راه‌حلی برای بهره‌بردن از زمان حضور در نمایشگاه/ ضرورت تقویت محتوای نمایشگاه
کد خبر: 3323719
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲
بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن مطرح کردند؛

راه‌حلی برای بهره‌بردن از زمان حضور در نمایشگاه/ ضرورت تقویت محتوای نمایشگاه

گروه فعالیت‌های قرآنی: بازدیدکنندگان بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در کنار انتقاداتی که در رابطه با برگزاری نمایشگاه مطرح می‌کنند، راهکاریی نیز برای بهبود آن ارائه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نمایشگاه بین‌المللی قرآن در حالی بیست‌وسومین سال خود را پشت سر می‌گذارد که طی این سال‌ها با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده است. از مهم‌ترین دوره‌های گذار نمایشگاه قرآن، جایگزینی باغ‌موزه دفاع مقدس به جای مصلای امام خمینی(ره) به عنوان محل برپایی نمایشگاه بود. اتفاقی که سال گذشته برای اولین بار افتاد و امسال دومین سال میزبانی باغ‌موزه دفاع مقدس از این رویداد بزرگ قرآنی کشور در ماه ضیافت‌الله است.

هر چند در سال گذشته نیز برخی معتقد بودند که باغ‌موزه دفاع مقدس مکان مناسبی برای برپایی نمایشگاه قرآن نیست اما انتظار می‌رفت نمایشگاه قرآن دوران گذار نمایشگاه از مصلا به باغ‌موزه طی شده و از سطح انتقادات مردمی بکاهد اما همچنان دوری باغ موزه دفاع و برخی مشکلات این فضا همچنان به جای خود باقی است.

نوری، یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه است که ضمن انتقاد از کیفیت برگزاری نمایشگاه می‌گوید: وضع ظاهری نمایشگاه در سال‌هایی که در مصلا برگزار می‌شد از لحاظ امکانات به ویژه در بخش سیستم سرمایش بهتر بود.

به نظر می‌رسد فضای باز باغ‌موزه دفاع مقدس نقطه ضعف نمایشگاه است که دست مسئولان را برای ایجاد امکانات سرمایشی و گرمایشی کوتاه می‌کند. با توجه به مصادف شدن ماه مبارک رمضان با فصل بهار باید دید مسئولان در سال‌های آینده برای باران‌های موسمی این فصل  چه برنامه‌ای خواهند داشت.

با این حال اضافه شدن باغ کتاب به فضای نمایشگاه قرآن این امکان را به مسئولان داده است که فضای بیشتری را در اختیار بخش‌ها و غرفه‌ها قرار دهند اما نمی‌توان از عدم انسجام بخش‌ها و عدم فرصت بازدیدکنندگان از حضور در بخش‌های مختلف نمایشگاه غافل بود.

مجتبی قره‌خوانی، دانشجویی است که از دقایق ابتدایی بازگشایی نمایشگاه در دوازدهمین روز نمایشگاه در باغ موزه حضور یافته است و می‌گوید: برای اینکه به بخش دانشگاهی بروم مسافت زیادی طی کردم در حالی‌که انتظار می‌رفت نمایشگاه منسجم‌تر و بهتر از سال‌های گذشته برگزار شود.

گستردگی نمایشگاه بیست‌وسوم هر چند با مشکلات خاصی روبرو است با این حال ورودی‌ها و دسترسی‌ها به نمایشگاه قرآن را افزایش داده است. این ویژگی البته برای کسانی است که از مترو و وسائل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند؛ چه اینکه به گفته موسوی، یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی قرآن که تمایل دارند از اتومبیل شخصی استفاده کنند، فضای مناسبی برای پارک اتومبیل ندارد که این مسئله برای آنها مشکل خواهد بود.

فارغ از مشکلات فضای نمایشگاه، محتوای ضعیف نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته نیز برای بازدیدکنندگان محسوس بوده است، همانطور که محمدحسین معاجد، بازدیدکننده اصفهانی نمایشگاه بیست‌وسوم که برای پنجمین سال است از نمایشگاه بین‌المللی قرآن بازدید می‌کند، معتقد است آثار قوی که در خور قرآن باشد در این نمایشگاه عرضه نشده است.

وی می‌افزاید: انتظار می‌رفت کتب جدیدی در زمینه تفسیر، ترجمه و تفسیر موضوعی مرتبط با قرآن در نمایشگاه بیست‌وسوم ارائه شود اما امسال شاهد ضعف محتوای نمایشگاه بوده‌ایم.

قره‌خوانی نیز معتقد است: یکی از دلایل افت محتوایی نمایشگاه قرآن نسبت به سال‌های گذشته این است که همه ناشران در نمایشگاه حضور نیافتد و ناشرانی که آمدند نیز آثار خود را به صورت کامل نیاورده‌اند. با این حال آثاری که به ویژه در بخش ناشران قرآنی ارائه می‌شود بر اساس حضور ناشران به ترتیب حروف الفباست که پراکندگی موضوعی آثار را به همراه دارد. هر چند عدم ایجاد محلی برای جستجوی کتب و یا جستجوی ناشران در سال‌های گذشته نیز وجود داشت اما با توجه به انتقادات و انتظارات بازدیدکنندگان انتظار می‌رفت این مشکل نیز به مرور زمان حل شود تا افراد با برنامه‌ریزی قبلی به نمایشگاه وارد شوند.

ابوالفضل سعیدی که در میان غرفه‌های بخش ناشران حضور داشت می‌گوید برای تهیه «قرآن مبین» به نمایشگاه آمدم اما هنوز نتوانستم آن را پیدا کنم.

کتابی در حوزه مهدویت نیز موضوعی است که قره‌خوانی به دنبال آن می‌گشت و می‌گفت: تصور می‌کنم این کتاب در این نمایشگاه وجود نداشته باشد.

اما موسوی با فهرستی از کتاب‌های مورد نیاز خود راهی نمایشگاه شده است اما این مسئله باعث نشده است که زمان جستجوی او برای کتب مورد نظرش کاسته شود چرا که او باید تمام غرفه‌ها را بگردد تا کتاب مورد نظر خود را بیابد.

نوری در این رابطه راهکار مناسبی ارائه می‌کند؛ وی می‌گوید: بهتر است غرفه‌هایی برای جست‌وجوی کتاب و یا ناشر پیش‌بینی شود تا بازدیدکنندگان فرصتی که برای حضور در نمایشگاه دارند را بهتر استفاده کنند و یا وبسایتی راه‌اندازی شود تا بازدیدکنندگان به غرفه‌ها و بخش‌های مورد نظر خود هدایت شوند؛ در این صورت رفت‌وآمدها کمتر شده و بازدیدکنندگان از وقت خود بهتر استفاده می‌کنند.

با توجه به تصریح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سال‌های آینده به نظر می‌رسد مسئولان امر لازم است مشکلات ذاتی باغ‌موزه دفاع مقدس را در کنار مشکلات خاص نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مورد توجه قرار گیرد تا در سال‌های آینده نمایشگاهی در خور و شأن قرآن را با کم‌ترین مشکل برای بازدیدکنندگانی که هر یک علاقه‌مندان به قرآن و معارف اسلامی هستند باشد.

captcha