کاهش تمایل رتبه‌های برتر به انتخاب رشته‌های قرآنی و افزایش ظرفیت بدون کنکور
کد خبر: 3338034
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
ایکنا گزارش می‌دهد؛

کاهش تمایل رتبه‌های برتر به انتخاب رشته‌های قرآنی و افزایش ظرفیت بدون کنکور

گروه دانشگاه: ظرفیت ۱۰ هزار نفری پذیرش بدون کنکور در گرایش‌های مختلف رشته‌های قرآنی و تعدد این رشته‌ها در مقایسه با رشته‌های دیگر، واقعیتی است که شاید بتوان آن را شاهدی بر کاهش تمایل رتبه‌های برتر کنکور به انتخاب این رشته‌ها دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به تازگی مهلت ثبت نام در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی به پایان رسیده است. در دفترچه‌ای که در همین رابطه بر روی سایت سازمان سنجش بارگذاری شده است، رشته‌های قرآنی و گرایش‌های مختلف آن‌ در میان رشته‌های دیگر از لحاظ گستردگی در شهرهای مختلف و تعداد ظرفیت، برجستگی خاصی دارند.

ظرفیت کل پذیرش داوطلبان در شاخه علوم انسانی

مجموع ظرفیت کل پذیرش داوطلبان در شاخه علوم انسانی از طریق آزمون سراسری و هم از طریق پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی 219215 نفر است. از این میان حدود 64 درصد و تقریباً 140297 نفر ظرفیت پذیرش بدون کنکور در مجموع کل شاخه علوم انسانی است.

ظرفیت دانشگاه‌های روزانه، دانشگاه‌های غیر انتفاعی و مؤسسات آموزشی صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی 16016 نفر و ظرفیت دانشگاه‌های پیام نور در رشته‌های علوم انسانی نیز 124281 نفر است.

در مجموع، ظرفیت رشته‌های قرآنی نیز 9832 نفر است که 8900 نفر ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌های پیام نور و 932 نفر نیز مربوط به دانشگاه‌های روزانه، غیرانتفاعی و مؤسسات آموزشی هستند.

اختصاص 7 درصد ظرفیت بدون آزمون به رشته‌های قرآنی

حدود 7 درصد از مجموع رشته‌های علوم انسانی که بدون آزمون پذیرش می‌شوند، به ظرفیت رشته‌های قرآنی در شهرهای مختلف اختصاص دارد که تقریباً درصد قابل توجهی است و شاید بتوان آن را نشانه‌ای از کاهش تمایل رتبه‌های برتر به انتخاب رشته‌های قرآنی و گرایش‌های مختلف آن دانست.

در شاخه علوم انسانی، رشته‌های علوم انتظامی، زبان و ادبیات عربی، حسابداری‌، مدیریت در گرایش‌های بازرگانی، جهانگردی،‌ امور بانکی، فرهنگی ـ هنری،‌ بیمه، صنعتی و کاربردی، صنعتی و مالی، مدیریت و بازرگانی دریایی، حسابداری، ‌علم اطلاعات، روابط عمومی، روزنامه‌نگاری، علوم اقتصادی و زبان و ادبیات فارسی برخی از رشته‌هایی هستند که داوطلبان می‌توانند بدون کنکور در آن‌ها پذیرش شوند.

علوم ورزشی، روانشناسی،‌ مترجمی زبان عربی، کاردانی امور مالی و مالیاتی، علوم تربیتی، جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، علوم اجتماعی، آموزش و پرورش ابتدایی، کاردانی امور دولتی، راهنمایی و مشاوره، علوم سیاسی، کاردانی خدمات مسافرتی و جهانگردی، مدریریت کسب و کارهای کوچک، جغرافیای سیاسی، روزنامه‌نگاری،‌ باستان‌شناسی، آب و هواشناسی، تاریخ، حقوق و علم اطلاعات و دانش‌شناسی نیز رشته‌های دیگری هستند که دفترچه بدون کنکور آن‌ها را نقل کرده است.

رشته‌های علوم قرآنی که پذیرش داوطلبان در آنها ممکن است شامل رشته‌های علوم قرآنی در گرایش‌های تفسیر قرآن مجید، تربیت معلم قرآن مجید، الهیات و معارف اسلامی در گرایش‌های علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، ادیان و عرفان و تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، معارف اسلامی، علوم حدیث، علوم و معارف قرآن، علوم قرآن و حدیث، فقه و حقوق اسلامی، تربیت معلم قرآن مجید، فلسفه، شیعه‌شناسی، معارف قرآن کریم و اقتصاد اسلامی است.

رشته‌های قرآنی، معارفی و رشته‌هایی در شاخه علوم اسلامی به تعداد نسبتاً قابل توجهی در نسبت با مجموع رشته‌های دیگر قابل مشاهده هستند.

جلیلی: سطح علمی دانشجویانی که وارد رشته قرآن و حدیث می‌شوند، پایین است

سیدهدایت جلیلی، مدیرگروه قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در پاسخ به این سؤال که آیا دانشجویان علوم قرآن و حدیث این رشته را به‌عنوان اولویت نخست خود انتخاب می‌کنند یا خیر؟ گفت: دانشجویانی که در مقطع کارشناسی می‌آیند اکثریتشان اولویت اول یا اولویت نخستشان نیست. اکثریت به این صورت هستند.

وی افزود: در مقطع ارشد علاقه را بیشتر احساس می‌کنیم. در مقطع دکتری این علاقه و احساس کاملاً مشخص است؛ ولی در مقطع لیسانس نه. در مقطع کارشناسی اغلب مایل هستند که به رشته‌های دیگری بروند و انتخاب رشته علوم قرآن و حدیث در اولویت‌های آخرشان قرار داشته است.

اکثر دانشجویان کارشناسی علوم قرآن و حدیث از سرناچاری این رشته را انتخاب کرده‌اند

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: به تجربه شاهد بوده‌ام دانشجویان کارشناسی این رشته اکثریت از سرناچاری آمده‌اند. البته این ماجرا دو طرفه است یعنی دانشجویانی که به این رشته می‌آیند زمینه علمی و صلاحیت علمی لازم را هم ندارند و سطح علمی دانشجویانی که وارد این رشته می‌شوند خیلی پایین است و این یکی از مشکلات اصلی ما در مقطع کارشناسی است.

وی در پاسخ به این سؤال که متقاضیان غالباً با چه رتبه‌هایی وارد دوره کارشناسی شوند؟ گفت: رتبه‌شان را نپرسیده‌ام و اولویتشان را هم بخاطر ندارم؛ ولی معمولاً با دانشجویان ترم اول که صحبت می‌کنم از باب آشنایی می‌پرسم که رتبه‌تان چند بوده، این رشته اولویت چندم شما بوده و چه میزان علاقه دارید، اجمالاً آن چیزی که در ذهنم مانده، این است که علاقه‌مندی دانشجویانی که به این رشته آمده‌اند بسیار پایین است. نکته دیگر هم اینکه سطح علمی‌شان نیز بسیار پایین است.

جلیلی سطح علاقه‌مندی دانشجویان را سال به سال در حال کاهش دانست و تصریح کرد: کاهش هم در سطح علمی و هم در میزان علاقه‌مندی ورودی‌های سال‌های مختلف مشهود است که سال به سال کم می‌شود.

captcha