غفلت‌های حرام ما در حوزه حلال
کد خبر: 3354241
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
فخاری تشریح کرد:

غفلت‌های حرام ما در حوزه حلال

گروه جامعه: دبیرکل مؤسسه‌ حلال جهانی با ابراز تأسف از اینکه در کشور ما مبحث حلال به غذا محدود شده است، گفت: پوشاک حلال، گردشگری حلال، ورزش حلال، حلال و صنعت بیمه، حلال و شبیه‌سازی، حلال و دارو و درمان و ... از دیگر مواردی است که باید در حوزه حلال مورد توجه قرار گیرد.

عبدالحسین فخاری، دبیرکل مؤسسه‌ حلال جهانی در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تأکید بر اینکه مبحث حلال بودن و حلیت منحصر به غذا و نوشیدنی‌ها نیست و یک مسلمان باید در همه مباحث زندگی به مسئله حلال بودن توجه داشته باشد، گفت: پوشاک و کیف و کفش از مواردی است که باید حلیت آن برای استفاده مسلمانان مورد توجه قرار گیرد.

وی از دیگر مسائلی که کمتر به حلال بودن آن توجه می‌شود را موضوع گردشگری حلال عنوان و اظهار کرد: ما در شرایط پسا تحریم می‌توانیم از برند گردشگری حلال ایران برای جلب گردشگران مسلمان زیادی به کشور استفاده کنیم. مردم کشور خودمان نیز باید بدانند می‌توانند در سایر کشورها از خدمات حلال در حوزه گردشگری استفاده کنند.

فخاری تصریح کرد: وقتی گردشگران مسلمان وارد کشور ما می‌شوند باید استانداردهای گردشگری حلال به آنها ارائه شود اما متأسفانه هنوز برخی فکر می‌کنند که در ایران همه غذاها، گردشگری و ... حلال است چرا باید از برند حلال استفاده کرد، در حالی که حلال اکنون یک استاندارد جهانی است و اگر محصول و یا خدمتی این استاندارد را نداشته باشد ایراد به آن وارد می‌شود و نمی‌توان با مطرح کردن این مسئله که ایران کشوری اسلامی است استانداردهای حلال جهانی را نادیده گرفت.

وی به مسئله حلال در حوزه ورزش نیز اشاره کرد و گفت: کسی به این فکر نمی‌کند که انبوهی از مباحث حلال در ورزش نیز مطرح است از جمله اینکه تعداد زیادی از ورزشکاران ما به کشورهای مختلف سفر می‌کنند اما برای حلال بودن غذای این ورزشکاران فکری نمی‌شود و سازوکار مشخصی برای تأمین غذای حلال آنها صورت نمی‌گیرد.

آیا بُکس حرفه‌ای را یک مسلمان می‌تواند انجام دهد؟

دبیرکل مؤسسه‌ حلال جهانی ادامه داد: همچنین در حوزه ورزش باید به این مسئله فکر کرد که کدام ورزش‌ها در اسلام حلال است؛ آیا بُکس حرفه‌ای را یک مسلمان می‌تواند انجام دهد؟ یا ورزشی که موجب خسارت زدن به رقیب شود(خسارت عمدی) را می‌توان انجام داد و ... مباحثی هستند که در حوزه حلال ورزش باید به آنها توجه شود.
وی با ابراز تأسف از اینکه در جامعه ما همچنان حلال صرفاً در حوزه غذا مطرح می‌شود، گفت: حلال و صنعت بیمه، حلال و شبیه‌سازی، حلال و دارو و درمان، حلال و مهندسی ژنتیک و ... از دیگر مباحثی است که باید در خصوص آنها مطالعه و اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

captcha