عملیات مرصاد الگویی برای مدیریت بحران در کشور است
کد خبر: 3335892
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
نیازی:

عملیات مرصاد الگویی برای مدیریت بحران در کشور است

گروه اجتماعی: مدیرگروه مطالعات جامع محور مرکز اسناد دفاع‌مقدس اظهار کرد: همه پیروزی‌هااز جمله عملیات مرصاد نتیجه اتکاء و توکل رزمندگان به خداوند بود که از انس با قرآن نشئت می‌گرفت، سرعت عمل و وحدت بین نیرو‌ها در عملیات مرصاد مصداق عینی پیدا کرد و با پیروزی به منصه‌ ظهور رسید.

یحی نیازی مدیرگروه مطالعات جامع محور مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: عملیات مرصاد در  5 مرداد سال 1367 برای مقابله با حرکت منافقان و بازپس‌گیری مناطق اشغال شده صورت پذیرفت و به‌ عنوان آخرین عملیات در دوران دفاع مقدس از لحاظ تاکتیک و سرعت‌عمل یک عملیات فوق‌العاده به شمار می‌رود.

ضرورت توجه به ویژگی‌های شاخص عملیات مرصاد

نیازی ادامه داد: شیوه‌ نبرد در این عملیات نسبت به گذشته بسیار متفاوت بود ولی متأسفانه به دلایلی از قبیل صدور قطعنامه، آتش‌بس و پایان یافتن جنگ، چندان مورد بررسی و تحلیل قرار نگرفته و ویژگی‌‌های منحصر به فرد آن شفاف نشده است.

مدیر گروه مطالعات جامع محور مرکز اسناد دفاع‌مقدس دستیابی به غنائم جنگی دشمن پس از گذشت 29 سال از جنگ را مایه‌ افتخار تلقی کرد و  افزود: این مسأله مبنای توسعه تحقیقات نظامی است که در ابعاد مختلف این عملیات قابل بررسی می‌باشد تا صاحب‌نظران حوزه سیاسی و پژوهشگران بتوانند وارد میدان شده و ناگفته‌های علمی و تاکتیکی این عملیات را روشن سازند.

عملیات مرصاد الگویی برای مدیریت بحران

وی سرعت در طراحی و اجرای عملیات مرصاد را از جمله‌ ویژگی‌های بارز این عملیات عنوان کرد و افزود: با توجه به پذیرفتن قطعنامه 598 از سوی رزمندگان و دولت ایران مبنی بر پایان یافتن جنگ، دشمن پذیرش قطعنامه را دلیل بر ضعف رزمندگان ما می‌پنداشت و با استفاده از این موقعیت حملات مختلفی را در مناطق مختلف آغاز کرد.

نیازی تصریح کرد: در آن زمان سازمان منافقین خلق با حضور در کشور عراق به خدمت حزب بعث درآمده و تحت حمایت دشمن و برخورداری از تجهیزات مدرن با عبور از مرز خسروی توانست در حملاتی، رزمندگان ما را در نواحی جنوبی و بر خی مناطق دیگر غافلگیر کند ولی نیروهای خودجوش با پیشروی‌ در مسیرهای اشغال شده و استفاده از طرح‌ریزی تعجیلی، عملیات مرصاد را آغاز و به پیروزی رساندند.

این مقام مسئول در ارتباط با‌ کاربرد تدابیر عملیاتی مرصاد در جامعه افزود: بدون شک 8 سال دفاع مقدس تجارب ارزنده‌ای‌ در دل خود به همراه دارد که می‌تواند در سیستم دفاعی و مدریت بحران‌ها به کار گرفته شود ضمن اینکه با بررسی دقیق ماهیت انعطاف‌پذیری و سرعت عمل بالا در این عملیات می‌توان به یک عکس‌العمل دفاعی و هوشمندانه دربرابر حملات دشمن دست یافت.

انس با قرآن و وحدت کلمه رمز پیروزی عملیات مرصاد

وی اظهارکرد: همه‌ این پیروزی‌ها و از این دست اتفاقات در یک مسیر جریان پیدا کرد و آن هم اتکاء به خداوند متعال بود که از نیت قلبی و توکل رزمندگان که نتیجه انس با قرآن بود نشأت می‌گرفت، راز و نیازهای رزمندگان قبل از شروع این عملیات یکی از زیباترین و معنوی‌ترین لحظاتی بود که در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل همگان را به شگفتی وامی‌داشت.

مدیر گروه مطالعات جامع محور مرکز اسناد دفاع‌مقدس در ارتباط با دستاوردهای عملیات مرصاد اظهارکرد: سرعت عمل، انعطاف‌پذیری نیروهای سازمانی و وحدت بین نیرو‌های سپاه، ارتش ،بسیج و نیرو‌های مردمی با توجه به جمله‌ گوهر بار امام(ره) که فرمودند: «وحدت کلمه رمز پیروزی است» در عملیات مرصاد مصداق عینی پیدا کرد و با پیروزی به منصه‌ ظهور رسید.

شهید صیاد شیرازی مصداق تفکر بسیجی امام راحل

نیازی در پایان حضور شهید صیاد شیرازی  را به عنوان یک عنصر سازنده در عملیات مرصاد برشمرد و  تصریح کرد: این شهید والا مقام یک فرمانده بسیجی‌وار بود و با وجود اینکه فرماندهی نیروی زمینی ارتش را برعهده نداشت در زمان اطلاع حمله‌ غافلگیرانه منافقین، با حضور مقتدرانه خود توانست در هدایت و ترابری رزمندگان در منطقه‌ هدف و بازپس‌گیری مناطق اشغال شده نقش بسزایی ایفاء نماید و درواقع تفکر بسیجی که مدنظر امام(ره) بود در این عملیات در روحیه‌ شهید صیاد شیرازی نمایان بود.

captcha