«قرآن را صحیح بخوانیم» برای همه مردم/ فرهنگ‌سازی قرائت صحیح؛ وظیفه استادان
کد خبر: 3323717
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
غرفه دانشگاهی که عموم را مخاطب قرار داده است؛

«قرآن را صحیح بخوانیم» برای همه مردم/ فرهنگ‌سازی قرائت صحیح؛ وظیفه استادان

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس غرفه «قرآن را صحیح بخوانیم» در نمایشگاه قرآن با انتقاد از اینکه در آموزش قرآن به دنبال افراد خوش صدا و صوت و لحن هستیم، گفت: بسیاری از مردم چون خجالت می‌کشند که قرائت آنها ایراد داشته باشد، به دنبال آموزش قرآن نمی‌روند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) «قرآن را صحیح بخوانیم» عنوان غرفه دانشگاه پیام نور در بخش دانشگاهی بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است. در این غرفه مراجعه‌کنندگان یک یا چند صفحه از قرآن کریم را قرائت می‌کنند و یک استاد برجسته  بر قرائت آنها نظارت و ایرادهای آنها را عنوان می‌کند.

فرض‌الله محمدپور یکی از قاریان کشورمان که در این غرفه به عنوان استاد قرائت حضور دارد، در گفت‌و‌گو با ایکنا در خصوص فعالیت این غرفه گفت: در این غرفه فقط ایرادهای روخوانی قرآن مراجعان بررسی و به آنها گفته می‌شود و مسئله تجوید، صوت و لحن مطرح نیست، به افرادی هم که قرآن را صحیح قرائت کنند جایزه داده می‌شود.

صحیح خواندن قرآن مقدمه انس با قرآن است

وی با اشاره به اینکه هر مسلمانی باید قرائت صحیح قرآن را بلد باشد، گفت: ما فکر کردیم صحیح خواندن قرآن مقدمه انس با قرآن است به همین دلیل برای کمک به مردم و آشنا کردن آنها با ایرادهایی که در قرائت قرآن دارند، این غرفه را راه‌اندازی کردیم.

این قاری قرآن ادامه داد: تاکنون نیمی از افرادی که به این غرفه مراجعه کرده‌اند قرآن را صحیح و نیمی دیگر با ایراد قرآن می‌خواندند که ایرادها به افراد گفته و سعی شد با آموزش‌های ساده ایرادهای قرائت آنها رفع شود.

محمدپور با انتقاد از اینکه در آموزش قرآن مدام به دنبال افراد خوش صدا و آموزش تجوید، صوت و لحن هستیم، گفت: متأسفانه بسیاری از افراد به ویژه افرادی که کمی سن آنها بالا رفته است، خجالت می‌کشند به دنبال آموزش قرآن بروند و یا در جمع قرآن قرائت کنند چرا که فکر می‌کنند ممکن است مورد تمسخر دیگران قرار بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه باید به دنبال آموزش قرآن برای همه افراد باشیم تا همه بتوانند قرآن را به صورت ساده اما صحیح بخوانند، گفت: ما در این غرفه به افرادی که قرائت آنها ایراد دارد توصیه می‌کنیم با تمرین و ممارست ایرادهای خود را رفع کنند.

این قاری قرآن کشورمان افزود: همچنین به آنها نرم‌افزارهای مناسب قرائت قرآن که در تلفن همراه و رایانه شخصی قابل استفاده است نیز معرفی می‌شود و نیز به آنها توصیه می‌کنیم در مسجد و یا محل زندگی خود به سراغ معلمان قرآن بروند و از آنها کمک بگیرند.

استادان برجسته به دنبال فرهنگ‌سازی قرائت صحیح قرآن برای عموم باشند

وی ادامه داد: استادان برجسته و قاریان کشورمان باید به دنبال فرهنگ‌سازی قرائت صحیح قرآن برای عموم مردم باشند نه اینکه تمرکزشان را بر روی افراد خوش صدا و صوت و لحن بگذارند.

captcha