نگاهی آماری به سی‌امین جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم
کد خبر: 3353423
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶

نگاهی آماری به سی‌امین جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم

گروه فعالیت‌های قرآنی: سی‌امین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از روز نهم شهریورماه به میزبانی کردستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شمارش معکوس برای آغاز سی‌امین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شده و کمتر از دو روز دیگر به آغاز این رقابت قرآنی باقی‌مانده است.
این گزارش نگاهی آماری و توصیفی به جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم دارد. مسابقاتی که در این دوره به میزبانی استان کردستان و دانشگاه سنندج به مدت سه روز برگزار می‌شود.
جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم،‌ با برگزاری سی دوره به عنوان با سابقه‌ترین مسابقات قرآن کشور در بخش دانشجویی شناخته می‌شود، این مسابقات هر ساله در مراحل دانشگاهی، استانی،‌ منطقه‌ای و کشوری در بخش‌ها و رشته‌های مختلف برگزار می‌شود.
اما سی‌امین دوره این رقابت‌ها از صبح روز دوشنبه نهم شهریورماه در دانشگاه سنندج در بخش‌های شفاهی، کتبی، پژوهشی، ادبی، هنری و فناوری در دو گروه بانوان و آقایان برگزار می‌شود و تا روز چهارشنبه یازدهم همین ماه ادامه دارد.
در این مسابقات به ترتیب در بخش‌های شفاهی 445 شرکت کننده، در بخش کتبی 117، در بخش پژوهشی 90، در بخش ادبی 108،‌ در بخش هنری 148 و در بخش فناوری نیز 71 نفر موفق به راهیابی به مرحله کشوری شده‌اند. که تنها دو بخش شفاهی و کتبی شاهد رقابت متسابقان در مرحله کشوری خواهد بود و در سایر رشته‌ها نیز نفرات برگزیده تا پیش از این معرفی شده و در مراسم اختتامیه تجلیل خواهند شد.
بر اساس این گزارش در بخش شفاهی این جشنواره که در هشت رشته برگزار می‌شود به ترتیب رشته اذان با 146 متسابق دارای بیشترین شرکت کننده و رشته حفظ 20 جزء با 28 متسابق کمترین تعداد شرکت کننده را دارد. در این بخش در رشته قرائت تحقیق،‌ قرائت ترتیل و حفظ پنج جزء هر کدام 30 نفر، حفظ کل قرآن 33 نفر، حفظ 10 جزء 29 نفر و در رشته مداحی نیز 119 نفر حضور دارند.
در بخش کتبی نیز در رشته احکام 23 نفر، در رشته آشنایی با احادیث و ادعیه 20 نفر، در رشته دیدگاه و سیره معصومین(ع) 34 نفر، در رشته مفاهیم قرآنی 19 نفر و در رشته ترجمه و مفردات قرآنی نیز 21 نفر حضور دارند و رقابت کشوری خود را برگزار خواهند کرد.
از مناطق پنج‌گانه دانشگاهی وزارت علوم نیز بیشترین تعداد شرکت‌کننده در مرحله کشوری این مسابقات را منطقه سه کشور با 212 شرکت‌کننده از آن خود کرده است و منطقه یک نیز با 187 متسابق تعداد کمتری شرکت‌کننده نسبت به سایر مناطق در مرحله کشوری دارد. همچنین منطقه پنج 188 شرکت‌کننده، منطقه دو 194 شرکت‌کننده و منطقه چهار نیز 199 شرکت‌کننده را راهی این مسابقات کرده است.
در بین مناطق یک تا پنج نیز به ترتیب در منطقه یک دانشگاه تهران با 27 شرکت‌کننده، در منطقه دو دانشگاه بوعلی سینای همدان با 29 شرکت‌کننده،‌ در منطقه سه دانشگاه‌های فردوسی مشهد و گیلان هر کدام با 35 شرکت‌کننده، در منطقه چهار دانشگاه اصفهان با 28 شرکت کننده و در منطقه پنج نیز دانشگاه باهنر کرمان با 45 شرکت کننده دارای بیشترین تعداد شرکت کننده در مرحله کشوری این مسابقات هستند.
یادآور می‌شود دوره بیست و نهم جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری اوایل شهریورماه سال 93 به میزبانی دانشگاه ایلام برگزار شد.

captcha