قشر فرهیخته جامعه وابسته به سیستم پاداش و امتیاز دهی در فعالیت‌های قرآنی نباشد
کد خبر: 3337044
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶
ناصر زعیم:

قشر فرهیخته جامعه وابسته به سیستم پاداش و امتیاز دهی در فعالیت‌های قرآنی نباشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس قرآن دارلقرآن خمین با تأکید بر ضرورت حضور پر رنگ حافظان قرآن در بین مردم گفت: قشر فرهیخته جامعه نباید وابسته به سیستم پاداش و امتیاز دهی در فعالیت‌های قرآنی باشد، بلکه باید با شناخت و استدلال به معنویات در این راه قدم برداشت.

مهدی ناصر زعیم کارشناس قرآن دارلقرآن خمین درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: فرمایشات رهبری و حمایت ایشان از حافظان قرآن باعث روی آوردن افراد بی‌شماری به دوره‌های حفظ قرآن شد، امری که اقبال عامه را برای حفظ قرآن چندین برابر کرد.

وی افزود: معادل سازی مدارک قرآنی با مدارج تحصیلی دانشگاهی نیز قدم بزرگی در راستای تشویق علاقه‌مندان به قرآن بود، علاوه براین، طرح‌های حمایتی کشوری از طرف سازمان تبلیغات و دارالقرآن‌ها نیز موثر واقع شد و برنامه‌های ویژه‌ای برای ترغیب افراد به سمت حفظ درنظر گرفته شد که آمار بالای حافظان نشان از این امر داشت.

این کارشناس قرآن ادامه داد: اما متأسفانه با کاهش برنامه‌های تشویقی و سیستم امتیازدهی استانی شاهد کاهش آمار حافظان قرآنی شدیم، مسلماً وقتی افراد به یک سیستم عادت می‌کنند برداشتن و تغییر سیستم حاکم باعث کمرنگ شدن اصل و هدف موضوع حتی به صورت کوتاه مدت خواهد شد.

وی افزود: حافظان قرآنی به دلیل زمان متمادی که روی حفظ قرآن می‌گذارند بسیاری از فرصت‌های تحصیلی و شغلی خود را از دست می‌دهند که وجود طرح‌های حمایتی دولت می‌تواند دغدغه‌های زندگی امروز را از پیش‌پای حافظان قرآنی بردارد و برای افراد فراغ بال ایجاد کند.

این قاری قرآن تصریح کرد: اگر بخواهیم علت ریشه‌ای کاهش حافظان قرآنی را دریابیم باید به کمرنگ شدن انس با قرآن در بین مردم اشاره کرد و برای رفع این معضل باید مسائل زندگی روز را با مسائل قرآن گره زد و به نوعی آنها را قرآن محور کنیم.

ناصر زعیم  در پایان با تأکید بر اینکه حضور حافظان در بین مردم و سخن گفتن از آیات و تأثیرات آن در زندگی می‌تواند عامل مؤثری در ترغیب جوانان به حفظ قرآن باشد گفت: باید با دادن آگاهی نسبت به قرآن انگیزه‌های درونی و معنوی افراد را بیدار کرد، قشر  فرهیخته جامعه نباید وابسته به سیستم پاداش و امتیاز دهی در فعالیت‌های قرآنی باشد، بلکه باید با شناخت و استدلال به معنویات در این راه قدم برداشت.

captcha