غرور بدترین آفت برای قاریان است
کد خبر: 3361063
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
حاج ابوالقاسم:

غرور بدترین آفت برای قاریان است

گروه فعالیت‎های قرآنی: داور بین‎المللی قرآن گفت: در اینجا یک خطر نیز متوجه قاریان جوان است که این خطر بزرگ، غرور است؛ ممکن است که پروبال دادن به قاریان باعث شود که غروری کاذب در شخص به وجود آید که این کار قطعا به آینده قاری ضربه می‎زند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‎الاسلام حاج ابوالقاسم امروز 19 شهریور در مراسم شروع دوره طرح اسوه در جمکران گفت: قاریان جوانی که در این دوره شرکت کردند رسالت بسیار سنگینی دارند که باید آموزش قرآن در نسل جدید را تشکیل دهند.
وی افزود: اساتید برجسته مصر می‎گویند که آینده قرائت قرآن در ایران است زیرا جوانان نسل جدید در مصر مثل نوجوانان ایرانی به دنبال قرآن نیستند و ایرانی ها رغبت بیشتری به قرآن دارند.
حاج ابوالقاسم بیان کرد: پیامبران الهی همه خوش صدا بودند و حضرت داوود به حدی خوش صدا بودند که پرندگان نیز با نوای ایشان هم صدا می‎شوند؛ امام سجاد(ع) زمانی که قرآن می‎خواندند افرادی که از کوچه ایشان رد می‎شدند از صدای خوش قرآن ایشان به حدی لذت می‎بردند که در کوچه ایشان همیشه پر از جمعیت می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: قاریان در ابتدا باید قرآن بخوانند و سپس زیبا بخوانند نه اینکه خواننده‎ای باشند که قرآن می‎خوانند؛ فرق این دو آن است که در خوانش برخی قرآن اصل است ولی در خواندن یک عده آنچه که توجه را جلب می‎کند، لحن و آوا است و نه قرآن.
استاد حوزه و دانشگاه اظهارکرد: رهبر انقلاب نیز هم‎شه تاکید دارند که تلاوت قاریان باید تلاوت خاشعانه باشد یعنی فرد در مقابل قرآن به قدری خود را کوچک می کند که تنها چیزی که از او می شنوید فقط قرآن است.
پژوهشگر و حافظ قرآن کریم عنوان کرد: اگر بخواهید تلاوت اثر گذارد باشد باید این تلاوت از دل برخیزد تا از سرزبان و رو؛ در مصر حفظ و قرائت به این شکلی که در ایران است جدا و مجزای از هم نیست؛ در مصر حفظ و قرائت یک رشته است و در ابتدا قاری باید چند جزء را حفظ کند و سپس به سمت قرائت برود.
حاج ابوالقاسمی بیان کرد: در روایات آمده است که اگر قاری قرآن را از روی صفحات سینه اش بخواند خداوند همه گناهان او را می بخشد.

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی آن است که برای تلاوت اثر گذار باید معانی آیات را نیز فراگرفت؛ اگر قاری خودش بداند که چه چیزی می خواند مردم نیز این حس را درک می‎کنند و اثر بیشتری می‎گیرند.
استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: معمولا در بین نوجوانان، عده‎ای هستند که در کانون توجه هستند؛ گروه اول نوجوانان موفق در عرصه ورزشی هستند و دیگر، نوجوانان خوش صدا هستند که در کانون توجه هستند و به همین دلیل دو مسوولیت سنگین به دوش آنها می آید؛ اولین مسوولیت آن است که تمام حرکات شما برای دیگران الگو خواهد بود.
پژوهشگر و حافظ قرآن کریم عنوان کرد: کارهای بد قاریان دیگران مایه سرمشق گرفتن دیگران است و در مقابل فعالیت‎های خوب شما هم برای دیگران سرمشق و الگو خواهد بود.

حاج ابوالقاسم بیان کرد: در اینجا یک خطر نیز متوجه قاریان جوان است که این خطر بزرگ، غرور است؛ ممکن است که پروبال دادن به قاریان باعث شود که غروری کاذب در شخص بوجود آید که این کار قطعا به آینده قاری ضربه می‎زند.

captcha