چهارمین دوره مسابقات کشوری قرآن کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای آغاز شد
کد خبر: 3382999
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
با قرائت پیام آیت‌الله جعفر سبحانی؛

چهارمین دوره مسابقات کشوری قرآن کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای آغاز شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: چهارمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای صبح امروز با قرائت پیام آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، چهارمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای صبح امروز، 15 مهرماه با قرائت پیام آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع در مرکز همایش‌های آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد.

این مراسم با قرائت پیام آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع توسط حجت‌الاسلام سعید ملاحسنی، دبیر اجرایی برنامه‌های قرآنی سازمان فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی آغاز شد.

این مرجع عالیقدر در پیام خود تصریح کرده است: باید در کنار توجه به صوت و قرائت قرآن مفاهیم این کتاب الهی جزو علوم و معارف ما قرار گیرد. یکی از اوصاف مهم قرآن هدایتگر جاودانه انسانها است و این هدایتگری تنها با معجزه جاودانه کتاب قرآن محقق می شود.

وی با بیان اینکه قرآن به عنوان معارف و اصول عقاید است که پیوسته مسلمانان تمام معارف خود را از آن اخذ می کنند، گفت: اساس این کتاب الهی را فطرت تشکیل می دهد و قوانین فردی و اجتماعی آن، آنچنان مستحکم و استوار است که با همه تمدنها سازگار می باشد.

قرآن نظیر حاکم و داور آگاه می تواند مرجع داوری و رفع اختلافهای ملل قرار گیرد

آیت‌الله جعفر سبحانی در ادامه عنوان کرده است: قرآن نظیر حاکم و داور آگاه می تواند مرجع داوری و رفع اختلافهای ملل هم قرار گیرد؛ اگر بنا است تورات تحریف شده به صورت تورات صحیح و انجیل دست خورده به صورت انجیل واقعی در آید باید معارف و فطرت انبیاء طبق قرآن در آنها تنظیم و ارائه شوند.

افشین رحیمی، مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفهای خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: سند تحول مهارت دارای 23 محور است که یکی از این محورها، به اهتمام به امور فرهنگی اختصاص دارد که ذیل این محور نیز برنامه عملیاتی توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی وجود دارد.

وی افزود: از سال 91 به دستور ریاست سازمان این مسابقات برای اولین بار در سازمان فنی و حرفه‌ای شکل گرفت که در همان سال با حضور هزار و 250 نفر در استان فارس برگزار شد، در سال دوم نیز در همین استان 700 نفر در مسابقات با یکدیگر به رقابت پرداختند.

رحیمی با اشاره به اینکه این مسابقات در سال 93 با شرکت هزار و 520 نفر در خراسان رضوی برگزار شد، ادامه داد: امسال که چهارمین دوره برگزاری این مسابقات است 1471 نفر در مرحله شهرستانی شرکت کرده‌اند که نفرات برتر به مرحله استانی و کشوری راه پیدا می‌کنند.

وی رشته‌های برگزاری این مسابقات را  قرائت، ترتیل، حفظ و مفاهیم عنوان کرد و اضافه کرد: البته در مرحله شهرستانی متسابقان در رشته اذان نیز با یکدیگر به رقابت پرداختند، از همین رو امسال این مسابقات طی دو روز با حضور نماینده‌های 31 استان کشور در مشهد برگزار می‌شود.

قرآن چراغ راه همه مسلمانان و بشریت است

پس از وی احسان ارکانی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان رضوی نیز ضمن ابراز تسلیت جان‌باختگان حادثه منا و شهادت قاری برجسته مشهدی، حاج محسن حاجی‌حسنی‌کارگر با بیان اینکه قرآن چراغ راه همه مسلمانان و بشریت است، گفت: اگر با قرآن مأنوس بودیم، قطعا بسیاری از مشکلات و معضلاتی که امروز جهان اسلام با آن درگیر است، اتفاق نمی‌افتاد.

ارکانی اظهار کرد: امیدواریم این برنامه‌های قرآنی در تمام دستگاه‌های کشور تداوم داشته باشد و بتوانیم با ترویج فرهنگ قرآنی در حوزه تلاوت و عمل به آن، این کتاب را سرلوحه زندگی خود قرار داده و به عنوان نمونه واقعی یک قاری مسلمان و شیعه اهل بیت(ع) ظاهر شویم.

باید در قرآن بیندیشیم و راه صحیح پژوهش و تفسیر را آن طور که ائمه(ع) فرمودند استخراج کنیم

در ادامه کوروش پرند، معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قرآن بزرگترین منبع اعتماد است، گفت: امیرالمومنین علی(ع) در این خصوص می‌فرمایند: «قرآن کریم اقیانوسی است بی‌کران که مسئولیت تبیین محتوای آن و تعقل در احکام و قرائن کلام وحی به عهده پیامبر(ص) گذاشته شده و رسیدن به معنای آن جز از معصومان(ع) ممکن نیست» لذا باید در قرآن بیندیشیم و راه صحیح پژوهش و تفسیر را آن طور که ائمه(ع) فرمودند استخراج کنیم اما نباید آن را با تفکر خودمان تطبیق دهیم.

پرند با اشاره به اینکه پژوهشگران قرآنی معتقدند برای مطالعه در قرآن باید درک کامل داشته باشیم که قرآن وحی الهی است و پیامبر اکرم(ص) هیچ‌گونه نقشی در الفاظ و کلمات آن ندارد، ادامه داد: دانشمندان نشان داده‌اند آموزه‌های قرآنی نه تنها با علوم جدید در تعارض نیست بلکه یافته‌های علمی اهداف قرآن را اثبات می‌کند از همین رو باید بدانیم مطالب علوم تجربی قطعی نیست.

تدبر به معنای درک مفاهیم قرآن و جاری کردن آن در زندگی فردی و اجتماعی است

سید محمدحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، از دیگر سخنرانان حاضر در مراسم نیز با بیان اینکه تدبر به معنای درک مفاهیم قرآن و جاری کردن آن در زندگی فردی و اجتماعی است، افزود: خداوند در سوره مومنون، خلقیات مؤمنان و در سوره منافقون خلقیات منافقان را تعریف می‌کند لذا باید خود را با این صفات تطبیق داده و به قضاوت جریانات دیگر بپردازیم.

قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه خودشناسی نیاز به تدبر در قرآن دارد، ابراز کرد: البته تدبر از مسیر قرائت و انس با قرآن می‌گذارد، منتها باید مراقبت باشیم در مقدمات نمانده و مقدمه تبدیل به هدف نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه هر انسانی برای حضور در زمین هدفی را دنبال می‌کند، عنوان کرد: برخی این هدف را به درستی پیدا کرده و برخی نیز سردرگم هستند که این باعث بروز سه گونه رفتاری در جامعه انسانی شده است؛ گروه نخست چون اصل و هدف را بر دنیا گذاشته‌اند تنها به دنبال لذت‌طلبی بوده و نگاهی به پس از مرگ ندارند.

جمهوری اسلامی امروز در جهان از نظر قرآنی جایگاه بزرگی دارد

حجت‌الاسلام علی‌اصغر تقوی، مدیر مرکز مباحثات فقهی ـ تبلیغی جوادالائمه(ع) مشهد نیز در این همایش با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی امروز در جهان از نظر قرآنی جایگاه بزرگی دارد، اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی تمام نگاه‌ها در حوزه قرآنی به مصر و عربستان دوخته شده بود در حالی که امروز به برکت انقلاب نگاه همه به ایران اسلامی است.

وی با تمجید از فعالیت‌های قرآنی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: وظیفه و بافت تشکیلاتی این سازمان، قرآنی نیست اما فعالیت‌های قرآنی بسیار خوبی دارد که برگزاری این مسابقات در خراسان رضوی نمونه خوبی از آن به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه هنوز جامعه ما در حوزه قرآنی نتوانسته نیاز و حق مطلب را ادا کند، اضافه کرد: چون ما با ولایت اهل بیت(ع) تمام آموزه‌های دینی خود را آموخته‌ایم و هیچ‌گاه نگفته‌ایم «کفانا کتاب الله» زیرا همیشه در مکتب امیرالمومنین و سایر ائمه(ع) به عنوان پشتوانه آیات الهی زانو زده و آن را مبنای تفکر خود قرار داده‌ایم.

یادآور می‌شود، در این مسابقات 144 نفر شامل 92 آقا و 52 بانو طی دو روز در مشهد با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند.

captcha