اختتامیه بخش دانشگاهی ۲۲ تیرماه برگزار می‌شود/ آغاز هماهنگی‌های جشنواره قرآن و عترت دانشجویان
کد خبر: 3324202
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۷

اختتامیه بخش دانشگاهی ۲۲ تیرماه برگزار می‌شود/ آغاز هماهنگی‌های جشنواره قرآن و عترت دانشجویان

گروه دانشگاه: با نظر نمایندگان نهادهای دانشگاهی قرار شد اختتامیه بخش دانشگاهی روز دوشنبه، ۲۲ تیرماه از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳ در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست شورای مشورتی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها امشب، 15 تیرماه در سالن نشست بخش دانشگاهی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور نمایندگانی از نهادهای دانشگاهی و دانشگاه‌های مختلف برگزار شد.

نقی زاده، معاون سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی از بخش نمایشگاهی بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی پرداخت و گفت: حضور دستگاه‌ها از نظر کمیت، قوت و ضعف قابل مشاهده است، هفته آینده، هفته آخر  نمایشگاه است. در این جلسه در مورد برنامه پایانی که در بخش دانشگاهی برگزار می‌شود تصمیم‌گیری خواهد شد.

در ادامه با نظر اعضای حاضر در نشست قرار شد اختتامیه بخش دانشگاهی روز دوشنبه، 22 تیرماه از ساعت 21:30 تا 23 برگزار شود , مقرر شد که لوح تقدیر و تندیس به برگزیدگان اهدا شود.

کیهانی‌مهر، نماینده دانشگاه آزاد در ادامه اظهار کرد: 160 پایان‌نامه وزارت علوم برای داوری در جشنواره پایان‌نامه‌های قرآنی فرستاده‌ایم. در بحث کانون‌های برتر، نشریات و ... هیچ انتظاری از نظر مالی نداریم. دانشجویی که در دانشگاه آزاد برگزیده می‌شود، دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کند موظف می‌شود که حتماً جایزه‌ای را برای او در نظر بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم‌زاده، نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه گفت: پیشنهاد می‌دهم هر دستگاهی برای هر رشته‌ای خودش هدیه‌ای را در نظر بگیرد. آن‌هایی که در جشنواره سال گذشته شرکت کرده بودند؛ مسابقات شفاهی، کتبی، ترتیل، تفسیر حفظ و کتبی به‌عنوان شایسته تقدیر انتخاب شوند.

بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام افتخاریان، از نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه گفت: دوستانی که به‌عنوان دانشجوی برتر قرآنی هستند به اندازه کافی تقدیر شده‌اند اما هیچ وقت غرفه‌داری تقدیر نشده است. آیا شاخص و فاکتوری هست برای غرفه‌ای که بهتر بوده است، اگر شاخصی است خیلی خوب است ولی اگر شاخصی تعیین نشود این بحث آسیب‌زاست. چند نفری از این جمع اعلام شوند و آیین‌نامه‌ای را با شاخص‌ها و فاکتورهای مشخص تعیین کنند.

کیهانی‌مهر با بیان اینکه آسیب بخش دانشگاهی نداشتن دبیرخانه برای نمایشگاه است، گفت: هر نهادی برای خودش سیاست‌گذاری خاص خودش را اعمال می‌کند، نبود دبیرخانه و بایگانی معضلاتی است که در بخش دانشگاهی است. زمانی 63 غرفه داشتیم اما الان پنج یا شش غرفه شده است. با این روند مطمئن باشید سال آینده نمایشگاه تعطیل می‌شود.

در ادامه حجت‌الاسلام ابراهیم‌زاده عنوان کرد: بخش دانشگاهی به هیچ نهادی مربوط نیست دبیرخانه آن در نهاد مستقر است. این باید در شورای مشورتی مطرح شود. با چه تفکری، ارشاد بخش دانشگاهی را که گل سر سبد فعالیت‌های قرآنی است را در دورترین نقطه قرار داده است.

وی افزود: وزارتخانه یا نهادی که جایگاه دانشگاهی ندارد چه حقی دارد که غرفه دانشگاهی داشته باشد، غیر از دانشگاه و وزاتخانه و نهاد مگر کجا دانشجو را حمایت می کند. دبیرخانه شورای مشورتی هستیم و حق داریم گله‌ها را مطرح کنیم، وضعیت غرفه‌های دانشگاهی مطلوب نیست، این حق دانشگاهیان نبود.

میرمعینی، نماینده دانشگاه فرهنگیان در ادامه گفت: باید به این قائل باشیم که سیاست‌گذاری و آیین‌نامه‌ها از ماه‌ها قبل تعیین شود.

هماهنگی‌های سی‌امین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان
در ادامه شعاعی، نماینده دانشگاه فرهنگ و معارف قرآن کریم در رابطه با سی امین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور اظهار کرد: وقتی برنامه میزبانی به ما سپرده شد، در سازمان اوقاف تغییراتی رخ داد و مسئولان جابجا شدند، این یکی از مشکلاتی بود که با آن روبه‌رو بودیم.

وی افزود: بحث اسکان شرکت‌کنندگان را در استان قم داریم. مجتمع یاوران مهدی را داریم که خوب است اما اعتقادمان این است که در شأن یک جشنواره ملی نیست. هتل‌های قم را هم بررسی کردیم، هزینه برگزاری مراسم در مجتمع یاوران مهدی به یک پنجم کاهش پیدا می‌کند، مشکلی که در استان قم داریم این است که غیر از مجتمع مهدی یاوران هیچ جایی را نداریم که قابلیت اسکان 400، 500 نفر را داشته باشد.

شعاعی اظهار کرد: بحث بعدی محل برگزاری است، محلی را که متعلق به آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی است را تا حدی موافقت آن را برای برگزاری جشنواره کسب کرده‌ایم که جشنواره در آنجا برگزار شود. بحث بعدی نیز هماهنگی با سازمان اوقاف برای نهایی کردن امور است.

وی با بیان اینکه کمیته‌های برگزاری سی‌امین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان سراسر کشور تعیین شده است، گفت: شرح وظایف کمیته‌ها نیز مشخص شده است.

بنا بر گزارش، افتخاریان اظهار کرد: یکی از آسیب‌های جشنواره‌های قرآنی این است که بخش زیادی از هزینه‌ها صرف اسکان و رفت و آمد می‌شود. در کیفیت مانده‌ایم، اولویت‌های برگزارکننده نباید روی منوی غذا و چند ستاره بودن هتل‌ها باشد بلکه باید روی کیفیت متمرکز شویم.

با نظر اکثر اعضای حاضر در نشست قرار شد میزبانی از شرکت‌کنندگان در این جشنواره در مجتمع یاوران مهدی نباشد.

captcha