دلایل نیاز به استفاده حداکثری از منابع بانک توسعه اسلامی
کد خبر: 3337030
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
ابوذر ندیمی تشریح کرد:

دلایل نیاز به استفاده حداکثری از منابع بانک توسعه اسلامی

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: برای اتمام پروژه‌هایی که نیازمند حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه هستند و با وجود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت و ۹۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی، راهی غیر از استفاده حداکثری از منابع بانک توسعه اسلامی نداریم.

ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و از موافقان لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سرمایه دور پنجم بانک توسعه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به موافقت نمایندگان مجلس با این موضوع اظهار کرد: ما باید برای ساختن کشور از فرصت‌هایی همانند درآمد دولت، نقدینگی موجود در دست بخش خصوصی، استفاده از منابع موجود در نزد ایرانیان خارج از کشور و استفاده از فرصت‌های تأمین مالی خارجی بهره‌مند شویم.

بسیاری از پروژه‌ها با استفاده از منابع بانک توسعه اسلامی به سرانجام می‌رسد

وی ادامه داد: در ارتباط با افزایش سرمایه بانک توسعه اسلامی باید گفت که این موضوع یک فرصت است و اکنون بسیاری از پروژه‌ها با استفاده از منابع این بانک به سرانجام می‌رسد و طبیعتا مجموعه‌هایی که بتوانند از چنین روش‌هایی برای تأمین مالی استفاده کنند می‌توانند موفق باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: علاوه بر این موضوع، باید قبول کنیم که برای اتمام پروژه‌هایی که نیازمند حدود 400 هزار میلیارد تومان سرمایه هستند و با وجود 200 هزار میلیارد تومان بدهی دولت و 90 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی، راهی غیر از این نداریم.

مشارکت در افزایش سرمایه بانک توسعه اسلامی اقدامی مثبت است

ندیمی افزود: بنابراین راهی پیش روی ما قرار دارد که باید آن را طی کنیم و نکته دیگر این است که اجازه به دولت برای افزایش سرمایه بانک توسعه اسلامی در این لایحه به صورت عند‌المطالبه است و تضمین‌های آن را هم باید دولت و هیئت‌وزیران بدهند و به نظر می‌رسد این اقدام، مثبت و آینده‌نگر است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به اندازه‌ای که در بانک توسعه اسلامی دارای سرمایه هستیم از فرصت‌های و امکانات این بانک استفاده می‌کنیم؟ اظهار کرد: مگر کشورهایی که بیشتر از ما در این بانک سرمایه‌گذاری کرده‌اند به اندازه کافی از منابع این بانک استفاده می‌کنند؟ بنابراین اگر می‌خواهیم از منابع بانک توسعه اسلامی استفاده کنیم باید دست به کار شویم.

ضرورت استفاده حداکثری از منابع بانک توسعه اسلامی

نماینده سیاهکل و لاهیجان در خانه ملت تأکید کرد: کشورهای نفتی بسیاری همانند عربستان وجود دارند که به میزان زیادی از منابع بانک توسعه اسلامی استفاده نمی‌کنند، حال اگر قصد این کار را داریم باید اقدام کنیم و بیشتر استفاده کنیم و اتفاقا اقدامی مناسب و دارای آثار مثبت اقتصادی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: اعتبارسنجی یکی از لوازم اصلی اخذ وام است؛ بنابراین با چنین رویکردی باید از این فرصت حداکثر استفاده‌های لازم را ببریم تا پروژه‌هایی که ناتمام باقی مانده‌اند مشکلاتشان برطرف شود؛ چراکه هرچقدر مشکلات تأمین مالی این پروژه‌ها حل شود موفقیت‌های بیشتری در پی خواهد داشت اما اینکه این سرمایه‌ها چگونه در داخل کشور هزینه شود به مسائل مدیریتی مربوط است.

مطالب مرتبط
captcha