ایثار و شهادت دو گوهر تابناک جاودانگی بشریت‌اند/ برگزاری پنجمین جشنواره «تئاتر ایثار» از فردا
کد خبر: 3382495
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
حسینعلی بیات:

ایثار و شهادت دو گوهر تابناک جاودانگی بشریت‌اند/ برگزاری پنجمین جشنواره «تئاتر ایثار» از فردا

گروه هنر: مدیرکل امور هنری بیناد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه زبان هنر مهمترین ابزار برای ترویج و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است گفت: به این منظور پنجمین جشنواره سراسری «تئاتر ایثار» را از فردا در تهران و با اجرای ۳۵ نمایش برگزار می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری پنجمین جشنواره سراسری «تئاتر ایثار» بعد از ظهر امروز سه‌شنبه 14 مهر با حضور حسینعلی بیات، مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران و دبیر این جشنواره در ساختمان شهید امیرحسین سلیمانی این بنیاد برگزار شد.
حسینعلی بیات در ابتدای این نشست گفت: ایثار و شهادت دو گوهر تابناک حیات و جاودانگی بشریت هستند که بحمدالله جامعه انقلابی ایران اسلامی سرشار از مظاهر این واژه مقدس است و به ویژه  در دوران هشت سال دفاع مقدس شاهد این سلحشوری و شهادت‌طلبی ملت ایران بوده‌ایم.
وی ادامه داد: به این دلیل باید از همه ابزارهای مختلف از جمله ابزار هنری برای تبیین این جانفشانی و ازخودگذشتگی مردم غیور ایران در برهه‌های خطیر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بهره‌برداری کنیم و بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری را در این زمینه سرلوحه کارهای خود قرار دهیم که همواره به نقش هنر در مانایی این فرهنگ ارزشی و دینی تأکید فراوان داشتند.
فرهنگسازی ایثار و شهادت براساس وصایای شهدا؛ هدف اصلی جشنواره
بیات با اشاره به اینکه از جمله منویات مقام معظم رهبری این عبارت است که «زبان هنر بلیغ‌ترین و ماندگارترین ابزار برای تبیین و روشن شدن اذهان عمومی در مواجهه با رویدادهای عظیم انقلاب اسلامی است» تصریح کرد: پنجمین جشنواره سراسری «تئاتر ایثار» با تحقق چنین اهداف فرهنگی و هنری و به منظور انتقال خط فکری و وصایای شهدای گرانقدر در قالب نمایشنامه و اجراهای نمایشی و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگسازی برمبنای آن و آشنایی نسل کودک، نوجوان و جوان با این فرهنگ ارزشی برگزار خواهد شد.
مدیر گروه تلویزیونی شاهد ادامه داد: شناخت استعدادهای هنری در استان‌ها، حمایت از تولید و اجرای آثار فاخر نمایشی از جمله دیگر اهدافی است که قصد داریم با برگزاری این جشنواره در دو بخش کودک و نوجوان و بزرگسال به آن دست پیدا کنیم و باید به این نکته اشاره کنم که به دلایلی از جمله مشکلات مالی و اعتباری متأسفانه نتوانستیم در این دوره بخش تئاتر خیابانی و مسابقه نمایشنامه‌نویسی را در برنامه‌های جشنواره لحاظ کنیم.
چاپ و انتشار 22 نمایشنامه برتر ادوار گذشته جشنواره در قالب 7 دفتر نمایش
دبیر پنجمین جشنواره سراسری «تئاتر ایثار» گفت: با این وجود  درصدد هستیم که 22 نمایشنامه از آثار برگزیده ادوار گذشته جشنواره را در قالب 7 دفتر نمایش به چاپ برسانیم و در ایام جشنواره منتشر کنیم که کارهای فنی آن در حال انجام است و البته باید همینجا آمار از تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه در بخش‌های مختلف را اعلام کنم که تا پایان مهلت فراخوان ارسال آثار 735 متن نمایشی برای ارزیابی در مرحله بازخوانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند که از این تعداد 600 نمایشنامه مربوط به بخش بزرگسال بودند و 135 نمایشنامه نیز سهم آثار نمایشی ویژه کودک و نوجوان بود.
بیات تأکید کرد: از این آمار اعلام شده 160 اثر به مرحله بازبینی راه پیدا کردند که در نهایت با ارزیابی هیئت داوران و انتخاب، 35 اثر در دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان به مرحله نهایی جشنواره که از فردا در تهران آغاز می شود راه پیدا کردند.
4 سالن پردیس تئاتر تهران، میزبان آثار بخش بزرگسال جشنواره
وی با اشاره به اینکه از تعداد 35 نمایش راه‌یافته به مرحله نهایی جشنواره، 21 نمایش ویژه گروه سنی بزرگسال است گفت: این آثار در مدت زمان برگزاری جشنواره در 4 سالن مجموعه پردیس تئاتر تهران به اجرا درخواهند آمد که هیئت داوران متشکل از سیاوش تهمورث، نصرالله قادری، اردلان شجاع‌کاوه آنها را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.
دبیر پنجمین جشنواره سراسری «تئاتر ایثار» افزود: آثار نمایشی ویژه کودک و نوجوان که مجموعا! 14 نمایش هستند در سالن‌های مجموعه تئاتر محراب و تالار هنر و در ساعات پیش از ظهر ویژه مدارس و مراکز آموزشی به اجرا درخواهند آمد که با توجه به اینکه 1300 مدرسه شاهد و ایثارگران داریم در تلاش هستیم با هماهنگی‌های به عمل آمده با آموزش و پرورش، دانش‌آموزان نهایت استفاده از اجرای این آثار نمایشی ببرند ضمن آنکه برنامه ویژه‌ای هم برای خانواده شهدا و ایثارگران برای حضور در سالن‌های نمایشی و تماشای آثار نمایشی داریم.
بیات گفت: کار ارزیابی 14 نمایش حاضر در بخش کودک و نوجوان جشنواره را هیئتی متشکل از سیمین امیریان، شهرام کرمی و منصور خلج به انجام خواهند رساند.
وی اظهار داشت: دوسوم نمایشنامه‌هایی که براساس آنها اثر نمایشی برای اجرا در این جشنواره تولید شده است جزء آثار تازه نگارش شده در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت هستند ضمن آنکه در تلاش هستیم در ایام جشنواره از خانواده یکی از شهدای هنرمند که در دوران حیات خود فعالیت در حوزه هنرهای نمایشی داشت نیز تجلیل کنیم که به محض قطعی‌شدن اطلاع‌رسانی می‌شود.
بیات در پایان گفت: مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره سراسری «تئاتر ایثار» دوشنبه 20 مهر در  تالار اصلی مجموعه پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد که در آن از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار تهران و حجت‌الاسلام امرودی؛ معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران که ما را در برگزاری این جشنواره یاری رساندند دعوت شده اند که البته حضور آنها قطعی نیست اما حتماً ضمن تقدیر از آثار برگزیده از اجرای عمومی آنها نیز حمایت خواهیم کرد و اثر برگزیده را به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» معرفی خواهیم کرد.

captcha