را‌ه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باید به مطالبه ملی تبدیل شود
کد خبر: 3323718
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۹
مؤمنی‌نسب:

را‌ه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باید به مطالبه ملی تبدیل شود

گروه فضای مجازی: معاون مرکز فضای مجازی بسیج کشور در نشست آسیب‌شناسی فضای مجازی اظهار کرد: را‌ه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست آسیب‌شناسی فضای مجازی عصر امروز 14 تیرماه در بخش خانواده نمایشگاه قرآن و با حضور روح‌الله مومنی نسب، معاون مرکز فضای مجازی بسیج کشور برگزار شد.

مؤمنی‌نسب در ابتدای این نشست با بیان اینکه فضای مجازی بعد دیگری از زندگی واقعی افراد است، گفت: این بعد از زندگی به حدی جدی شده است که حتی خود غربی‌ها می‌گویند فضای مجازی زندگی دوم انسان است، ما نیز همه زندگی واقعی خودمان را در آن بازتعریف کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه بیش از 2200 سوژه در فضای مجازی تعریف شده است که تا کنون به هیچ وجه به آن پرداخته نشده است، تصریح کرد: همین نپرداختن باعث به وجود آمدن آسیب‌های جدی شده است.

معاون مرکز فضای مجازی بسیج کشور در ادامه با اشاره به تشکیل شورای عالی فضای مجازی به دستورمقام معظم رهبری، گفت: بحث فضای مجازی به حدی برای ما جدی بوده است که مقام معظم رهبری اکثر دستگاه‌های مهم کشور را به عضویت این شورا در آورده‌اند.

خانواده‌هایی که درگیر جنگ نرم شده‌اند

مومنی‌نسب در بخش دیگری از صحبت‌های خود فضای مجازی را عرصه جنگ نرم عنوان و بیان  کرد: عرصه نبرد در جنگ نرم خانواده است، زمانی که در خانواده پدر، مادر و یا فرزند زمانی از طول روز را از طریق شبکه‌ها و فضای مجازی می‌گذراند نشان می‌دهد که آن افراد درگیر جنگ نرم شده‌اند.

تردید بیشتردر جنگ همان پیروزی است!

وی خاطرنشان کرد: جنگ نرم به معنای ایجاد تردید در دل‌ها و ذهن‌های مردم است و هر کسی که بتواند تردید بیشتری ایجاد کند در این جنگ نرم موفق‌تر بوده است. به اعتقاد من به همین خاطر است که سال 1394 به نام سال همدلی بین دولت و مردم نامگذاری می‌شود تا این تردیدها از بین برود. تردید باعث به وجود آمدن شکاف اجتماعی می‌شود.

معاون مرکز فضای مجازی بسیج کشور در ادامه ابزارهای فضای مجازی را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و بسیاری ابزارهای دیگر وجود دارد که به کمک فضای مجازی آمده است تا راه ورود به خانواده‌ها را پیدا کند، این در حالی است که در بسیاری از کشورها و حتی در غرب بسیاری از این وسایل و این بازی‌های دارای محدودیت‌های زیادی است.

مومنی‌نسب با طرح این سؤال که آیا برای کودکان قانونی در مورد استفاده از فضای مجازی داریم یا خیر، افزود: آسیب‌های بسیار فراوانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی وارد خانواد‌ه‌ها می‌شود باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و اجازه دسترسی آزاد به آنها داده مورد ارزیابی قرار گیرد.  سال 1398 در کشور آمریکا قانون حمایت از کودکان را تصویب کرد که به استناد به آن اگر خانواده‌ای با فرزندان زیر 13 سال خود اجازه عضویت در شبکه‌های اجتماعی را بدهد سرپرستی پدر و مادر آن کودک را تغییر خواهند داد. در بسیاری از کشورهای دیگر این قانون حتی تا سنین 18 و 20 سالگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4 ویژگی اینترنت مطلوب

وی همچنین با بیان اینکه اینترنت مطلوب باید چهار ویژگی داشته باشد، اظهار کرد: اولین ویژگی این است که اینترنت باید سالم باشد، در حالی که اینترنت فعلی کثیف است، ویژگی دوم اینترنت مطلوب تند بودن آن است در حالی که اینترنت فعلی کند است، سومین ویژگی نیز به امنیت اینترنت مربوط می‌شود در حالی که اینترنت ایران در صدر ناامن‌ترین اینترنت‌های دنیا قرار دارد و چهارمین ویژگی نیز ارزان بودن اینترنت است که بر اساس آمار قیمت اینترنت ایران بیش از 2000 برابر قیمت‌های جهانی است.

معاون مرکز فضای مجازی بسیج کشور یادآور شد: زمانی که اینترنت وارد ایران شد جزء اولین کشورهای خاورمیانه و 10 کشور دنیا بود که از این فناوری استفاده می‌کرد اما امروزه در رتبه 157 جهان قرار دارد، دلیل آن هم این این است که نتوانستیم در این عرصه تولید کننده باشیم و حاکمیت خود را اعمال کنیم.

مومنی‌نسب در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست با اشاره به آسیب‌های روانی، فکری و فرهنگی فضای مجازی و اینترنت گفت: فضای مجازی در سه مرحله تسخیر افکار و اذهان، تسخیر دل و تغییر رفتار، این آسیب‌ها را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با طرح این سؤال که خانواده‌ها در برابر این حجم وسیع از آسیب‌ها باید چگونه عمل کنند، گفت: باید قبل از هر چیز از خانواده‌ها بخواهیم که نسبت به این موضوع اطلاعات و آگاهی پیدا کنند، البته دولت حق ندارد که مردم را در این عرصه تنها بگذارد چرا که خانواده‌ها نمی‌توانند به تنهایی هزاران هزار نرم افزار را مورد آسیب‌شناسی قرار دهند تا نمونه بهتر را مورد استفاده قرار دهند.

مردم مطالبه کنند

مؤمنی‌نسب بخش پایانی صبحت‌های خود را به بحث در مورد شبکه ملی اطلاعات اختصاص داد و گفت: شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات، قانون، سازمان، نیرو، بودجه و زیر ساخت می‌خواست که همه اینها در حال حاضر فراهم شده است، اما چرا شبکه ملی اطلاعات شکل نمی‌گیرد. به اعتقاد من چون مطالبه‌ای در این زمینه از سوی مردم وجود ندارد این شبکه شکل نمی‌گیرد.

معاون مرکز فضای مجازی بسیج کشورافزود: یکی دیگر از دلایل شکل نگرفتن شبکه ملی اطلاعات این است که وزارت ارتباطات از همین بازار میلیاردها تومان درآمد دارد. به اعتقاد من باید این مطالبه به صورت جدی از سوی مردم دنبال شود چرا که راه‌اندازی این شبکه کمتر از یک سال نیز زمان نیاز ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات همچون صنعت کشورمان به یک بحث ملی تبدیل شود و همچون ملی کردن صنعت نفت به یک مطالبه تبدیل شود. رسانه‌ها در این زمینه زمینه بسیار می‌توانند کمک کنند تا این مطالبه تحقق یابد. اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود به ازای هر مشتری که وارد سایت می‌شود از وزارت ارتباطات پول دریافت خواهید کرد و همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد محتوای جذاب شود.

captcha