در جریان تحولات فرهنگی حوزهای که در آن فعالیت میکند قرار گیرد که این نیز نیازمند ارتباط و تعامل با سایر هنرمندان خطاط در سایر کشورهای اسلامی است و نمایشگاه قرآن باید چنین بستری را برای تعامل و تبادل نظر میان هنرمندان خوشنویس ملل اسلامی فراهم آورد.
اورنگ در پایان گفت: قطعاً اجرای خط و خوشنویسی به شکل زنده در فضای نمایشگاهی میتواند بر جذابیت این بخش برای استقبال هر چه بیشتر مخاطبان از آن مؤثر باشد، این پیشنهاد از سوی مسئولان بخش بینالملل نمایشگاه به ما شد که وسایل مورد نیاز برای اجرای خط را به همراه بیاوریم نه به اندازهای که اثری خلق شود بلکه تا همین اندازه که مخاطبان از نزدیک شاهد کار یک هنرمند خطاط باشند و با ارتباطی که برقرار میشود جذابیت خلق اثر هنری بالا رود کفایت میکند، هرچند که فضای محدود اختصاص یافته به بخش هنر بینالملل نمایشگاه برای تحقق این امر مناسب نیست.