حرکت‌های خودجوش بدون برنامه به تحریف مفاهیم تبدیل می‌شود
کد خبر: 3443303
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
هاشمی:

حرکت‌های خودجوش بدون برنامه به تحریف مفاهیم تبدیل می‌شود

گروه فضای مجازی: معاون محتوایی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت: حرکت‌های خودجوش گاها به دلیل ناآگاهی برخی از کاربران در نشر مطالب تبدیل به تحریف مفاهیم می‌شود.

حمید هاشمی، معاون محتوایی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به این موضوع مبنی بر اینکه باید تعریف مشخصی از فضای مجازی داشته باشیم تا بتوانیم به ترویج معارف دینی و اسلامی به ویژه نهضت حسینی بپردازیم، اظهار کرد: متأسفانه برنامه‌‌ریزی درستی برای استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی وجود ندارد و نهادهای متصدی نمی‌توانند در این امر برنامه‌ای داشته باشند. اولین نهاد فعال در این عرصه شورای عالی مجازی است و باید سیاست‌های  مناسبی را در فضای مجازی  اخذ کند.

ضرورت آسیب‌شناسی فرهنگی از سوی شورای عالی فضای مجازی
هاشمی با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی موظف به آسیب‌شناسی فرهنگی و بررسی تهدیدها و فرصت‌هاست، افزود: محرم مهم‌ترین فرصت جامعه اسلامی است که می‌توانیم فعالیت عمده‌ای را داشته باشیم. متأسفانه تا کنون نمونه شاخصی در این زمینه شاهد نبودیم.

وی بیان کرد: این روزها شاهد گسترش کانال‌های تلگرامی هستیم اما از میان کانال چه تعدادی در حوزه مذهبی هستند؟ متأسفانه تعداد کانال‌های مذهبی بسیار اندک است.

معاون محتوایی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تصریح کرد: ارتقای تولید محتوای مذهبی از رسالت‌های شورای عالی فضای مجازی است و باید شورا در این زمینه تلاش‌های منحصربه فردی داشته باشد.

وی بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی یکی از نهادهایی است که می‌تواند در ترویج فرهنگ عاشورایی در فضای مجازی کمک کند. از آنجا که سازمان متصدی بحث هیئات مذهبی است برای عزاداری آقاعبدالله‌الحسین(ع) در فضای مجازی یا بزرگداشت فرهنگ عاشورا در فضای مجازی برنامه‌ای ندارد درحالی که نهاد ایجاد کننده مجتوا در فضای مجازی همان سازمان تبلیغات است.

هاشمی اظهار کرد: بخشی از افراد و گرو‌ه‌هایی که دغدغه فعالیت‌های مذهبی به صورت خودجوش در فضای مجازی دارند متأسفانه به دلیل ناآگاهی نمی‌توانند محتوای درستی را به ثبت برسانند. برای مثال گاها شاهد بارگذاری مداحی‌هایی در فضای مجازی هستیم که سنخیتی با بزرگداشت فرهنگ عاشورا ندارند و همه این مسائل به دلیل سیاست‌گذاری اشتباه و عدم تأمین محتوای مناسب است.

حرکت‌های خودجوش از سرناآگاهی تبدیل به انحراف می‌شود

معاون محتوایی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تصریح کرد: حرکت‌های خودجوش گاها به دلیل ناآگاهی برخی از کاربران در نشر مطالب تبدیل به تحریف مفاهیم می‌شود.

وی بیان کرد: تعداد هیئات مذهبی در خارج از کشور بسیار اندک است و گاها برخی از افراد به دلیل بیماری نمی‌توانند در هیئات حضور داشته باشند به همین دلیل پخش آنلاین برنامه‌های‌ هیئات می‌تواند اقدام مناسبی باشد.

هاشمی اظهار کرد: دانشگاه مجازی قرآن و حدیث یکی از اتفاقات مهمی است که رخ داد و نمونه مشابه آن دیگر محقق نشد. متأسفانه موضوع فضای مجازی موضوع مفقوده در کشور است و معمولا زمانی که با اتفاق فرهنگی روبرو می‌شویم سپس به دنبال درمان آن می‌گردیم. گرامیداشت عاشورا در فضای مجازی اگر ادامه داده نشود و با آگاهی صورت نگیرد قطعا دچار انحراف خواهیم شد.

captcha