کلید حل مشکلات امروز جهان اسلام بازگشت به قرآن است
کد خبر: 3353154
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
حجت‌الاسلام محمدحسنی:

کلید حل مشکلات امروز جهان اسلام بازگشت به قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: جانشین سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با اشاره به اینکه مشکلات امروز جهان اسلام به دلیل بی‌توجهی به مفاهیم قرآن است، گفت: اگر مردم به این کتاب آسمانی عمل کنند، نعمت‌های الهی فرو می‌ریزد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، جانشین سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش در مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی بانوان شاغل و خانواده‌هایی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز، پنجم شهریورماه برگزار شد به سخنران پرداخت و ضمن تبریک موفقیت کسب شده توسط بانوان و آقایانی که در این مسابقات شرکت کرده‌اند، عنوان کرد: در قرآن کریم در خصوص پنج موضوع اقامه آن از ما خواسته شده است.
وی با تأکید بر اینکه برخی از موضوعات هستند که تنها، قرائت آنها، خواندن آنها، نوشتن آنها کافی نیست بلکه باید در کنار آنها را اقامه کرد، گفت: یکی از این موارد براساس گفته قرآن، دین را بپا دارید و در آن تفرقه نیاندازید «أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا»، دومین موضوع به پا داشتن نماز است «وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ»، سومین مورد در ارتباط با ترازوی تجار و کسب و کار است «و اَقیمُوا الوَزن‌َ بِالقِسطِ و لاتُخسِرُوا المیزان‌؛ وزن را براساس عدل برپا دارید و در میزان چیزی کسر نگذارید».
محمدحسنی ادامه داد: چهارمین موضوع درخصوص گواهی دادن و شهادت است که در قرآن کریم آمده است «وَأَقِیمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ»، پنجمین مورد نیز در ارتباط با قرآن و سایر کتب آسمانی است که دو آیه برای آن بیان می‌کنم آیات 66 و 68 سوره مبارکه مائده که از ما خواسته شده در حقیقت به ما امر کرده‌ و دستور داده‌اند که این دستور واجب است که قرآن را اقامه کنیم هرچند زیبا خواندن و تلاوت کردن قرآن، فهم قرآن و سخنرانی کردن درباره قرآن مطلوب است اما براساس دستور صریح قرآن باید به تمام آیات آن عمل کنیم تا ازا این طریق قرآن اقامه شود.
جانشین سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با اشاره به آیه 66 سوره مبارکه مائده «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُواْ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِیلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَیهِم مِّن رَّبِّهِمْ لأکَلُواْ مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم مِّنْهُمْ أُمَّةٌ مُّقْتَصِدَةٌ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ سَاء مَا یَعْمَلُونَ؛ و اگر آنان به تورات و انجیل و آنچه از جانب پروردگارشان به سویشان نازل شده است عمل مى‏کردند قطعا از بالاى سرشان و از زیر پاهایشان برخوردار مى‏شدند از میان آنان گروهى میانه‏رو هستند و بسیارى از ایشان بد رفتار مى‏کنند»، اضافه کرد: براساس این آیه عمل کردن و اقامه کردن به قرآن کریم و کتب آسمانی دیگر موجب می‌شود روزی و برکات هم از آسمان بر ما جاری شود و هم از زمین بر ما بجوشد .
وی تأکید کرد: اکثریت یهود و نصارا برای بشریت در دنیا بحران ایجاد کرده‌اند با توجه به اینکه حق را شاید به درستی دریافته باشند اما نمی‌خواهند به آن عمل کنند. همانطور نیز در آیه 68 سوره مائده نیز به عمل کردن به آنچه که از سوی خداوند نازل شده است تأکید چند باره کرده است «حَتَّىَ تُقِیمُواْ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِیلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَیْکُم مِّن رَّبِّکُمْ...».
محمدحسنی با اشاره به اینکه کلید تمام مشکلات در اقامه نکردن قرآن است، بیان کرد: براساس آیات قرآن باید فهمید اقامه قرآن که بارها به آن تأکید شده است چیست؟ قرآن همانطور که هدف را که اقامه قرآن است نشان داده است راه رسیدن به این هدف را یعنی راه اقامه قرآن را نیز برای ما بیان کرده است. در قرآن می‌خوانیم «الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ» بنابراین درست است که زیبا تلاوت کردن قرآن، یاد دادن قرآن، یادگرفتن آن خوب است اما بنا براین ادای حق تلاوت راه اقامه قرآن کریم است.
وی اظهار کرد: بنابر صریح آیات قرآن یعنی به افرادی که کتاب داده‌ایم اعم از یهودیان، مسیحیان و مسلمانان و تمام امت‌هایی که به واسطه پیامبرانشان کتاب دریافت کرده‌اند حق بر این است که علاوه بر تلاوت قرآن، حق تلاوت را نیز ادا کنند.
جانشین سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش تصریح کرد: همانطور که فرماندهی کل قوا مقام معظم رهبری(دامت برکاته) نیز بر این امر تأکید داشته‌اند و فرموده‌اند «زیباخوانی و خوش صدا خواندن قرآن لازم است و تأثیر دارد اما گام نخست است». حفظ قرآن، دانستن تفسیر و مفاهیم قرآن هدف نیست بلکه پیش‌نیاز است برای به هدف رسیدن.
وی با اشاره به اینکه حال این حق تلاوت چیست که اگر آن را ادا کنیم، قرآن اقامه می‌شود؟ ادامه داد: امام صادق(ع) درباره آیه 121 سوره مبارکه بقره و ادای حق تلاوت فرموده‌اند: «یرتلون آیاته» آیات را شمرده شمرده می‌خوانند «و یتفقهون به» معنای قرآن را درک می‌کنند» «و یعلمون باحکامه» به دستورات خداوند عمل می‌کنند «و یرجون وعده و یخافون وعیده» به وعده‌هایی که خداوند داده است ایمان دارند و از عذابها و کیفرهایی که برای ستمکاران و بدکاران در نظر گرفته می‌ترسند و می‌دانند که خانه مستکبران و ظالمان و ستمگران مانند خانه عنکبوت وبه بیان آشکار قرآن «وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنکَبُوتِ»، سست است، «و یعتبرون بقصصه» از داستان‌های قرآن عبرت می‌گیرد و اوامر خداوند را به گوش جان عمل و اجرا می‌کنند و از منکراتش دوری می‌کنند «و یاتمرون باوامره و ینتهون بنواهیه».
جانشین سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش تأکید کرد: ادای حق تلاوت تنها حفظ قرآن نیست بلکه ان تنها بخشی از ادای حق تلاوت است. چنانکه بسیاری از افرادی که آدم می‌کشند و دستشان به خون مظلومان عالم آغشته شده است یا حافظ بوده‌اند و یا قاری. اما تمام خوب حفظ کردن و خوب تلاوت کردن قرآن همراه هدف اصلی‌اش که اقامه قرآن است معنا پیدا می‌کند.
وی اضافه کرد: در ادامه آن حدیث امام صادق(ع) گله می‌کنند از اینکه برخی حروف قرآن را رعایت می‌کنند اما حدود قرآن را عمل نمی‌کنند بلکه اقامه قرآن بر این است که تدبر در آیات قرآن کنیم بنا بر آنچه که خداوند فرموده است «ما هو و الله حفظ ایاته و درس حروفه و تلاوه سوره و درس اعشاره و اخماسه حفظوا حروفه و اضاعوا حدوده انما هو تدبر ایاته و العمل باحکامه قال الله تعالی (کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ / سوره ص، آیه 29 )».
محمدحسنی با تأکید بر اینکه در فرهنگ قرآنی کم فروشی، بدحجابی، دروغ، تهمت، حسودی، تهمت، غیبت و سایر رذایل اخلاقی معنا ندارد، تصریح کرد: اما متأسفانه اینها در میان ما است.
وی تأکید کرد: اگر مردم کتاب آسمانی را اقامه کنند از آسمان نعمت‌های الهی فرو می‌ریزد و از زمین نیز این برکان می‌جوشد به عبارت دیگر مردم غرق در نعمت‌های الهی می‌شوند. امروزه جهان اسلام با مشکلات بسیاری روبرو شده است که تنها راه برون رفت از آنها اقامه کردن قرآن است که اگر قرآن اقامه شود چهره نفاق در میان تکفیری‌ها، سلفی‌ها‌، داعش و ... مشخص می‌شود.
محمد حسنی تصریح کرد: باید از قرآن واقعی رونمایی شود و اسلام نابی که برگرفته از فرهنگ خاتم الانبیا(ص) است را به تمام جهان نشان دهیم در آن هنگام است که نگاه مردم به اسلام متفاوت می‌شود.
جانشین سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش بیان کرد: همه ما وظیفه داریم تا با اقامه قرآن چهره واقعی اسلام را به مردم نشان دهیم  اما در میان همه ما نقش قرآنیان برای ارائه چهره حقیقی قرآن پررنگ‌تر است.

captcha