اردوهای جهادی؛ فرصتی برای خودسازی و سازندگی/ رنگ و بوی معنوی در این سفر
کد خبر: 3365978
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴

اردوهای جهادی؛ فرصتی برای خودسازی و سازندگی/ رنگ و بوی معنوی در این سفر

گروه اجتماعی: در میان رشد فزاینده فضای مجازی و دلبستگی شدید انسان‌ها به مسائل دنیوی، فراهم شدن فرصتی برای ارتباط بیشتر با معنویات و خلوت کردن با خود در جهت شناخت بیشتر و خودسازی مغتنم و ارزشمند است که اردوهای جهادی این فرصت را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در میان رشد فزاینده فضای مجازی و دلبستگی شدید انسان‌ها به مسائل دنیوی، فراهم شدن فرصتی برای ارتباط بیشتر با معنویات و خلوت کردن با خود در جهت شناخت بیشتر و خودسازی مغتنم و ارزشمند است که اردوهای جهادی این فرصت را فراهم می‌کند.

اردوهای جهادی که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، به خوبی توانسته است علاوه بر سازندگی و ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین مردم مناطق محروم، زمینه‌ساز خودسازی و آمادگی برای کار و تلاش در نسل جوان دانشجو باشد.

نسل جوانی که دوران دفاع مقدس را ندیده است اما امروز به فرموده رهبر معظم انقلاب افسران جوان جنگ نرم هستند که باید با تقویت اراده، تلاش، پشتکار و جدیت در عرصه‌های علمی، اقتصادی، سازندگی و فرهنگی میدان‌داران مبارزه با توطئه‌ها و جنگ دشمنان باشند.

شاید برای خیلی‌ها تأثیر شگرف و فوق‌العاده اردوهای جهادی غیرقابل باور باشد، ولی حضور دو روزه در جمع دانشجویان گروه جهادی «رد پای یار» دانشگاه علوم پزشکی گناباد که امسال در قالب نهمین سفر سالانه خود، در روستاهای محروم بخش کاخک مشغول خدمت‌رسانی هستند، به من نشان داد که این اردوها، با همه اردوهای دیگر متفاوت است.

عبادت، خلوت کردن، اندیشیدن و شناخت بیشتر خالق هستی و فرصت خوب با هم بودن، همه و همه به لطف دوری از فضای مجازی و فاصله گرفتن از تعلقات دنیوی در فضای اردوی جهادی فراهم شده بود.

تا پیش از شکل‌گیری اردوهای جهادی، نام اردو، استراحت و تفریح را در ذهن متبادر می‌کرد، اما در اردوی جهادی تفریح معنای متفاوتی دارد، اینجا دانشجویان جوان، کار و تلاش و عرق ریختن به نیت انجام یکی از مهم‌ترین توصیه‌های دینی، یعنی خدمت به خلق را تفریح خود می‌دانند.

اینجا حتی ورزش و بازی نیز رنگ و بوی معنوی داشت، دانشجویان هر روز صبح بعد از اقامه نماز جماعت، پیاده از محل اسکان خود عازم گلزار شهدای روستا می‌شدند و پس از قرائت زیارت شهدا و تجدید پیمان با آنها، با کمی نرمش خود را برای کار و تلاش آماده می‌کردند.

دانشجویان پسر در کارهای عمرانی همچون ساخت خانه عالم، خانه بهداشت، پایگاه مقاومت بسیج، کانون فرهنگی هنری، دهیاری، سرویس بهداشتی و حمام عمومی مشارکت می‌کردند و دانشجویان دختر هم با برگزاری کلاس‌های مشاوره، آموزشی، بهداشتی، علمی و هنری در راستای تقویت بهداشت و آموزش روستائیان در سنین مختلف تلاش و بسته‌های بهداشتی، آموزشی و لوازم‌التحریر را بین خانواده‌ها و فرزندان محروم و بی‌بضاعت تقسیم می‌کردند.

شاگرد اولی‌های دانشگاه هم دوشادوش دوستان خود، ساده و بی‌غرور ، آستین همت بالا زده بودند و با جان و دل آنچه در توان داشتند برای سازندگی روستا انجام می‌دادند، این حضور بانشاط و پر انرژی باعث شده بود که حتی جوانان روستا نتوانند به سادگی از کنار آن بگذرند و وقتی تلاش آن‌ها را در راه عمران روستای خود می‌دیدند، با این جوانان دانشجو همگام و همراه می‌شدند.

این همراهی فقط مختص جوانان روستا نبود، پیرمردها و پیرزن‌های روستا هم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کردند، هر روز بارها برای خداقوت پیش آن‌ها می‌آمدند و گاهی هم بدون هیچ تجملی در داخل همان بیل‌های کشاورزی، کمی اسپند برای سلامتی بچه‌ها دود می‌کردند و با ظرفی از شکلات و گردو از آن‌ها پذیرایی می‌کردند.

زیبایی‌هایی اردوی جهادی را با هیچ زبان و عکس و تصویری نمی‌شود توصیف کرد، باید آنجا بود و از نزدیک حس خوب کار و تلاش جهادی را دید، دانشجویانی که ممکن است از دو ساعت کلاس استاد خسته شوند و یا به غذا و صندلی و کلاس خود هم اعتراض داشته باشند، حالا در این هوای گرم و در حالی که باید برای آغاز سال تحصیلی جدید آماده شوند، از استراحت، تفریح و بودن در کنار خانواده گذشتند و در لبیک به فرمان رهبری، برای خدمت به محرومان و سازندگی در این روستاها حاضر شدند.

برگزاری نمازهای جماعت، مراسم سخنرانی، برگزاری کلاس‌های مشاوره، برگزاری مسابقات ورزشی و دیدار و سرکشی از خانواده شهدا از دیگر برنامه‌های دانشجویان در این اردوی جهادی بود.

علی عباسی، شاگرد اول و دانشجوی رشته پرستاری که برای سومین سال است در اردوهای جهادی شرکت می‌کند، در گفت‌و‌گو با ایکنا، حضور در اردوهای جهادی را آزمون خوبی برای خودشناسی عنوان کرد و گفت: در اردوهای جهادی تجربه‌های خوبی کسب می‌کنیم که در آینده برای زندگی بسیار خوب و مؤثر است.

وی سختی‌های اردوی جهادی را موجب ساخته شدن انسان دانست و اظهار کرد: اگر فرهنگ جهادی در همه بخش‌های کشور حاکم شود، علاوه بر رفع بسیاری از مشکلات و محرومیت‌ها، موفقیت‌های بیشتری به دست خواهد آمد.

فائزه خواجه یکی دیگر از دانشجویان حاضر در اردوی جهادی در گفت‌و‌گو با ایکنا، به تأثیرات مهم این اردوها در زندگی اشاره کرد و افزود: علاوه بر خودسازی، درس‌های زیادی را در این اردوها از روستائیان فرا می‌گیریم.

وی، قناعت را یکی از مهمترین ویژگی‌های روستائیان بیان و اظهار کرد: نکته جالبی که در هنگام توزیع بسته‌های بهداشتی و لوازم‌التحریر بین خانواده‌های روستایی دیدیم، این بود که مردم روستا با همه محرومیت خود، آن‌قدر روح بزرگ و قانعی دارند که حاضر نیستند، بیش از نیاز خود را طلب کنند.

مهناز محمدی که برای اولین بار در اردوی جهادی شرکت کرده بود در گفت‌و‌گو با ایکنا، تعریف‌های سال‌های قبل دانشجویان حاضر در اردوهای جهادی را علت حضور خود در اردوی جهادی امسال عنوان کرد و گفت: حضور در اردوی جهادی به من ثابت کرد که این اردو و خدمت به مردم محروم خیلی خیلی شیرین‌تر از تعریف‌هایی بود که شنیده بودم.

هانیه نوبخت هم که اولین تجربه حضور خود در اردوهای جهادی را پشت سر می‌گذاشت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اردوی جهادی را متفاوت از هر اردوی دیگری دانست و خاطرنشان کرد: حس خدمت به مردم بهترین و شیرین‌تری حسی بود که تا کنون تجربه کرده‌ام.

وی با بیان برخی از خاطرات مردم روستا گفت: موقعی که فشارخون پیرزن‌ها را می‌گرفتم و آن‌ها درددل می‌کردند، خستگی‌هایم از بین می‌رفت، چون آرامش خوبی پیدا می‌کردند.

جواد باقری، مسئول گروه جهادی رد پای یار دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم در گفت‌و‌گو با ایکنا، به تشریح ابعاد مختلف اردوهای جهادی پرداخت و گفت: شاید خیلی‌ها فکر کنند که دانشجویان دو متر دیوار یک ساختمان را بالا می‌برند ولی در حقیقت، آن‌ها دیوارهای دل خود را بالا می‌برند و بنایی از معنویت برای خود می‌سازند.

وی افزود: اردوهای جهادی ویژگی‌هایی همچون روحیه کار، ایثار، گذشت، فداکاری و کمک به هم‌نوع را که در جامعه امروزی و سبک زندگی حاکم بر آن کمتر یافت می‌شود، به دانشجویان می‌آموزد.

باقری خاطرنشان کرد: در نهمین سفر سالانه گروه جهادی رد پای یار، 80 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد، خدمات عمرانی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی را به مردم روستاهای محروم بخش کاخک ارائه کردند.

چه خوب است اقشار مختلف مردم در هر شغل و حرفه‌ای که هستند، روحیه کار و مدیریت جهادی و هم‌دلی و هم‌زبانی را که رهبر معظم انقلاب بارها به آن‌ها تأکید فرموده‌اند، سرلوحه کار خود قرار دهند و همه با هم تلاش کنیم تا با تحقق شاخص‌های اقتصاد مقاومتی، اقتدار، عزت و استقلال خود را به رخ جهانیان بکشیم.

هادی شمسی‌ثانی

captcha