باغ موزه مشاهیر فارس انتهای سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد
کد خبر: 3382510
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹

باغ موزه مشاهیر فارس انتهای سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد

گروه اجتماعی: معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: تا پایان سال آینده فاز نخست پروژه باغ موزه مشاهیر و منطقه‌ای استان فارس به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری کشور در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی میراث فرهنگی فارس گفت: پروژه باغ موزه مشاهیر و منطقه‌ای فارس که در نزدیکی مجموعه فرهنگی حافظ در دست ساخت است با پیشرفت 30 درصدی همراه شده که در صورت تامین اعتبارات ملی و استانی فاز نخست آن تا آخر سال 95 به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته وی، این پروژه یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور محسوب می‌شود و در اولویت تکمیل است.
حسینی مکارم افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تکمیل پروژه که به ساخت موزه منطقه‌ای فارس منجر خواهد شد نیز تا آخر سال 96 است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه با مثبت ارزیابی کردن فعالیت‌های انجام شده در خصوص از سرگیری عملیات اجرایی این پروژه بزرگ گفت: پروژه باغ موزه مشاهیر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های میراث فرهنگی در کشور محسوب می‌شود که به دلیل جای‌گیری آن در نزدیکی آرامگاه حافظ از اهمیت ویژه‌ای هم برخوردار است.
وی ادامه داد: اعتبارات ملی این پروژه که برای تکمیل فاز نخست آن در نظر گرفته شده به 3 میلیارد تومان می‌رسد که این میزان اعتبار مصوب به زودی به این پروژه اختصاص خواهد یافت.
حسینی مکارم در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بازدیدش از پروژه آب رکن آباد اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز به دلیل جای گیری در منطقه‌ای طبیعی و تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و طی سنوات گذشته اقدامات موثری در این حوزه انجام شده و هزینه‌های متعدد و گسترده‌ای هم برای ساخت پروژه صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: با توجه به تمایل شهرداری و شورای شهر شیراز به مباحث گردشگری و توسعه این صنعت در شهری چون شیراز امید است بتوانیم از ظرفیت موجود در شهرداری این کلان شهر در خصوص تکمیل و احیای این پروژه بزرگ استفاده کنیم.
معاون سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین به احتمال واگذاری این پروژه به شهرداری اشاره کرد و افزود: مذاکرات در این رابطه ادامه دارد و تمامی سعی و تلاشمان را برای احیای این منطقه و از سر گیری انجام عملیات عمرانی با مشارکت شهرداری خواهیم داشت.
وی در ادامه در خصوص واگذاری خانه تاریخی – ثبتی شیراز به شهرداری نیز گفت: چندی قبل تفاهم نامه ای بین سازمان میراث فرهنگی کشور و شهرداری شیراز مبنی بر واگذاری 28 خانه تاریخی – ثبتی به شهرداری این کلان شهر منعقد شد که هم اینک هزینه های اجرایی این تفاهم نامه فراهم شده است.
حسینی مکارم ادامه داد: هدف از واگذاری این اماکن تاریخی، احیا، مرمت و دادن کاربری جدید به این اماکن تاریخی است که طبق برنامه ریزی ها قرار است این خانه بنا به موقعیت جای گیری و تاریخی شان کاربری متفاوتی چون مجموعه های خدماتی، رفاهی، اقامتی، رستوران، گالری و موزه تبدیل شوند.

یادآور می‌شود، باغ موزه مشاهیر و منطقه‌ای فارس بناست در محوطه پشت آرامگاه حافظ جهت معرفی شخصیت‌های عرفانی این استان بنا شود.

captcha