به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام حکمت حکیمیفر، خطیب جمعه شهر توپ آغاج در نشست تفسیر قرآن اظهار کرد: انسان با اندیشه به زاد و توشهای که می خواهد با خود به آن دنیا ببرد میتواند اعمال خیر و صالح انجام دهد که آخرت انجام دادن اعمال خیر پاداش برای خویش است.
وی بیان کرد: انسان با پرداخت زکات در واقع خداوند متعال را از خود خشنود ساخته و گر چه در دنیا وضعیت خوبی ندارد لیکن آخرت خویش را با اعمالش آباد کرده است.
حکیمیفر خاطرنشان کرد: اگر فردی برای خود زاد و توشهای برای قیامت نداشته باشد میتوان گفت که به خود ظلم کرده است و باید در آینده نزدیک زاد و توشه برای قیامت فراهم آورد.
حکیمیفر با اشاره به جان دادن مؤمنین و کافران، گفت: خداوند وقتی به ملائکه دستور گرفتن جان کسی را میدهد اگر آن فرد مؤمن و با تقوا باشد قطعا به سهولت جان میدهد و در بهشت حیات جاودانی خواهد داشت، لیکن کافر باشد در جان دادنش خیلی محنت میکشد و در جهنم به وی مایع چرکآلود میخورانند و جزاء عملش را با چشمهای خود مشاهده میکند.
خطیب جمعه توپ آغاج غسل جمعه را با ارزش و اهمیت دانست و تأکید کرد: در روایات بسیاری میخوانیم که بر غسل جمعه تأکید شده لذا اگر فردی غسل انجام نداده باشد باز هم تا غروب آفتاب وقت برای غسل جمعه دارد و بخاطر این است که غسل جمعه خیلی باارزش است و پاداش عظیمی دارد.
وی با اشاره به سوره نور آیه 29 گفت: قَالَ الله، «لَّیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ اَن تَدْخُلُواْ بُیُوتًا غَیْرَ مَسْکُونَهٍ فِیهَا مَتَاعٌ لَّکُمْ وَالله یَعْلَمُ مَا تُبْلُونَ وَ مَا تَکْتُمُونَ 29» تمام اعضای بدن در قیامت شهادت میدهند و این همه اعضا از طرف خداوند نزد ما امانت است که باید انسان صیانتکننده خویش از همه معصیتهایی که ممکن است به آن آلوده شود باشد.
خطیب جمعه توپآغاج با اشاره به چگونگی نبود بسمالله در سوره توبه افزود: خداوند سوره توبه را بسمالله ابداء نکرد چون کلمه رحمن عام بوده و شامل مؤمن و کافر میشود، اما کلمه رحیم خاص بوده و فقط شامل مؤمنین میشود در اینجاست که خداوند نمیخواست رحمت خود شامل کافران هم بشود، خداوند حکیم میخواست درسی به آنها بدهد که عامل و فاعل همه معاصی بودند و خداوند آنها را به هیچ وجه نمیبخشد و قطعاً در آتش جهنم جای دارند.
وی بیان کرد: در ماههای قمری جنگ که حرام است وهابیها اهتمامی قائل نبوده و ماهها را معاوضه میکردند به این خاطر است که آنها از مشرکین هم خوار و پستتر بودند.
امامجمعه توپآغاج تصریح کرد: دین مبین اسلام به کلی از خرافات سلب شده است و هر کسی با کسی کینه و کدورتی در میان دارد باید با او دوست شود و گرنه اگر تا مدت سه روز این اختلافات ادامه پیدا کند معلوم میشود که وی مسلمان نیست.
سنت پروردگار تغییرناپذیر است
وی با اشاره به سوره کهف آیه 27 سنت پروردگار را تغییرناپذیر دانست و گفت: سنت پروردگار جهانیان چه برای مؤمنان و چه برای کافران و ... تغییرناپذیر است؛ مؤمن واقی آن است که در سختترین شرایط و همچنین در مهاجمات دشمن از ایمان خود صیانت کند که این عمل در آخرالزمان بسیار سخت خواهد بود.
وی افزود: خداوند به هر کسی که بخواهد فرصت میدهد و هیچ کس از آینده واقف نیست.
حکیمیفر با اشاره به روایتی از امامصادق(ع) خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) میفرمایند، هنگامی که انسان از این دنیا میرود پرونده وی بسته میشود ولی اگر سه چیز داشته باشد جزای الهی نصیب وی می شود، اول، صدقه جاریه، دوم سنت و رسم نیک که در زمان حیات وی به آن اقدام کند، سوم اولاد صالح به بار آوردن که در آینده برای پدر و مادرش طلب حاجت خیر میکند.
وی افزود: کسانی که از رحمت الهی هیچ بهرهای نمیبرند یقیناً خودشان این همت سوء را خواستارند؛ کسانی که کافر و درواقع مخالف پروردگار جهانیان هسنتد، نباید از آنها تبعیتکننده و مطیع خواستههای آنها که ما را به راه هلاکت و معضلات جدیدی میکشاند باشیم.
وی ادامه داد: اکثر اوقات که واجبات در موقع اصلی خود به جا آورده میشد به خاطر نفوذ خجلت در وجود ما به تأخیر نباید کشیده شود، این سیره نادرستی است باید همت شیطان را که به وجودمان نفوذ ژرف داشته را نابود سازیم.
وی در ادامه به جنگ حنین اشاره و اظهار کرد: مسلمانان در جنگ حنین به داشتههای خود و به اینکه نفرات طرف مقابل عددی نبود، مینازیدند که در ادامه مسلمانان در خواب غفلت و نسیان بازنده شدند و در این موقع از سوی پروردگار جهانیان سه گروه بزرگ از ملائکهها فرا رسیدند و در نهایت مسلمانان از خوب غفلت و نسیان بیدار شدند.
امامجمعه توپآغاج با بیان اینکه وظیفه ما در برابر کسانی که به اماکن مذهبی رفت و آمد ندارند و با این رویه در نهایت از مسلمان بودن خود هم خارج میشود، چیست، ذکر کرد: تذکر لسانی برای این رویه کافی است یعنی باید در صورت مشاهده، امر به معروف و نهی از منکر را به جا آوریم تا وظیفه خود را به انجام رسانده باشیم.
وی همچنین با اشاره به صیانت خداوند از پیغمبر اکرم(ص) بیان کرد: زمانی که دشمنان اسلام و قرآن سعی میکردند که پیغمبر(ص) را به قتل برسانند، شیوه صیانت خداوند از پیغمبر(ص) این چنین بود که پیغمبر در راه گریز به غاری پناه آورد، آنگاه به دستور خداوند عنکبوتی با تارهایش آن غار را پوشاند و بعد از آن پرندهای روی آن قرار گرفت، دشمنان با مشاهده این رویه پنداشتند که با وجود تارهای عنکبوت و پرندهای که روی آن قرار گرفته است، هیچ کس وصول آن غار نشده است.
وی خاطرنشان کرد: نبی مکرم اسلام(ص) وقتی به پیامبری مبعوث شدند برای اقتدار یافتن دین مقدس اسلام تبلیغ کردند، آن زمان پیامبر اسلام(ص) سه سال دوران سختی را با این شرایط که نمیتوانست با خویشانش ارتباط برقرار کند متحمل شدند و این آماجدهنده تابع بودن به ایمان و یقین ایشان بود.
حجتالاسلام حکیمیفر تصریح کرد: دشمنان دین مبین اسلام جز دنبال فتنه و تهدید کردن دین اسلام و بازداشتن افراد مومن و نیکوکار از اطاعت امر پروردگار دنبال چیز دیگری نیستند و آنها خیر ما را نخواسته و نمیخواهند، بعضی مواقع دشمن اماکن مذهبی ما را مدنظر قرار میدهند و با شلیک به آن نقطه مورد نظر خواستههای خویش را بر آورده سازد، مانند به آتش کشیدن مساجد، به سبب اینکه ما را از اطاعت امر پروردگار و تلفظ کردن اسم جلالالله خداوند را از زبان و عملمان محروم سازند که در این زمان باید عکسالعملهای خشن و سخت نسبت به عمل آنها آماج و نشان بدهیم.
وی با اشاره به یک ویژگی از مشرکان در زمان پیامبر(ص) گفت: مشرکان آن زمان اگر در جنگی شرکت میکردند و پیروزی نصیب آنها میشد با تحسین و تمجید کردن خود ادّعای پیشبینی درست را قبل از جنگ بروز میدادند و اگر بازنده میشدند میگفتند که ما از قبل، نهی خود را از این کار کرده بودیم و این شما بودید که اهتمام قائل نشدید، در حالی که گفتار آنها کذب محض است.
امامجمعه توپ آغاج با اشاره به سوره شعرا آیه 215 تصریح کرد: «قَالَ اللهُ:وَاحْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُومِنِینَ215» بوجهر سه مرتبه محفل پیامبر اکرم را انحلال کرد، خداوند در این آیه خطاب به پیامبراکرم(ص) میفرماید، به کسانی که از تو تبعیت و پیروی نمیکنند بگو که شما با اعمالتان قادر به هیچ اثرگذاری بر من نیستید.
وی وقفکننده را با شرایط عاقل، مکلف و با همت دانست و با بیان اینکه وقف مدتدار هیچ معنی و مفهومی ندارد، افزود: اگر وقفی صورت گیر است باید با قبض و اقباض ثبت بشود و بعد از مدتی خویشان وقفکننده نتوانند تصرف بر آن داشته باشند.
حکیمیفر خطاب به فروشندگان گفت: کلمه «قابلی ندارد» را که فروشندگان به زبان میآورند، کذب محض است و دل و وجدانشان آنکس که این کلمه را به لسان میآورد، این رویه و این گونه را به هیچ وجه و عنوان نمیخواهد و بعداً پشیمانیهایی را به دنبال خواهد داشت.
وی اذعان کرد: هر کس مردم را راضی کرد لیک در ادامه غضب خداوند را بدست آورد، قطعاً از منافقان و حیلهگران است و هرکس غرق مال دنیا شود و با این رویه خداوند متعال را از اندیشه خویش محو کرده اگر چه در این دنیا وضع خوش و خوب دارد لیکن آخرت خویش را ویران ساخته است.
حکیمیفر با اشاره به عاقبت قسم خوردن، گفت: عاقبت قسم خوردن این است که قسمِ صحیح کراهت دارد و قسم غلط کار حرام بوده زیرا برای به کرسی نشاندن گفته و سخن خویش این عمل را انجام می دهد، ما باید با اندیشه به اعمال خود، کارهای نادرست خویش را اصلاح کرده و خودمان را در واقع به خداوند قریب سازیم.
پستتر از انسان منافق در روی زمین وجود ندارد
حکیمیفر با اشاره به اینکه مشرکان برای خداوند متعال شرک قائل بودند، خاطرنشان کرد: مشرکان حضرت علی(ع) را به عنوان خدای خویش پذیرفتند و در خواب ژرف غفلت و نسیان فرو رفتند، آنان که از نگاه صریح قرآن نجس هستند، آیتالله مکارمشیرازی در این رابطه این چنین سخن میکند، حتی اگر در ظرفی که آنان طعام میخورند برای عنیمت خودمان باشد باید به آب کشیده شود.
وی افزود: منافقان با به تمسخر کشیدن پیامبر اکرم(ص) عداوت، مخالفتی و واژگون بودن خود را با دین مبین اسلام اثبات میکردند و از آنها پرسی که چرا دین را تمسخر میکنید، در جواب خواهی شنید، ما فقط همت مزاح و شوخی داشتیم، در این زمان خداوند به پیامبر(ص) گفت، فقط به آنها بگو که آیا حیا و شرم نمیکنید؟
حکیمیفر با بیان اینکه میثاق و پیمانی که به خداوند میدهیم به تندی از یاد برده و به آن عمل نمیکنیم، تصریح کرد: قرآن کریم در این باره میفرماید، «ما از فضلها به شما عنایت فرمودیم لیکن فریب شیطان را خورده و از حق مبین روی برگرداندید و اینکه درون شما مکر و نفاق وجود دارد و راهتان به خواسته خود به انحراف کشیده شد، آیا نمیدانید که خداوند حکیم از ذات و سرشت شما واقف است و به عیبجویی از دیگران پرداختید، آیا به هزاران عیبی که دارید نمینگرید».
اگر پیامبر اکرم(ص) بخاطر یک فرد منافق دست به دعا بردارد و برای او استغفار کند، خداوند متعال او را مورد بخشش خود قرار نمی دهد و خداوند میفرماید، حتی رسول اکرم(ص) برای او 70 مرتبه استغفار به جا بیاورد، من از معصیت آن منافق نمیگذرم» و اینکه خداوند متعال هر کس را بخواهد مورد هدایت قرار میدهد ولی منافقان را هرگز مورد هدایت قرار نمیدهد.
وی ادامه داد: هر کسی حرف مقام معظم رهبری را انکار و حاشا کند از منافقین شمرده میشود و خداوند به خاطر همین پستی منافق فرموده است، میتوانید حتی برای منافق هم نماز میت را به جا نیاورید.
حکیمیفر با بیان اینکه یک کلمه میتواند فرد را از کار گناهی که انجام داده پشیمان سازد، اذعان کرد: کسی که از گناهانش پشیمان شده، حمد و سپاس خداوند از جمله روزه گرفتن، حد الهی را صیانت کردن، حلال را با حلال معاوضه نکردن و ... را به جا میآورد و در نزد خداوند غفار درجه و مقام پیدا میکند.
وی با اشاره به فرمایش خداوند متعال افزود: خداوند در قرآن کریم میفرماید، همه قوانین من برای پیامبر(ص) هم وجود دارد پنداری نکنید که برای پیامبر(ص) خداوند قوانینی مدنظر نگرفته، نه، برای جمیع مؤمنین حتی پیامبران این قوانین وجود دارد و بدانیم که خداوند حی و قیوم بوده و جز او سرپرستی برای ما نیست.
حجتالاسلام حکیمیفر با اشاره به سه تن از منافقین که برای پیامبر(ص) دردسرساز بودند و از دستورات او سرپیچی میکردند و میخواستند اسلامی در جهان وجود نداشته باشد، تصریح کرد: سه تن از منافقین برای پیامبر دردسرهای عظیمی بوجود میآوردند، یکی از آن دردسرها شرکت و یاری نکردن پیامبر(ص) در جنگ تبوک بود؛ آنها نه تنها خود، اهتمام به پیامبر(ص) نمیدادند و در این جنگ شرکت نمیکردند تا یارانی برای پیامبر(ص) در آنجا واقع شوند بلکه باعث نرفتن دیگران یعنی یاران واقعی پیامبر(ص) میشدند، آنها به پیامبر(ص) کذب محض میگفتند و بهانه میآوردند که خانواده ما سرپرستی ندارد و باید نزد خانواده خود ماندگار شویم، یا بالاخره هر بهانه که به فکرشان میرسید آن را بازگو میکردند تا به عنوان یاران پیامبر(ص) در آن جنگ واقع نشوند و آنهایی که بخاطر همین سه تن از منافقین به جای مانده بودند فکر اینکه ما از یاران واقعی رسول اکرم بودیم چگونه میخواهیم در مقابل پیامبر اکرم(ص) ظاهر شویم را در اندیشه خود میگذراندند و عذاب وجدان آن سه تن از منافقین را درگیر خود ساخت که سوءتر از هر عذابی است.
خطیب جمعه توپآغاج با اشاره به طلب علم و دانش در هر زمان و در هر منزلتی گفت: هر مسلمانی که به دنیا میآید باید از همان زمانی که در گهواره است تا زمان مرگ در طلب علم و دانش باشد که همانا هرکس علم و دانش را آموخت باید به مردم هم از همان علم و دانش خود بیاموزد، پیامبراکرم(ص) همیشه میفرمود، من مدینةُ العِلم و علی(ع) بابُ العِلم و همچنان فقیه در علم است.
امام جمعه توپآغاج تأکید کرد: هر کس در حوزه علمیه تحصیل کند و در میان مردم آنها را بشارت دهد، بهطوری که حتی یک نفر را مسلمان کند ثواب و پاداشش برابر با ثواب و پاداش شهدای صدر اسلام است که در جنگ شمشیر زدند و در نهایت به شهادت رسیدند.
سیدعلی موسویمنفرد