اجتماع عظیم عاشورایی عزاداران حسینی در حرم رضوی + عکس
کد خبر: 3393122
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳

اجتماع عظیم عاشورایی عزاداران حسینی در حرم رضوی + عکس

گروه اجتماعی: مشهدالرضا از صبح امروز، عاشورایی بود و هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری از نخستین ساعات به سمت حرم رضوی در حرکت بودند؛ بالاخره اجتماعی عظیم با حضور دسته‌های عزاداری در حرم رضوی برگزار شد؛ اجتماعی از جنس شور و نوای عاشورایی...

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بالاخره بعد از سپری شدن روزها و ثبت روزشمار، روز موعود فرا رسید و سرانجام بعد از روزها دهم محرم فرا رسید؛ روز واقعه تلخ عاشورا...

امروز مشهدالرضا مملو بود از عاشقانی که خود را از سرتاسر جهان به این شهر رسانده بودند تا با تسلیت ایام سوگواری به امام هشتم، عاشورای حسینی را در جوار حرم رضوی به عزاداری بپردازند.

خیابان‌های منتهی به حرم رضوی از همان ابتدای صبح پذیرای هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری بود، هر چه به ظهر عاشورا نزدیک می‌شدیم شور و نوای هیئت ها و حضور مردم در اطراف حرم رضوی بیشتر می‍شد تا جایی که مسیر حرکت با ترافیکی از حجم جمعیت مواجه می‌شد.

حرم رضوی نیز همچون روزهای گذشته با خیل حضور زائران و مجاورانی مواجه بود که در این روز پراندوه خود را به صحن و سرای امام رئوف رسانده بودند؛ قرائت زیارت عاشورا به صورت کامل و با صد لعن و صد سلام، برگزاری آیین مقتل‌خوانی، مرثیه‌خوانی و ذکر مصیبت از جمله برنامه‌هایی بود که با حضور عزاداران حسینی در ظهر عاشورای حرم رضوی برگزار شد.

همچنین در این روز اجتماع عظیم عزاداران حسینی با حضور پرشور هیئت‌های مذهبی در صحن جامع رضوی بارگاه مطهر حضرت امام رضا(ع) برگزار شد و مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در این مراسم به نوحه‌خوانی و سینه زنی پرداختند؛ در صحن‌های دیگر حرم رضوی نیز شاهد حضور پرشور هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری بودیم.

در ادامه این برنامه‌ها آیت‌الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در سخنرانی پیش از نماز ظهر عاشورا در بارگاه منور رضوی اظهار کرد: روز عاشورای حسینی پر فضیلت‌ترین مجلس حسینی است که در جوار بارگاه منور رضوی برای نشان دادن مظلومیت سیدالشهدا(ع) برگزار شده است.

وی افزود: سخن از روز عاشورا و واقعه کربلا که به میان می‌آید از فلسفه قیام امام حسین(ع) و یارانش سخنان زیادی نقل می‌شود اما اینکه چرا 120 هزار نفر با سیدالشهدا(ع) به جنگ برخاستند و اینکه این 120 هزار نفر چه کسانی بودند کمتر در جامعه نقل شده است. سپاهی که با امام حسین(ع) به  مبارزه برخاستند مردمی بودند که از کوفه و دیگر شهرهای عراق آمده بودند این‌ها سپاه نظامی نبودند بلکه مردم عادی بودند و خطری که امروز نظام و اسلام را تهدید می‌کند این است که مردم از راه اسلام، انقلاب و ولایت همانند لشگریان بنی‌امیه از راه گمراه شوند.

وی با طرح این سؤال که چرا مردم کوفه و عراق به جنگ با امام حسین(ع) برخاستند، عنوان کرد: مردم کوفه هم امام علی(ع) و هم حضرت زینب(س) و قمر بنی هاشم(ع) را می‌شناختند و هم پسر معاویه را اما برای این 120 هزار نفر زندگی کردن بسیار مطرح بود این افراد به دنبال قدرت، مقام و موقعیت نبودند بلکه می‌خواستند زندگیشان را تأمین کنند و زندگی کردن برابر با وابستگی به بنی‌امیه بود لذا با امام حسین(ع) مبارزه کردند تا ثابت کنند دشمن بنی‌امیه نیستند.

آیت الله علم الهدی اظهارکرد: اگر روزی در نظام ما و جامعه ایران این مسئله مطرح شود که می‌خواهیم زندگی کنیم بنابراین باید به غرب وابسته شویم و  مردم ما به این نقطه رسیدند آن روز به صورت لشگر عمر سعد درآمده‌اند و در مقابل اسلام و ولایت ایستاده‌اند.

پایان بخش برنامه‌های امروز حرم رضوی در ظهر اقامه نماز ظهر عاشورا بود که در صحن‌ها و رواق‌های حرم رضوی به جماعت اقامه شد؛ اما بعد از اقامه  نماز نیز حرکت دسته‌های عزاداری به سمت حرم رضوی ادامه داشت و همچنان عاشقان آل الله برای عرض تسلیت خود را به این آستان می‌رسانند.

هم اکنون عاشقان و دوستداران اهل بیت(ع) به همراه خادمان حرم رضوی از چهارراه شهدا به سمت حرم رضوی در حرکت هستند تا در مراسم شام غریبان حسینی در حرم ثامن الحجج(ع) حضور یابند.

captcha