«رصد» از حقوق پدیدآورندگان در برابر دانلود غیرقانونی حمایت می‌کند
کد خبر: 3351018
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
فیروزان:

«رصد» از حقوق پدیدآورندگان در برابر دانلود غیرقانونی حمایت می‌کند

گروه ادب: سایت رصد با شعار «من دزد کتاب نیستم» و با هدف جلوگیری از دانلود غیرقانونی کتاب در فضای اینترنتی فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی فیروزان، مؤسس سایت فیدیبو، درباره انگیزه خود برای راه‌اندازی پروژه رصد گفت: همیشه دوست داشتم که از حقوق مؤلفان و صاحبان اثر دفاع کنم، اما طبیعی است که با امکانات انبوه دیجیتال و دسترسی آسان به نسخه پی دی افِ آثار چاپی در اینترنت، کار بسیار دشوار است؛ بنابراین در پروژه رصد فکر کردیم که سیاست خواستن از دولت و سیاست‌های مبنی بر تعامل با ناشران را کنار بگذاریم و به طور مستقیم با مردم صحبت کنیم. بدین معنی که با مردم گفت‌وگو کنیم تا دانلود غیرقانونی نکنند. اولین تجربه ما در نمایشگاه کتاب سال 1392 روی داد که همه کسانی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب به دانلود قانونی کتاب معتقد بودند، روبان‌های فیروزه‌ای رنگی به مچ دستان خود بستند و از «نه به دانلود غیرقانونی کتاب» حمایت کردند.

وی افزود: امروز برای اینکه این کار یک ساختار و یک سازماندهی درستی پیدا کند، سایتی تحت عنوان www.rasad.fidibo.com را راه‌اندازی کردیم.

فیروزان ادامه داد: سایت رصد وظیفه دارد که در ابتدا با مردم گفت‌وگو کند که دانلود غیرقانونی انجام ندهند؛ اما اگر موردی از دانلود غیرقانونی را در سایتی ملاحظه کرد، رصد به مدیر سایت مذکور تذکر می‌دهد. حال اگر مردم و علاقه‌مندان کتاب در سایت‌ها، کتاب پی دی اف، غیر پی دی اف یا هر کتابی را به صورت غیرقانونی مشاهده کنند، می‌توانند رصد را در جریان بگذارند. رصد به عنوان بازوی حقوقی از ناشران و مؤلفان دفاع می‌کند تا کتاب از روی شبکه‌ها و سایت‌های اینترنتی برداشته شود. هر چند تاکنون بارها این اتفاق افتاده و گزارش‌های این اقدامات در سایت رصد موجود است. سایت رصد وکیل دارد و از نظر حقوقی کسانی را که اقدام به دانلود غیرقانونی می‌کنند، مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: بر طبق قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 31 مرداد 1389 در مجلس شورای اسلامی، حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قابل انتقال است و مدت حمایت از اثر، پنجاه سال بعد از فوت پدیدآورنده خواهد بود؛ بنابراین دانلود غیرقانونی آثاری که نسخه چاپی آن در کتابفروشی‌ها موجود است، موجب زیان به پدیدآورنده و ناشر می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه شهر کتاب درباره سایت‌هایی که با انتشار دانلود غیرقانونی کتاب کسب درآمد می‌کنند، گفت: بسیاری از کسانی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، به دنبال کار بوده و ما با آن‌ها وارد گفت‌وگو شدیم و برای آن‌ها کار تهیه کرده‌ایم. اکنون برخی از کسانی که دیروز کتاب‌ها را به صورت غیرقانونی در سایت‌ها قرار می‌دادند، امروز همکاران ما هستند.

وی در پایان افزود: بنابراین رصد بنا دارد که یک ساختار فرهنگی برای «نه به دانلود غیرقانونی کتاب» و یک ساختار حقوقی برای دفاع از پدیدآورندگان اثر و یک ساختار برای کارآفرینی در حوزه کتاب الکترونیک فراهم کند. کسانی که علاقه‌مند به حوزه نشر دیجیتال و کتاب الکترونیک هستند، می‌توانند با فیدیبو همکاری کنند. فیدیبو ظرفیت وسیعی برای کارآفرینی و گسترش فعالیت در حوزه صنعت نشر دیجیتال دارد.

captcha