تشکیل‌نشدن شورای توسعه فرهنگ قرآنی، فعالیت‌های قرآنی قزوین را متضرر ساخته است
کد خبر: 3354400
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
ارشاد پاسخگو باشد؛

تشکیل‌نشدن شورای توسعه فرهنگ قرآنی، فعالیت‌های قرآنی قزوین را متضرر ساخته است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین، گفت: با توجه به اینکه شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در اکثر استان‎‌ها تشکیل شده است، اما تا کنون هیچ اقدامی از طرف اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی قزوین ندیده‌ایم.

جواد قلی پور، مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی  قرآن(ایکنا) از قزوین، با اشاره به اینکه تمام برنامه‌های قرآنی در این شورا تصویب می‌شود، بیان کرد: اعتبارات هنوز به شورا اختصاص پیدا نکرده و این خلاء ضرر زیادی به فضای قرآنی جامعه رسانده است.

مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه تا کنون هیچ اقدامی از طرف اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی قزوین ندیده‌ایم، ادامه داد: تا زمانی که این شورا تشکیل نشود، اعتباری نیز به این امر اختصاص پیدا نمی‌کند.

شاهد شانه خالی کردن مسئولان از زیر بار مسئولیت خود هستیم

قلی پور با بیان اینکه قسمتی از فعالیت‌های اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی، قرآنی است، افزود: متاسفانه شاهد شانه خالی کردن مسئولان از زیر بار مسئولیت خود هستیم، به طور مثال نمایشگاه قرآنی که هرساله ضعیف برگزار می‌شد، در سال گذشته به کلی منحل شده و اصلا برپا نشد.

وی با بیان اینکه در هر فصل سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی سیاست‌های آموزشی خود را با 350 کلاس روخوانی، روانخوانی، حفظ، ترتیل و مفاهیم برگزار می‌کند، عنوان کرد: سازمان‌های متولی مرتبط همچون اداره کل اوقاف و امور خیریه، اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی و اداره کل آموزش و پرورش نیز موظف به فعالیت‌های مستمر قرآنی هستند.

مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه تنها نقش برگزار کننده مسابقات را عهده‌دار است و سازمان ارشاد و فرهنگ اسلامی نیز کارهای قرآنی را به تعویق می‌اندازد اما آنچه از همه درد آورتر است عدم فعالیت‌های صحیح آموزش و پرورش است.

پس از 12 سال تحصیل، جوانان نمی‌توانند قرآن را از روی مصحف شریف تلاوت کنند

قلی پور با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش و آموزش عالی، مسئولیت بسیاری دارند و با حضور این دو سازمان اصلا جایی برای دیگر سازمان‌های متولی باقی نمی‌ماند، ادامه داد: شاهد هستیم که پس از 12 سال تحصیل، جوانان ما حتی نمی‌توانند قرآن را به درستی از روی مصحف شریف تلاوت کنند و این امر وقتی دردناک‌تر می‌شود که افرادی حتی با داشتن مدرک دکتری باز هم در همین وضعیت قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه قرآن، غذای روح انسان‌ها است، افزود: همانگونه که به غذای جسم خود اهمیت می‌دهیم باید به غذای روح که حتی مهمتر از غذای جسم است نیز اهمیت داده و روح خود را با تلاوت آیات قرآن و تدبر در این مصحف شریف، شست‌وشو دهیم.


مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین، اظهار کرد: همزمان با این تشکیل شورا سیاست‌گذاری‌ها بهتر و بیشتر شده و می‌توان امیدوار بود که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بالاخره برای برنامه‌های قرآنی خود، خروجی داشته باشد.

بسیاری از کلاس‌های قرآن در قزوین بازدهی ندارد

قلی پور با بیان اینکه بسیاری از کلاس‌های قرآن در قزوین بازدهی ندارد، افزود: خانواده‌ها کودکان خود را برای آموزش تعالیم قرآنی به  کلاس‌های قرآن می‌فرستند اما شاهد هستند که پس از گذراندن این دوره، مطلب خاصی به کودکان آموزش داده نشده است و این امر نتیجه آموزش ندیدن مربیان قرآنی است.

این مسئول با اشاره به اینکه فعالیت‌های اداره کل ارشاد در زمینه‌های هنری بسیار قدرتمندانه است، اظهار کرد: چرا فعالیت‌های قرآنی باید در مهجوریت تمام به سر ببرد ولی فعالیت‌هایی همچون ساز و آواز به صورت مرتب و بدون کوچکترین تاخیری اجرا شود؟

captcha