تحقیقات جامع برای روشن‌شدن ابعاد فاجعه منا انجام شود
کد خبر: 3379059
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
جامعه اسلامی آل یاسین غنا:

تحقیقات جامع برای روشن‌شدن ابعاد فاجعه منا انجام شود

شعب خارجی: جامعه اسلامی آل یاسین غنا بر ضرورت انجام تحقیقات جامع و کامل برای روشن‌شدن ابعاد فاجعه منا تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه آفریقا، در این بیانیه آمده است: «ما اعضای جامعه اسلامی آل یاسین غنا عمیقاً در خصوص عدم شفافیت و بیان حقیقت در حادثه اخیر رمی جمرات در منا که منجر به کشته و زخمی شدن صدها و هزارها زائر بی‌گناه شده است، ابراز نگرانی می‌کنیم.

بر اساس گزارش‌‌های صادره از سوی عربستان، در 24 سپتامبر 2015، حادثه رمی در منا باعث مرگ حد اقل 1100 نفر و زخمی شدن 934 نفر دیگر شده است؛ این در حالی است که در 11 سپتامبر نیز بر اثر سقوط جرثقیل 111 قربانی و 394 نفر زخمی شده‌اند.

مقامات سعودی تا‌کنون آمار دقیقی از 717 جان باخته این حادثه بر اساس ملیت‌های آنان و آمار مفقودین نداده‌اند.

ما نیز بر این عقیده هستیم که دولت سعودی باید مسئولیت‌های خود را در خصوص این حادثه تلخ بپذیرد و از اینکه حادثه فوق را تقدیر الهی قلمداد کند، بپرهیزد.  برای ما اعضای آل یاسین غنا این حقیقت روشن قابل چشم پوشی نیست که برخی از سوء مدیریت‌ها، تکبرها و رفتار نامناسب اداری مقامات عربستان باعث این فاجعه شده است.

همانطور که در رسانه‌ها به صورت گسترده اخباری در این زمینه منتشر شده است، ورود شاهزاده آل سعود محمد بن‌سلمان و گروه امنیتی وی عامل این حاثه بودند. همچنین روزنامه عرب زبان «الدیار» در گزارش خود آورده است که با ورود شاهزاده به منا برای ملاقات با پدرش به همراه 350 نفر از اعضای امنیتی، دو دروازه ورودی منا بر روی زائران خانه خدا بسته شده است».

در این بیانیه به نقل از محمد جعفری، مسئول یک نهاد مشورتی حج مستقر در انگلیس آمده است: «سعودی‌ها پس از هر حادثه‌ای می‌گویند این اراده خداست در حالی که این خواست خداوند نیست، این بی‌کفایتی انسان است. دلیل اصلی این واقعه آن بود که پادشاه در محل اقامت خود در منا، پذیرای مقامات سعودی به همراه خیل عظیمی از همراهان آنان بود».

جامعه اسلامی آل یاسین غنا تأکید کرده است: «ما خواستار یک تحقیق جامع و کامل هستیم تا ابعاد حادثه اخیر را روشن سازد و برای هرگونه کاستی در سازمان حج عربستان راه حل مناسب بیابد تا از تکرار چنین تراژدی‌هایی در مناسک حج اجتناب شود».

«ما معتقدیم که باید یک بازجویی مستقل و به دور از هر گونه سیاسی‌کاری در خصوص علت واقعی و تعداد تلفات این حادثه انجام شود. صدای آل یاسین با وجدان بین‌المللی هم صدا شده و مقامات سعودی را به شفاف‌سازی، یافتن مقصر و مجازات برخی از مسئولان حج برای رضای خدا و به احترام مهمانانش فرا می‌خواند».

مطالب مرتبط
captcha