شرایط فیلمسازی در حوزه تاریخی و دینی/ لزوم سیاست‌زدایی از حوزه فرهنگ
کد خبر: 3332505
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
شهریار بحرانی عنوان کرد:

شرایط فیلمسازی در حوزه تاریخی و دینی/ لزوم سیاست‌زدایی از حوزه فرهنگ

گروه هنر: کارگردان فیلم «ملک سلیمان(ع)» و «مریم مقدس(س)» گفت: اگر می‌شد ما در سینما و فرهنگ از نگاه‌های سیاسی دوری کنیم، اتفاقات خوبی برای سینما روی می‌داد.

شهریار بحرانی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره شرایط فیلمسازی در حوزه کارهای تاریخی – مذهبی اظهار کرد: مهمترین شرط برای ورود به سینمای تاریخی – مذهبی این است که فیلمساز به حرمتی که برای این کارها وجود دارد، واقف باشد، چون اگر این اتفاق روی ندهد به دلیل درک نادرست، نمی‌توانیم موضوع مورد نظر را آن‌طور که باید به روی پرده ببریم. این سفارش را اول از همه به خود و سپس به دیگر همکارانم توصیه می‌کنم.

وی افزود: موضوع دیگری که در این زمینه وجود دارد نحوه شکل‌گیری درام در کارهایی است که عنوان دینی و قرآنی را با خود یدک می‌کشند. زیرا به نظر می‌رسد در ذهن اکثر فیلمسازان که خود نیز یکی از آنها هستم، توجه به درام در شکل یونانی و غربی آن محور و الگو است، در صورتی که با شاخصه و الگوی آنها نمی‌شود به موضوعات مقدس ورود کرد؛ البته قبول دارم که کار کردن در حوزه سینمای مذهبی در شرایطی که نخواهیم از عوامل جذابیت داستانی استفاده کنیم کاری دشوار است. برای همین متاسفانه می‌بینیم که در بسیاری از فیلم‌های دینی ما، کار نتوانسته تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

کارگردان فیلم «ملک سلیمان» در پاسخ به این سؤال که رسالت سازمان سینمایی در قبال فیلم‌هایی که پروانه ساخت و نمایش دارند و ممکن است در طول ساخت یا اکران برایشان حاشیه پیش بیاید، چیست؟ تصریح کرد: در ابتدای جواب به این سؤال باید بگویم که متاسفانه ما در بحث ممیزی دارای مشکلاتی هستیم، چون هر گروه و دسته‌ای که روی کار می‌آیند نسبت به فیلم یا کاری روی خوش نشان داده یا نسبت به کارهای دیگر سخت‌گیر هستند. برای نمونه فیلم «محمد(ص)» را مثال می‌زنم که با وجود حمایت شخص اول مملکت در گرفتن پروانه ساخت با مشکلاتی مواجه شد و قسمت‌های ابتدایی را هم بدون داشتن مجوز شروع به کار کرد! اتفاقاتی که نشئت گرفته از خوبی یا بدی فیلم نیست، بلکه به خاطر گرایش‌های سیاسی در سینما مشاهده می‌شود.

پرهیز از نگاه سیاسی در عرصه فرهنگ

وی در ادامه مطلب فوق بیان کرد: به نظرم اگر می‌شد که ما نگاه‌های سیاسی را از حوزه فرهنگ دور می‌کردیم اتفاقات خوبی در سینما روی می‌داد. از این توضیح استفاده می‌کنم تا جواب سؤال را بدهم به این معنا که در صورت دارا بودن شرایط مورد نظر (دوری از دست‌بندی‌های سیاسی) می‌شد درباره قاطعیت سازمان سینمایی و این‌که باید چگونه پشت فیلم‌ها بایستد اظهار نظر کرد.

کارگردان فیلم «مریم مقدس(ع)» گفت: به عقیده من برای این‌که حواشی پیرامون کارهای تاریخی - دینی کم شود بهترین کار این است که نظر مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین مرجع در کشور اسلامی ما شناخته شود. این اتفاق نیز در ابتدا مستلزم این است که همه کسانی که می‌خواهند از نگاه مقام معظم رهبری در کارهایشان استفاده کنند، از دغدغه‌های ایشان در حوزه فرهنگ آشنا باشند، همچنین به معنای واقعی به کلمه ولایت معتقد و پایبند باشند. اتفاقی که اگر رخ دهد روزهای بسیاری خوبی را برای سینما می‌توان متصور بود.

توقف ساخت «ثارالله» 

وی درباره تجربه خود در حوزه ساخت فیلمی درباره عاشورا چنین توضیح داد: حدود 15 سال پیش ساخت فیلمی با عنوان «ثارالله» را آغاز کردیم، اما متاسفانه گروهی در سیما اطلاعاتی غلط را به یکی از علما رساندند و همین امر سبب شد که جلوی کار گرفته شود. این اتفاق برای این رخ داد که به اطلاع آن عالم رسانده بودند که ما می‌خواهیم چهره امام حسین(ع) را نشان دهیم، در صورتی که به هیچ وجه چنین تصمیمی نداشتیم. در این میان اگر آن عالم از ما توضیح می‌خواست، حتماً برایشان این شبهه را برطرف می‌کردیم.

بحرانی در پایان بیان کرد: بعد از فیلم «ثارالله» سریال «مختارنامه» ساخته شد. در آنجا صدا و سیما به نوعی خواست آن کم‌کاری در فیلم ما را جبران کند. برای همین به دستور رئیس سازمان اجازه ساخت صحنه‌های مربوط به روز عاشورا صادر شد. درباره کار احمدرضا درویش نیز نمی‌توانم اظهار نظری کنم، چون هنوز فیلم را ندیده‌ام. در ضمن از اخلاق اسلامی دور است درباره موضوعی از فیلم انتقاد کنم که سال‌ها پیش برای فیلم خودم روی داد. بنابراین بهتر است اظهار نظر درباره این فیلم را برعهده مسئولانی بگذاریم که در این حوزه صاحب منصب هستند.

captcha