گسترش رشته‌های قرآنی دانشگاه علمی ـ کاربردی در ابهام
کد خبر: 3382434
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
رئیس دانشگاه جامع قم اذعان کرد:

گسترش رشته‌های قرآنی دانشگاه علمی ـ کاربردی در ابهام

گروه دانشگاه: مهرابی با بیان اشاره به ابهام در سیاست‌گذاری مسئولان دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در خصوص گسترش رشته‌های قرآنی، گفت: گسترش رشته‌های قرآن در این دانشگاه با ابهام روبه‌رو است.

امیرحمزه مهرابی، رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی استان قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با گسترش رشته‌های قرآنی مهارت‌محور در این دانشگاه، اظهار کرد: در دانشگاه علمی ـ کاربردی دو نگاه وجود دارد؛ یک نگاه این است که ما به بحث قرآن ورود پیدا نکنیم.

وی افزود: بسیاری از مسئولان می‌گویند این کار ما نیست، ما باید به بخش‌های صنعت، تجارت، کشاورزی و ... برویم اما برخی معتقدند ما باید در مباحث فرهنگی ورود پیدا کنیم؛ لذا در بخش قرآن و فرهنگ خیلی تخصصی وارد نشده‌ایم.

مهرابی با بیان اینکه این ابهام در مسئولان دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی است که آیا این کار ماست یا کار دانشگاه‌های وزارت علوم؟ گفت: گسترش رشته‌های قرآن در این دانشگاه با ابهام روبه‌رو است. به‌طور مثال مثل جوشکاری نیست که الان خود جوشکاری پنج شش رشته دارد یا کشاورزی که وارد ریزترین جزئیات شده‌اند مثلاً پرورش قارچ خودش یک رشته شده است؛ ولی در بحث قرآنی و فرهنگی چون مقداری تردید وجود دارد کمتر ورود کرده‌اند.

رشته‌های قرآنی علمی ـ کاربردی

وی در رابطه با رشته‌های قرآنی این دانشگاه اظهار کرد: سال‌ها پیش تدوین‌گر رشته‌های قرآنی در دانشگاه علمی ـ کاربردی پیش بودم. آن موقع البته مسئولیتی در دانشگاه علمی ـ کاربردی نداشتم اما غیر مستقیم در برنامه‌ریزی درسی‌اش دخیل بودم.

رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی استان قم گفت: در حال حاضر رشته‌های تربیت مربی قرآن و تربیت معلم قرآن را داریم. تفاوت چندانی ندارند منتهی از دو جا به شکل مستقیم ارائه شده‌اند؛ یکی اداره اوقاف ارائه داده است و یکی هم ما ارائه کردیم. هر دوی آن‌ها هم تصویب شد. در حال حاضر تربیت مربی قرآن بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. تربیت معلم تأکید بر روش تدریس دارد، تأکید تربیت مربی هم بر ارائه معارف قرآنی است.

وی در مورد اینکه از چه سالی راه‌اندازی شده‌اند؟ عنوان کرد: این رشته سال 79 یا 80 مصوب شد. از آن سال تا الان آمار دقیقی از سراسر کشور ندارم. در دانشگاه علمی ـ کاربردی حدود دو هزار و دویست سیصد واحد دارند. در قم مراکزی که اجرا می‌کنند یکی مرکز زائر است که مخصوص بانوان است به مرکز شفیعه هم معروف است. همچنین همین دو رشته در مرکز شهید محلاتی سپاه هم برای آقایان و هم بانوان اجرا می‌شود.

مهرابی در مورد اینکه هر سال چقدر دانشجو پذیرش می‌شوند، اظهار کرد: بستگی به استقبال دارد.‌ در تمام رشته‌هایمان یک سال پنج هزار دانشجو و یک سال هم دو هزار دانشجو داشته‌ایم. در این دو رشته هم تعداد زیاد نیستند.

وی افزود: در قم برای این رشته‌ها مشکل اشتغال وجود ندارد، در سایر استان‌ها طبیعتاً مشکل دارند. قم مؤسسات قرآنی غیر انتفاعی، آموزش و پرورش، مؤسسات دولتی، اوقاف، اداره ارشاد، حوزه‌های علمیه، جمکران و ... هستند که فعالیت‌های قرآنی دارند. منتهی در استان‌های دیگر اطلاع ندارم که بازار کار دارند یا نه ولی در قم می‌توانم بگویم که تقریباً در این رشته‌ها بیکار نداریم و بلافاصله جذب می‌شوند.

رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی استان قم در مورد بازنگری سرفصل‌ها، گفت: بازنگری سرفصل‌ها سال گذشته انجام شد. معمولاً دو سه سال که می‌گذرد با اساتید فن که تدریس می‌کنند جلسه می‌گذاریم. این بازنگری هم خوشبختانه به قم واگذار شده است هم مرحله قبل به قم واگذار شده بود و هم مرحله جدید. در سال جدید مجدداً بازنگری می‌کنیم اگر درس‌های تکراری است یا درس‌هایی باید تقویت یا ادغام شود این انجام می‌شود. معمولاً دو یا سه سال یک بار بازنگری می‌شود.

مهرابی عنوان کرد: برای بازنگری سرفصل‌ها ابتدا در واحد استانی در یک شورای گسترش تصویب می‌شود بعد به سازمان مرکزی می‌رود. سرعت بازنگری و تدوین رشته در خود دانشگاه علمی ـ کاربردی فوق‌‌العاده بالاست. ‌معمولاً دو یا سه سال یک بار است حتی اگر لازم باشد اساتید فن نامه‌ای می‌نویسند که به نظر می‌رسد منابع یا دروس مشکل دارد. هیچ محدودیت زمانی ندارد، ممکن است یک دوره اجرا کنیم و بلافاصله تغییر دهیم چون تغییر دست خود ماست و آن سیر اداری و بروکراسی که به وزارت علوم برود را نداریم و خودمان آن را انجام می‌دهیم.

captcha