اجازه جابجایی قرآن‌های موزه‌ها را نداریم/ لزوم ورود تشکل‌های مردمی جهت گردآوری قرآن‌های خطی معاصر
کد خبر: 3357224
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
کارگر:

اجازه جابجایی قرآن‌های موزه‌ها را نداریم/ لزوم ورود تشکل‌های مردمی جهت گردآوری قرآن‌های خطی معاصر

گروه هنر: مدیرکل موزه‌ها و امور منقول فرهنگی ـ تاریخی کشور با بیان اینکه مالکیت قرآن‌هایی که در موزه‌های مختلف یا در حوزه مالکیت شخصی آدم‌ها قرار می‌گیرند، محترم است، گفت: ما اجازه نداریم که این‌ قرآن‌ها را جابجا کنیم.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و امور منقول فرهنگی ـ تاریخی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای جهت جمع‌آوری و تجمیع قرآن‌های نفیس و خطی از نقاط مختلف کشور در یک موزه قرآن واحد و جامع در تهران و یا حتی در مراکز شهرستان‌ها وجود دارد؟ گفت: ما هم‌اکنون یک موزه ملی قرآن در تهران داریم اما وقتی نام یک موزه را به عنوان موزه ملی قرآن یا یک موزه تخصصی قرآن می‌گذاریم توقعات بسیار بالا می‌رود که باید بتوانیم شأن این نام را حفظ کنیم.
وی با بیان اینکه مالکیت قرآن‌هایی که در موزه‌های مختلف یا در حوزه مالکیت شخصی آدم‌ها قرار می‌گیرند، محترم است، افزود: وقتی که یک اثر قرآنی برای مثال 50 سال است که در یک موزه قرار گرفته است دیگر بخشی از هویت آن موزه شده است و اگر بخواهیم بخشی از این هویت را جدا کنیم به آن لطمه زده‌ایم و زیرا افراد بسیاری این موزه را برای این اثر مشخص می‌شناسند و یا به آن مراجعه می‌کنند پس ما اجازه نداریم که این‌ها را جابجا کنیم.

غنی‌سازی موزه‌های جدیدالتأسیس بسیار سخت است
کارگر به احداث موزه‌های جدید اشاره کرد و گفت: زمانی که موزه‌های جدید ایجاد می‌شود کار ما بسیار سخت است تا بتوانیم آثار مختلفی را جهت غنی‌سازی این موزه تازه‌التأسیس جمع‌آوری کنیم اما می‌توانیم بخشی از این‌ها را امانت بگیریم و از سوی دیگر اشکالی ندارد که در مکان‌های مختلف نظیر کاخ گلستان، موزه ملی ایران، آستان قدس رضوی، کتابخانه آیت‌الله نجفی، مجموعه‌ای از قرآن‌های نفیس وجود داشته باشد.

تلاش می‌کنیم تا قرآن‌های در اختیار بخش خصوصی را به خوبی حفاظت و مرمت کنیم
مدیر کل موزه‌ها و امور منقول فرهنگی ـ تاریخی کشور ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که قرآن بخش جدانشدنی از زندگی مردم بوده است و خوب است که به همین شکل نشان داده شود و البته ما وظیفه داریم که در حفظ این قرآن‌ها و معرفی بهترشان کوشا باشیم لذا تلاش می‌کنیم قرآن‌هایی که در اختیار بخش خصوصی است را حفاظت و مرمت بسیار خوبی داشته باشند و اگر علاقه‌مند به فروش و یا واگذاری آن‌ها دارند، حتماً ما در این جهت گام برمی‌داریم تا بتوانیم این مجموعه‌های ارزشمند را حفظ کنیم.
وی تصریح کرد: من اعتقاد دارم که اگر بخشی از این قرآن‌ها مثلاً در موزه لور هم به نمایش درآید چون مالکیت معنوی این‌ها متعلق به ایرانی‌هاست، در حقیقت بخشی از فرهنگ ایرانیان و مسلمانان را معرفی می‌کند.

میراث فرهنگی متولی جمع‌آوری قرآن‌های نفیس خطی عصر معاصر نیست
کارگر در ادامه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای جهت جمع‌آوری آثار نفیس قرآنی که بعضا‌ً ممکن است در قرن معاصر توسط خوشنویسان بزرگ ایران از نقاط مختلف کشور کتابت شده‌اند، دارید تا آن‌ها را در یک موزه مشخص در شهرهای همان کاتبان ارائه دهید؟ گفت: وقتی که بحث معاصر می‌شود دیگر میراث فرهنگی متولی آن نیست و ما در واقع موظف هستیم که بیشتر درباره آثار کهن و باستان ورود پیدا کنیم.

لزوم ورود نهادهای رسمی و غیررسمی دینی به این مسئله

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی ـ تاریخی کشور اضافه کرد: به نظر من برای این موارد باید تشکل‌های مردمی و شوراهای شهر و همچنین، نهادهای رسمی و غیررسمی دینی نظیر سازمان تبلیغات اسلامی و ائمه جمعه ورود پیدا کنند و قطعاً اگر آن‌ها این کار را آغاز کنند سازمان میراث فرهنگی هم خود را موظف می‌داند که در تجهیز این موزه‌ها کمک کند اما اینکه بخواهیم ما در هر شهری این موزه را ایجاد کنیم، با توجه به منابع و شرح وظایفی که در اختیار داریم، مقداری کار برای ما مشکل می‌شود.

captcha