مسئولان در مسائل توسعه‌ کشور به وفاق ملی برسند
کد خبر: 3453247
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
طیبی:

مسئولان در مسائل توسعه‌ کشور به وفاق ملی برسند

گروه ادب: رئیس جهاد دانشگاهی گفت: در برنامه ششم توسعه کشور تأکید شده که مسئله پیشرفت و توسعه به خاطر مسائل سیاسی تغییر نکند و مسئولان بر سر این مسائل به وفاق ملی برسند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه بیست و دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی امروز، 25 آبان‌ماه همزمان با هفته کتاب و با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمد الهیاری معاون توسعه کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مجید غلامی‌جلیسه و جمعی از اهالی فرهنگ و قلم در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

حمیدرضا طیبی در این مراسم گفت: در بیست و دومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی شاهد ارسال 594 اثر به دبیرخانه بودیم که داوری آثار نشان می‌دهد در حوزه کتاب‌های فنی و مهندسی با افت کیفیت مواجه هستیم؛ هر چند برخی معتقدند نتایج تحقیقات علمی در جامعه چندان نمود و تأثیری ندارد.

وی ادامه داد: همچنین کار پژوهشی دانشگاهی در خدمت کارهای علمی است؛ از این رو باید کارهایی در این راستا انجام شود که مشکلات جامعه را رفع کند.

طیبی با اشاره به راهکار این مشکل افزود: راهکار، پایین آوردن سطح پژوهشی و علمی نیست، بلکه باید جامعه ارتقا یابد تا با استفاده از پژوهش‌هایی که در حوزه‌های گوناگون انجام شده، بتواند این مشکلات را حل کند و از سوی دیگر راه حل این مشکل این است که از محصول باکیفیت حمایت شود.

طیبی ادامه داد: اگر این عزم و اراده در کشور شکل گیرد که اداره جامعه براساس اصول دانش‌بنیان شکل گیرد، صنعتگران ما مجبور خواهند شد به سراغ پژوهشگران بروند؛ هر چند در این راستا تصمیمی از سوی مسئولان و مراکز علمی و پژوهشی گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: این مشکلات زمانی حل می‌شود که سیاسیون مسائل حاشیه‌ای را که به متن و مسائل متن را به حاشیه می‌برند، حداقل در برنامه‌های اساسی برای توسعه پیشرفت کشور جنگ و دعوا نکنند.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه کشور تأکید شده که مسئله پیشرفت و توسعه به خاطر مسائل سیاسی تغییر نکند و مسئولان بر سر این مسائل به وفاق ملی برسند.

پورعلی: وضعیت مطالعه و کتابخوانی در کشورمان نگران‌کننده است

سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: این جشنواره می‌تواند فضای ترغیب و تشویق دانشجویان به خلق آثار مکتوب را به وجود آورد و چراغ کم‌فروغی حوزه کتاب و نشر را در کشور پرفروغ سازد.

وی با بیان اینکه واقعیت تلخ این است که عرصه کتاب و کتابخوانی حال خوشی ندارد، بیان کرد: تولید، توزیع و مصرف کتاب که با تعالیم دینی ما سازگار است و هم‌نشینی با عالمان جایگاه ویژه‌ای دارد، اما این موضوع در کشورمان براساس نظر کارشناسان فاصله بسیاری با آنچه باید باشد، داریم.

پورعلی با بیان اینکه وضعیت مطالعه و کتابخوانی در کشورمان نگران‌کننده است، افزود: وقتی دانشجویان با کتابخوانی مأنوس نیستند، نمی‌توانیم شاهد رشد در این عرصه باشیم و باید اعلام کنیم که کتاب مهجورترین شکل فرهنگ در کشور است، در حالی که لنگرگاه ثبات و قوام  هر جامعه ریشه در فرهنگ دارد.

این مسئول در ادامه عنوان کرد: سال‌هاست که آمارهای نگران‌کننده‌ای از سرانه مطالعه و کتابخوانی اعلام می‌شود، اما براساس آخرین آمارهای سطح ملی، میزان مصرف کتاب دانشجویان کافی نیست و در آینده جامعه ایران شاهد نسلی خواهیم بود که مصرف‌کنندگان غیرفعال محصولات فرهنگی هستند و این سبب وضعیت نامساعد فرهنگی خواهد بود.

پورعلی یادآور شد: ارزش فعالیت فرهنگی دانشجویان و اساتید در شکل دادن به سرمایه فرهنگی جامعه و صیانت از بخش فرهنگ است؛ از این رو امیدوارم دانشجویان مؤلف با قلم و قدم خود در این حوزه ثابت قدم باشند.

وی در ادامه تجلیل از سیدکاظم موسوی‌بجنوردی را ستود و افزود: موسوی‌بجنوردی با همت بلند خود سرمایه فرهنگی عظیمی را در حوزه دایرةالمعارف رقم زد که در آینده فرهنگی کشور اثرگذار خواهد بود.

افروز: فرهنگ کتاب در خانواده و مدرسه ایجاد شود

غلامعلی افروز، استاد ارشد دانشگاه تهران در ادامه این مراسم درباره پایین بودن فرهنگ مطالعه در کشور گفت: وقتی هفته کتاب مطرح می‌شود، بسیاری می‌گویند که چرا فرهنگ مطالعه ما کم است، ما هزار نسخه از فصلنامه پژوهشی را در گذشته چاپ می‌‌کردیم و اکنون این رقم به 100 نسخه رسیده است و کتاب به عنوان زینت‌بخش منازل و مجالس شده است.

وی با تأکید بر آسیب‌شناسی حوزه مطالعه و کتابخوانی ادامه داد: باید در این راستا به خانواده و مدرسه برگردیم و این موضوع را بررسی کنیم که آیا معلمان و یا والدین کتابخوان هستند یا خیر. در صورتی که معلم، ساعتی از وقت کلاس را به خواندن کتاب اختصاص دهد دانش‌آموزان نیز به کتاب علاقه‌مند می‌شوند؛ از این رو معلمان می‌توانند فرهنگ‌آفرین باشند و اگر کودکان آرزو کنند معلم شوند، آن جامعه فرهنگی خواهد بود.

افروز در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم در کودکان مصونیت فرهنگی ایجاد کنیم، باید این کار از مدارس آغاز شود و مدارس همچنین کمبودهای موجود در خانه و خانواده را می‌توانند جبران کنند؛ از سوی دیگر صدا و سیما نیز باید بتواند در این حوزه خانواده‌های مطلوب و موفق را معرفی کند.

وی یادآور شد: همه بحث‌ها در کشور باید خانواده‌محور باشد تا شاهد رشد در جامعه باشیم، همچنین در حوزه تولید کتاب برتر تلاش کنیم، هر چند تولید کتاب در کشور بالاست اما برخی از ناشران برتر جهانی که کتاب‌های خوبی را چاپ می‌کنند و حرف تازه‌ای دارند، حمایت شوند؛ چرا که این موضوع نشانگر خلاقیت نویسنده است که سبب شده اندیشه‌ای نو در کتابش شکل گیرد و به سراغ کتابسازی نرود.

الهیاری: خرید آثار برگزیده کتاب سال دانشجویی توسط نهاد کتابخانه‌ها

محمد الهیاری‌فومنی، معاون توسعه امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این نشست از خرید آثار برگزیده این دوره از جشنواره توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر حدود 3 هزار کتابخانه در سراسر کشور وجود دارد که با توجه به پایین آمدن شمارگان کتاب در برخی از رشته‌ها و به دنبال آن پایین‌آمدن سطح مطالعه، باید تعداد کتابخانه‌ها افزایش یابد تا دسترسی افراد به کتاب سهل‌تر شود.

تقوی: شاهد افزایش تعداد آثار در جشنواره کتاب سال دانشجویی بودیم

عادل تقوی، سرپرست انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: این دوره از کتاب سال دانشجویی در شش گروه اصلی و یک بخش ویژه پذیرای آثار دانشجویان بود که امسال نسبت به تمام دوره‌های قبل شاهد افزایش تعداد آثار بودیم.

وی افزود: در این دوره از جشنواره 594 اثر ارسال شده بود که در چهار مرحله داوری شد که از این میان 50 درصد آثار مرتبط با حوزه علوم انسانی بوده و سایر گروه‌ها مانند سال گدشته بودند. همچنین از این تعداد 82 درصد مولفان، دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و 17 درصد دانشجوی دانشگاه‌های غیردولتی و یک درصد نیز دانشجویان خارج از کشور بوده‌اند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از سیدمحمد کاظم موسوی‌بجنوردی، رئیس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی تجلیل شد که به علت کسالت شدید در این مراسم حضور نیافته بود که در این زمینه سیدمحمود دعایی، سرپرست مؤسسه اطلاعات با اشاره به زمینه آشنایی خود با پدر موسوی‌بجنوردی در نجف گفت: آقای بجنوردی از جمله مبارزانی بود که پیش از رسیدن به بلوغ جسمی توانست نبوغ خود را بروز دهد و از محضر شهید صدر در عراق بهره‌مند شود.

یادآور می‌شود، در پایان مراسم از برگزیدگان و تقدیری‌های بیست و دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی تجلیل شد.

گزارش تصویری اختتامیه کتاب سال دانشجویی

captcha