اعتبارات مناسبی برای توسعه فناوری در بودجه سالانه تعیین شود
کد خبر: 3356055
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲

اعتبارات مناسبی برای توسعه فناوری در بودجه سالانه تعیین شود

گروه دانشگاه: وزیر علوم با بیان اینکه مهم این است که پارک‌های علم و فناوری توسعه کیفی پیدا کنند، مسئله اصلی پارک‌ها را مسئله بودجه دانست و گفت: اعتبارات برای تحقیق و توسعه فناوری در بودجه سالانه به‌طور مناسبی دیده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز، دهم شهریورماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود 36 پارک علم و فناوری داریم، معنی آن این است که هر استانی حداقل باید یک پارک علم و فناوری داشته باشد. مهم این نیست تعداد پارک‌ها زیاد شود مهم این است که این پارک‌ها توسعه کیفی پیدا کنند، فضا داشته باشند و زیرساخت‌های لازم را داشته باشند و اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان آنجا مستقر شوند، شرکت‌هایی که با خود سرمایه‌گذاران، اساتید، دانشجویان و فناوران می‌توانند در آنجا از طریق دانش به فناوری دست پیدا کنند و بتوانند آنجا محصول تولید کنند، هم تجاری‌سازی شود و هم وارد بازار داخل شود.
وی افزود: تقویت زیرساخت‌ها، تقویت‌ اعتبار مناسب برای پارک‌های علم و فناوری مورد توجه است. هم در اسناد بالادستی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه ششم و سیاست‌های کلی علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور توجه به فناوری بیش از پیش باید شود. اعتبارات برای تحقیق و توسعه فناوری باید در بودجه سالانه به‌طور مناسبی دیده شود، پیشنهادهایی بوده که بتوانند هم ارتباط بین صنعت و محیط های دانشگاهی و پارک‌ها را برقرار کنند، هم جلب سرمایه کنند و بتوانند مراکز رشد را تقویت کنند تا ماحصل دانش به‌صورت محصول و تولید ثروت در جامعه دربیاید.
فرهادی مسئله اصلی پارک‌های علم و فناوری را مسئله بودجه دانست و گفت: در سطح کلان با وجود اینکه پارک‌ها هم اشتغال‌زایی خوبی دارند و هم از طریق دانش به محصولات می‌رسند، نیاز است یکسری زیرساخت‌های مناسب و اعتبار کافی داشته باشند. تسهیلات مناسب از نظر قوانین و مقررات داشته باشند برای اینکه سرمایه‌گذاری شود و محصولاتشان تولید و وارد بازار شود، در همین رابطه نیاز به یکسری تشویق‌ها، مشوق‌ها و مقررات دارند برای اینکه بتوانند از تسهیلات استفاده کنند و اعتبارات کافی را داشته باشند. معافیت‌های مالیاتی داشته باشند که قوانین آن هم وجود دارد. ارتباط با محیط های کاری در منطقه، صنعتی و توجه به اینکه در تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای و استانی وجود داشته باشند بیشتر مورد توجه است.

captcha