مکانیزه شدن روند تصحیح قرآن نیازمند اعتبار میلیاردی است/ صدور مجوز قرآن در یک هفته
کد خبر: 3351442
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
قره‌ شیخ‌لو عنوان کرد:

مکانیزه شدن روند تصحیح قرآن نیازمند اعتبار میلیاردی است/ صدور مجوز قرآن در یک هفته

گروه ادب: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: مکانیزه شدن روند تصحیح قرآن نیازمند اعتبار میلیاردی است که چنانچه این اقدام صورت گیرد، می‌توان فرایند صدور مجوز قرآن را طی یک هفته صادر انجام داد.

مهدی قره‌ شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره گلایه ناشران از طولانی شدن روند صدور مجوز چاپ قرآن گفت: اصلاً به این صورت نیست که پروسه صدور مجوز چاپ قرآن طولانی باشد؛ چرا که قرآنی که سابقه چاپ دارد، یعنی قرآنی که قبلاً چاپ شده است و مجوز چاپ مجدد می‌خواهیم صادر کنیم که حداکثر 20 روز زمان می‌برد و ممکن است کمتر نیز باشد.

وی افزود: قرآنی که برای اولین بار مراجعه می‌کند، ممکن است بنا به دلایلی که اغلب به دلیل اشکالاتی است که در آن وجود دارد، بررسی می‌شود و همچنین بررسی خواهد شد که آیا این قرآن اصالتاً می‌تواند چاپ شود یا خیر. اگر چارچوب‌های لازم را نداشته باشد، اجازه چاپ داده نمی‌شود.

صدور مجوز چاپ قرآن طی یک ماه

قره‌ شیخ‌لو عنوان کرد: در صورتی که بررسی‌های اولیه انجام شده باشد، حداکثر طی مدت یک ماه مجوز آن صادر می‌شود و این زمان ممکن است کمتر هم باشد، اما زیاد نیست. 

وی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای کاهش زمان صدور مجوز چاپ قرآن در آینده نزدیک دارید، بیان کرد: یک قرآن توسط چندین نفر تصحیح می‌شود و برای اینکه ضریب اعتماد و اطمینان صحت کار را بالا ببریم، مجبوریم یک قرآن را توسط چند نفر تصحیح کنیم، یعنی هر قرآن که حدود 600 صفحه است، باید توسط 3 تا 4 مصحح تصحیح شود که حداقل زمانی که می‌توانیم برای این کار در نظر بگیریم، همین میزان است. 

قره‌ شیخ‌لو از مکانیزه شدن تصحیح قرآن خبر داد و اظهار کرد: چند سالی است که روی مکانیزه شدن تصحیح قرآن کار می‌کنیم که قدم‌های کوچکی برای آن برداشته شده، اما کار بسیار مشکلی است و هزینه سنگینی برای کارهای مطالعاتی آن دارد و در حال حاضر به نتایجی می‌رسیم که خط عثمان‌طه را بتوانیم بالای 90 درصد و ظرف 48 ساعت با ماشین تصحیح کنیم.

تعریف یک قرآن مادر برای هر خط

وی در ادامه عنوان کرد: وقتی این سیستم تعریف می‌شود، برای قرآن با خط‌های گوناگون چه کار باید کرد؛ چرا که نوع علامتگذاری، کلمات و ... در هر خط متفاوت هستند و برای هر کدام باید یک قرآن مادر تعریف کنید که چند 10 میلیارد برای این پروژه نیاز است تا بتوان به کار متقنی دست یافت و ممکن است این کار یک ماه دیگر و یا 10 سال دیگر جواب دهد.

قره‌‌ شیخ‌لو تصریح کرد: اگر بتوانیم در قدم نخست برای همین قرآن‌ها با خط عثمان‌طه یک طراحی ثابت ارائه کنیم و بالای 95 درصد به آن مطمئن باشیم، حجم سنگینی از قرآن‌هایی که برای اخذ مجوز می‌آیند، با این روش می‌توانیم کمتر از یک هفته پاسخ دهیم و در این راستا تلاش‌مان را می‌کنیم.

توان نیروی انسانی‌مان محدود است

وی گفت: متأسفانه انتشاراتی‌ها در طول سال کار خود را توزیع نمی‌کنند و در ایام نمایشگاه قرآن و ماه مبارک رمضان همه برای این کار اقدام می‌کنند و ما نیز توان نیروی انسانی‌مان محدود است و باید در طول 12 ماه کار خود را انجام دهیم تا نه ما به مشکل بربخوریم و نه ناشران.  

رئیس سازمان دارالقرآن یادآور شد: حداکثر طی مدت 20 روز برای قرآن‌هایی که سابقه چاپ دارند، مجوز چاپ صادر می‌شود. پروسه صدور مجوز در مقابل کارهای لیتوگرافی، چاپ، صحافی و ... طولانی نیست؛ چرا که چاپ 100 هزار نسخه قرآن حداقل سه هفته طول می‌کشد و یا صحافی آن یک ماه زمان می‌برد.

captcha