فرهنگ و هنرآذربایجان باید به جایگاه در خور خود دست یابد
کد خبر: 3353477
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
جبارزاده تاکید کرد:

فرهنگ و هنرآذربایجان باید به جایگاه در خور خود دست یابد

گروه اجتماعی:استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به پیشینه‌ای غنی و سرشار از حضور و ظهور نخبگان و فرهیختگان در استان گفت: فرهنگ و هنر استان باید به جایگاه و شان در خور خود دست یابد و این هدف و انگیزه ماست تا استان را به قله های مورد انتظار برسانیم .

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان‌شرقی  امروز در نشست صمیمی با اصحاب فرهنگ و هنر استان که به مناسبت هفته‌ی دولت برگزار شد، با تاکید بر اینکه ارتقای جایگاه فرهنگ و هنر در استان، گفت: فرهنگ و هنر بنیان جامعه را پی‌ریزی می‌کند، بنابراین مهم‌ترین رکن هویت بخش در یک جامعه، پیشینه و غنای عنـاصر فرهنگی آن است و توجه به این مهم و تأکید بر این نکته که آذربایجان و تبریز از اصیل‌ترین فرهنگ‌های جهانی برخوردار است که زیر لوای پرچم اسلام غنای بیشتری نیز یافته‌است، سیاستگزاران و مسؤولان استان را برآن می‌دارد که همواره در تدوین و تعیین اهداف و سیاست‌های کلان و بلندمدت جایگاه ویژه‌ای برای فرهنگ قائل باشند و فرهنگ را از ارکان اساسی جامعه محسوب کنند.

وی با بیان اینکه از حوزه فرهنگ و هنر استان حمایت کافی را خواهیم داشت،اضافه کرد:در این راستا پشتیبانی فعالیت‌ها بر عهده ما و محتوابخشی، غنی سازی و کارهای نرم افزاری برعهده اصحاب فرهنگ و هنر استان است.

جبارزاده با اشاره به اینکه هنرمندان در خط مقدم مبارزه با تهاجم فرهنگی و به اصطلاحی افسران جنگ نرم  هستند، گفت: برای مقابله با هر نوع هجمه‌ای باید با ابزارهای متناسب اقدام شود و در تهاجم موسیقی مبتذل بیگانه را باید با موسیقی اصیل و فاخر بومی،محلی و ایرانی پاسخ دهیم.

وی با تاکید بر تشکیل گروه های ارکست سالم و در چارچوب قانون،اظهار کرد: دولت مخالف موسیقی نیست ،بلکه مخالف موسیقی های مبتذل است.

وی با اشاره به فعالیت های حوزه چاپ و نشر در استان گفت: تعداد کتاب های چاپ شده در دو سال گذشته تقریبا معادل تعداد کتاب های چاپ شده در هشت سال دولت گذشته است.

جبارزاده همچنین در خصوص دیگر اقدامات حمایتی از فرهنگ،هنر و ادب استان ،افزود: هر کتابی که در آذربایجان شرقی منتشر شود به تعداد کتابخانه های استان خریداری و در اختیار آنان قرار می گیرد و هر فیلمی که در استان ساخته شود از آن حمایت مادی و معنوی به عمل می آید.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: هنرمندان برگزیده ای هم که برای شرکت در جشنواره ها یا مسابقات فرهنگی و هنری به خارج از کشور سفر می کنند،هزینه رفت و برگشت آنها را برعهده می گیریم.

وی با بیان اینکه از مطبوعات نیز حمایت های لازم می شود،گفت : از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید شکایتی از مطبوعات و رسانه های مجازی نشده و شکایت از مطبوعات در استان ممنوع است.

وی اضافه کرد : استان باید به سرعت فرآیند توسعه را طی کند که در این مسیر مطبوعات راه گشاست.

وی از مطبوعات استان خواست تا با برنامه ریزی و زمینه سازی مناسب روزنامه ای سراسری در شان استان ،قوی و با محتوا با توزیع کشوری منتشر کنند.

جبازاده همچنین با استقبال از پیشنهاد برگزاری دویستمین سالگرد چاپ کتاب در تبریز به عنوان خاستگاه چاپ در کشور ،گفت : مقدمات برگزاری این برنامه فراهم شود.

وی افزود:در سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی نیز رییس جمهوری وعده خودشان را در ایجاد فرهنگستان زبان فراموش نکردند و به آن جامه عمل پوشاندند که در واقع در رشد شاخص های فرهنگی و هنری استان در آینده تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اصحاب فرهنگ و هنر استان تشکل جامع تر از فرهنگستان زبان را درخواست و پیشنهاد کردند که مورد پذیرش قرار گرفت، گفت: بنیاد فرهنگ ،هنر و ادب آذربایجان تمام جوانب فرهنگ و هنر این خطه را پوشش می‌دهد.

جبارزاده از اهالی فرهنگ و هنر استان خواست تا خودشان هم اقدامات لازم را برای راه اندازی کامل بنیاد و برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی و هنری آن بکار گیرند.

وی یادآور شد: این بنیاد می تواند زمینه ساز توسعه فرهنگی و هنری و رسیدن استان به جایگاه شایسته خود باشد.

وی با بیان اینکه همیشه به گذشته افتخار کردیم و کمتر نسبت به آینده برنامه ریزی کرده ایم، افزود : براین اساس در دولت تدبیر و امید که مبنای آن برنامه ریزی است، سند توسعه استان را تدوین کردیم و از اهالی فرهنگ، هنر و ادب استان هم می خواهم در توسعه فرهنگی استان مشارکت کنند و ما نیز زمینه اجرای بهتر برنامه ها را برای آنان فراهم می کنیم.

گفتنی است در این آیین هنرمندان رشته‌های مختلف به ارائه‌ی مطالب و بیان مشکلات و پیشنهادات خود پرداختند.

captcha