دلایل و فواید تغییر در شیوه اجرای مسابقات تواشیح/ اعلام زمان مسابقات
کد خبر: 3338310
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
رئیس مرکز قرآنی اوقاف به اعتراضات اخیر پاسخ داد:

دلایل و فواید تغییر در شیوه اجرای مسابقات تواشیح/ اعلام زمان مسابقات

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: آیین‌نامه داوری مسابقات تواشیح و ابتهال، تغییر نداشته است؛ ضمن اینکه مراحل مقدماتی هیچ‌گاه شکل کارگاه آموزشی به خود نگرفت، چون به هنگام اجرا، دیگر گروه‌ها در سالن مسابقات حضور نمی‌یافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌مصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با توجه به اعتراضات گروه‌های تواشیح طی مصاحبه‌هایی که با این خبرگزاری انجام گرفته است و درباره تغییرات آیین‌نامه‌ و حذف مرحله استانی مسابقات تواشیح، ابتهال و مدیحه‌سرایی، گفت: اصلا موضوع، حذف مرحله استانی نبوده است و داوطلبان بدانند که اصلا آیین‌نامه مسابقات مدیحه‌سرایی تغییر نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه آیین‌نامه و آیین داوری مسابقات تواشیح، ابتهال و مدیحه‌سرایی، همان قبلی است اما روش اجرای مسابقات کمی تغییر کرده است، ادامه داد: بالاخره 18 دوره این مسابقات برگزار شده است و به عنوان مرکزی که متولی برگزاری است و در تصمیم‌های مختلف، اتاق‌های فکر و کارشناسان گوناگون و مشورت با داورهای این مسابقات به یک مدل‌ جدیدی رسیدیم که بتوانیم بهره‌برداری بهتر و بیشتری داشته باشیم.

هدف تغییرات در شیوه اجرا؛ اعتلای مسابقات اذان، مدیحه‌سرایی و ابتهال

حسینی گفت: می‌توانیم مسابقات اذان و مدیحه‌سرایی و ابتهال برگزار کنیم و خیلی هم مورد توجه واقع نشود و فقط به عنوان معرفی منتخبان و برگزیدگان ختم شود، اما می‌توانیم این مسابقات را ساخته و پرداخته کنیم و آن را تبدیل به بسته تبلیغی و ترویجی کنیم که تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه هدفی جزء اعتلای مدیحه‌سرایی و ابتهال نداریم، گفت: همچنین هدفی جز ارتقا و رشد بحث مدیحه‌سرایی و ابتهال نداریم و باید در راستای انجام مجموعه‌ اقداماتی که می‌تواند مسابقات را بهینه‌تر کند، تلاش کنیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بیان کرد: اعضای گروه‌های تواشیح یکی از دلایلی که دارند می‌گویند هنگامی که در مرحله مقدماتی مدیحه‌سرایی جمع می‌شویم کارگاه آموزشی است و حال آنکه چون مدل برگزاری درست نبوده است حتی سایر شرکت‌کنندگان نیز در اجرای سایر گروه‌ها در سالن نبودند.

وی ادامه داد: بخاطر آن استرسی که در فضای مسابقات است اگر می‌خواهیم به امر آموزش بپردازیم می‌توانیم بسته دیگری را طراحی کنیم که ویژگی‌ها و مزایای برگزاری مسابقات با روش جدید بیان شده است. همچنین به حدود هفت سؤال گروه‌های تواشیح طی مکاتبه‌ای که با مرکز داشتند پاسخ داده شده است.

گروه‌های تواشیح اثر را طبق شرایط لازم ضبط و ارسال کنند

حسینی تأکید کرد: تغییر در آیین‌نامه ایجاد نشده است و تنها مسئله در روش اجرایی این بوده است که قبلاً مسابقات کشوری را هم مرحله مقدماتی و هم مرحله نهایی را به صورت حضوری برگزار می‌کردیم که با معطلی چندین روز گروه‌های تواشیح، اسکان و رفت و آمد همراه بوده است.

وی عنوان کرد: لذا از گروه‌های تواشیح خواسته شده است در مرحله مقدماتی اثر را طبق معیارها و شرایط لازم ضبط و ارسال کنند و هیئت داوری آن را داوری می‌کند و تعدادی که منتخب شوند به مرحله نهایی به صورت حضوری راه پیدا می‌کنند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه اصلا مرحله استانی حذف نمی‌شود درحالی که برخی از گروه‌های تواشیح این امر را برداشت کرده‌اند، تصریح کرد: مرحله استانی را سال آینده به صورت مستقل خواهیم داشت، همچنین مرحله کشوری را مستقل برگزار می‌کنیم اما روش را متفاوت کردیم به عبارت دیگر از سال آینده در مرحله استانی، داوری در سطح استان انجام نمی‌شود.

فواید تغییرات جدید

وی با اشاره به اینکه اتفاقاً امسال نیز حدود شش نامه اعتراض به نحوه داوری‌ها داشته‌ایم، عنوان کرد: گروه‌های تواشیح در مرحله استانی در سالن، براساس استاندارهای لازم هم‌خوانی می‌کنند و با حضور ناظری از اوقاف این فایل‌ها ضبط می‌شود و سپس به دبیرخانه جهت داوری ارسال می‌‌شود و نفرات ممتاز هم در تهران دعوت می‌شوند و با هماهنگی هم که با رسانه‌ها انجام می‌دهیم انعکاس رسانه‌ای خوبی صورت می‌گیرد.

حسینی تأکید کرد: مسابقات مدیحه‌سرایی آن انعکاسی را که مسابقات حفظ و قرائت دارد تاکنون نداشته است که امیدواریم با این هماهنگی‌هایی که انجام شده است انعکاس مطلوبی از این مسابقات نیز داشته باشیم.

اعلام زمان برپایی مسابقات

وی یادآور شد: امسال نیز تنها سالیست که دوبار این مسابقات به دلیل عقب افتادگی که داشته‌ایم برگزار می‌شود نوزدهمین دوره مسابقات مدیحه‌سرایی در شهریورماه و بیستمین مرحله این مسابقات نیز در اسفندماه امسال برگزار می‌‌شود.

captcha