نتوانستیم استادان حوزه را در میان جان‌باختگان شناسایی کنیم/ قدردانی از زحمات مسئولان حج
کد خبر: 3382415
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
عضو بعثه آیت‎الله‌العظمی صافی در حج ۹۴:

نتوانستیم استادان حوزه را در میان جان‌باختگان شناسایی کنیم/ قدردانی از زحمات مسئولان حج

گروه حوزه‎های علمیه: عضو بعثه آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در حج ۹۴ با بیان اینکه اجساد دو تن از استادان حوزه را از میان عکس‌ها نتوانستیم شناسایی کنیم و این دو نفر در لیست مفقودین هستند، تاکید کرد: زحمات مسئولان حج و زیارت و بعثه‎ها قابل تقدیر است.

حجت‎الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن معنوی، عضو بعثه آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در گفت‎و‌گو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به حادثه منا و با تاکید بر اینکه خود ایشان در هنگام حادثه در میان حجاج نبوده است و بخشی از مطالب این مصاحبه بر اساس شنیده‎های وی از دیگر حجاج است، گفت: احتمال دستگیری برخی افراد که بعضا شنیده می‎شود در حد صفر است و دستگیری در آن شرایط بحرانی محتمل نیست.

وی ادامه داد: ما پیگیر وضعیت دو تن از اعضای بعثه آیت‌الله حکیم که از استادان حوزه علمیه هستند و جزء مفقودین محسوب می‎شوند، بودیم، ولی در عکس‎هایی که از قربانیان برای ما آوردند این دو نفر را مشاهده نکردیم و برخی قابل شناسایی نبودند، زیرا جسد آنان در وضعیت بدی قرار داشت.

وی ادامه داد: حجاجی که برای ما حادثه را تعریف می‎کردند، گفتند که وقتی به علت ورود شاهزاده سعودی راه را می‌بندند، ناگهان با فشار جمعیت، طبقه اول افراد بر زمین افتادند و چون امکان عبور از یک معبر کوچک میسر نبود، بقیه نیز بر روی این افراد می‎افتادند و حادثه به این صورت شروع شد.

وی تاکید کرد: آنچه قطعی است کمک نکردن سعودی‎ها به زائران و مجروحان حادثه بود اگر به نحوی می‎توانستند آبی به این افراد برسانند و با وسایلی امکان تنفس آنان را فراهم تر می کردند هرگز این فاجعه رخ نمی داد.

معنوی بیان کرد: زائران چیزی حدود سه کیلومتر راه را از مشعر به سمت منا حرکت کرده بودند و خسته و تشنه و در هوای 46 درجه در حرکت بودند که این حادثه در سوق العرب رخ می‌دهد و اگر تجهیزات آنان فراهم بود و سربازانشان آموزش دیده بودند وسعت حادثه این قدر نبود.

وی تاکید کرد: آنان حتی از آب هم دریغ کردند و گروه امداد آنان حتی بلد نبوده است، نبض بگیرد.

عضو بعثه آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت: آیت‌الله مویدی قمی و آقای قلی‌پور نیز جزء مفقودین قرار دارند و امکان شناسایی آنان را نیافتیم.

زحمات بی‌دریغ مسئولان ایرانی

وی در پاسخ به این سؤال که قصور سعودی‎ها قطعی است، ولی آیا مسئولان حج و زیارت و بعثه‎های مراجع توانستند ماجرا را به خوبی مدیریت کنند، افزود: جمع شدن مسئله به همین منوال نیز حاصل زحمات بی‌دریغ مسئولان حج و زیارت بود و ما تلاش این افراد به ویژه آقای قاضی عسکر و دیگران را از نزدیک می‎دیدیم.

وی عنوان کرد: عربستان قصد داشت تا اجساد شناسایی نشده را در گور دسته جمعی دفن کند، ولی پیگیری مسئولان و به ویژه صحبت‎های رهبر معظم انقلاب اسلامی مانع این کار شد.

معنوی تاکید کرد: مسئولان عربستانی اجازه نمی دادند که گروه‌های امدادی ما در محل حادثه حاضر شوند اگرچه مخفیانه این کار را می‎کردیم  و حتی به مردم اجازه فیلم و عکس گرفتن هم ندادند و اعضای بعثه ها نیز این محدودیت‎ها را داشتند، ولی با این همه تلاش زیادی برای مدیریت بعد از حادثه داشتند.

گفتنی است بر اساس آخرین اعلام مسئولان وزارت خارجه هنوز معلوم نیست 116 مفقودی حج امسال از ایران وفات کرده و یا در بازداشت به سر می‎برند و پیگیری‎ها ادامه دارد.

captcha