ساخت مسجد در آتن مسئله‌ای سیاسی است نه مذهبی
کد خبر: 3402883
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
رئیس صومعه یونان:

ساخت مسجد در آتن مسئله‌ای سیاسی است نه مذهبی

شعب خارجی: رئیس صومعه نفپکتوس یونان در دیدار با رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: مسئله ساخت مسجد در آتن بیش از آنکه مذهبی باشد، مسئله‌ای سیاسی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در یونان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالحسین نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با مقامات صومعه نفپکتوس یونان، در این صومعه دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام نواب پس از معرفی دانشگاه ادیان و مذاهب، گفت: این دانشگاه تلاش می‌کند با همه ادیان جهان ارتباط برقرار کند و در این میان به دلیل رابطه نزدیک‌تر با مسیحیت، کرسی و رشته خاص درباره ارتدوکس دارد.

وی افزود: ارتدوکس به‌عنوان بخشی از مسیحیت است که در دنیا همسایه دیوار به دیوار مسلمانان است. یونان همسایه ترکیه مسلمان و روسیه همسایه چچن و آذربایجان مسلمان بوده و همین مسئله در مورد صرب‌ها نیز صادق است؛ از این رو عقاید آنان به ما مسلمانان نزدیک است و در توحید مانند ما فکر می‌کنند.

نواب همچنین با بیان اینکه یونان به‌عنوان زادگاه تفکر دموکراسی است، به «مدینه فاضله» افلاطون اشاره کرد و گفت: اگر انسان‌ها در طول تاریخ به این فلسفه افلاطون توجه می‌کردند، دچار بسیاری از مشکلات نمی‌شدند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب همچنین اظهار کرد: مسلمانان همانند مسیحیان ارتدوکس، روح و جسم را مانند مرکب و سوار در نظر می‌گیرند و نگرانی‌هایی در مورد برخورد غرب با روح و معنویات دارند؛ ولی خبر خوب این است که بشریت از مادی‌گرایی خسته شده است.

وی ادامه داد: این مسئله ابتدا در بلوک شرق و شوروی اتفاق افتاد، به‌طور مثال فروپاشی کمونیسم در روسیه و برگشت پیروزمندانه دین ارتدوکس به روسیه شاهدی بر این مدعاست؛ در غرب نیز نشانه‌های خستگی انسان‌ها از فرهنگ مادی پیداست.

حجت‌الاسلام نواب در ادامه ضمن اشاره به وجود 45 کلیسای مسیحی در ایران با وجود تمام نشانه‌های مسیحیت و به صدا درآمدن صدای ناقوس در روزهای یکشنبه، افزود: مرکز ارامنه غرب آسیا در تهران است و در قانون اساسی ما تمامی اقلیت‌ها حتی با حدود پنج هزار رأی، یک نماینده در مجلس دارند که حق رأی آن‌ها هم با دیگر نمایندگان یکسان است؛ این درحالی است که در آتن مسجدی وجود ندارد و شما باید از دولت بخواهید که اجازه ساخت مسجد را به مسلمانان بدهد، با این ویژگی که این مسجد نباید به دست تندروهای داعش بیفتد و باید در دست مسلمانانی باشد که تعامل خوبی با مسیحیان دارند.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما دوست داریم شما به ایران سفر کنید و پس از استقبال گرمی که از شما به عمل خواهد آمد خواهید توانست با رهبران مسیحی و نمایندگان مسیحی مجلس و علمای بزرگ در قم ملاقات کرده و به بازدید از شهرهای تاریخی بروید. مثلا در اصفهان کلیسایی را با قدمت 500 سال خواهید دید که معماری‌ای شبیه مسجد دارد و بیمارستانی در این شهر هست که به نام حضرت مسیح(ع) فعالیت می‌کند.

پدر اسپیریدوس، رئیس صومعه نفپکتوس نیز در این دیدار، به روابط بسیار خوب این صومعه با رایزنی فرهنگی ایران در یونان اشاره و ابراز امیدواری کرد که این روابط همچنان ادامه یابد.

وی با اشاره به نگاه ارتدوکس به مسئله جسم و روح، عنوان کرد: متأسفانه هم‌اکنون در غرب تفکر اومانیسم سیطره دارد که تنها به جنبه مادی انسان‌ها می‌پردازد که در نتیجه آن روح معنویت از انسان جدا است و این تفکر متأسفانه بین یونانی‌ها هم جا افتاده است. آنان به مصرف‌گرایی روی آورده و روح و معنویت را به کنار افکنده‌اند؛ ولی ما معتقدیم که روح و جسم ازهم جدا شدنی نیست.

رئیس صومعه نفپکتوس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: کاملاً احساس می‌کنم که این دو دین دارای خاستگاه مشترک هستند. ما در این زمان مسئولیت سنگینی برای هرچه نزدیک‌تر شدن به یکدیگر داریم. اگر ما با عقاید یکدیگر آشنا شویم، متوجه می‌شویم که در تفکرات‌مان تفاوت چندانی نیست و تفاوت ممکن است در برخی سنت‌های محلی باشد که این امری طبیعی است.

پدر اسپیریدوس در پایان سخنان خود در پاسخ به درخواست حجت‌الاسلام نواب مبنی بر ساخت مسجد در آتن، گفت: مسئله ساخت مسجد در آتن بیش از آنکه مذهبی باشد، مسئله‌ای سیاسی است.

captcha