به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین صمد حسینتبار، محقق علوم قرآنی و دارنده گواهینامه طب سنتی امروز 27 آبان در نشست علمی «بیماری و درمان در قرآن» در مجتمع عالی امام خمینی(ره) گفت: در قرآن، مباحثی مطرح شده است که به درمان جزیی اشاره دارد که علم روز نیز آن را تایید کرده است؛ مثل درمان حضرت یونس با برگ شجره یقطین(کدو) که امروز نیز ثابت شده است که این برگ در هرجایی باشد پشه وحشرات و عفونتها به آنجا نمیرسد.
وی افزود: در اینجا ممکن است سوالی پیش آید که چگونه میتوانیم از این معارف دفاع کنیم و یا اینکه ممکن است علم روز این مباحث را رد کند ولی در وهله نخست باید بدانیم که منظور ما از علم، علم وحیانی است یا بشری؟.
وی با اشاره به روایات وارده عنوان کرد: برخی میگویند که بخشی از این روایات صحیح السند هستند، ولی غالبا صحیح السند نیستند، ولی در بحث حجامت تواتر معنوی بیان شده است حال، برخی میگویند که این روایات را باید به دانش جدید تطبیق دهیم و اگر منطبق بر علم روز نبود روایات درست نیست، ولی بنده معتقدم که محک روایات را نباید با علم جدید انجام دهیم بلکه با معیارهای عقل و وحی باید ملاک بزنیم.
مشکلات رفتاری و خوراکی دو عامل بیماری
وی گفت: علت بیماری از نظر قرآن، دو مسئله است که شامل مشکل رفتاری و خوراکی است؛ در سوره شعرا و در آیه 78 تا 80 بیان شده است حضرت ابراهیم(ع) برای ما خداوند را از راه خوردن و نوشیدن تعریف میکند؛ ایشان میخواستند به ما بفهمانند که با غذا خوردن هم میتوانیم به خدا برسیم، زیرا قرآن مجید کتاب فیزیک یا شیمی نیست.
وی با بیان اینکه اگر از امام حسین(ع) شفا بخواهیم، شان ایشان را پایین آوردهایم گفت: شفا را یاران و فرزندان و وابستگان ایشان نیز میتوانند بدهند.
وی گفت: حضرت ابراهیم(ع) در این آیه بیان کرد که خداوند من را خلق کرده و هدایت میکند. تدبیر فکر من دست اوست و کسی است که من را اطعام کرده و سیراب می کند که البته در اینجا نیز این ترتیب رعایت شده است یعنی در اینجا حضرت، سلامت خود را به خدا نسبت داده است و بیان می کند که هرگاه مریض شوم او مرا شفا میدهد؛ قرآن از شفا نام میبرد نه درمان؛ زیرا اگر درمان به درستی انجام شود، درمان جسم است ولی شفا به کسره به معنی درمان جسم و جان است.
این استاد جوزه بیان کرد: امام علی(ع) در پاسخ به کسی که از ایشان سوال پرسید که چرا طب در قرآن یافت نمیشود گفتند که بخورید و بیاشامید و زیاده روی نکنید نکته ای کلیدی برای جلوگیری از بیماری است و خداوند در این آیه صرفا به خوردن و آشامیدن تاکید ندارد بلکه منظور خدا پرهیز از زیاده روی است.
258 آیه برای پرهیز از زیاده روی
این استاد حوزه بیان کرد: 258 آیه در خصوص پرهیز و 67 آیه برای خوردن بیان شده است؛ در خصوص پرهیز تعبیر عام است و بیان میکند که تا جایی که میتوانید پرهیز کنید ولی درخصوص خوردن بیان کرده است بخورید و پرهیز کنید و یا بخورید و به دیگران نیز بدهید و یا بخورید و شکرگذار باشید.
وی گفت: اولین موردی که در خصوص درمان در قرآن بیان شده است، بحث پرهیز است زیرا قرآن بزرگترین منبع درمانی است؛ پرهیز از بدخوری، تند خوری و بد نوشی در قرآن بیان شده است به همین خاطر است که پیامبر فرمودند که معده خانه و ریشه همه بیماریها است و پرهیز نیز سلامت و درمان است.
حسین تبار خاطرنشان کرد: در روایت دیگر بیان شده است که از شکم پرکردن پرهیز کنید زیرا این مسئله بدن را فاسد میکند و بیماریهای طولانی مدت میآورد و انسان را در عبادت کسل میکند.
طبابت قرآن برای درمان بیماری سرطان
این پژوهشگر قرآنی بیان کرد: دو گام اساسی برای درمان شدن، از نظر قرآن بیان شده است که عامل نخست آن، پرهیز از بدخوری، بد نوشی و پرخوری است به عنوان مثال، بدترین مشکل امروز در بیماری ها، سرطانهای خونی است که ساده ترین درمان آن، استفاده از آب جوشیده اصیل است که در داستان حضرت ایوب بیان شده است.
وی گفت: دومین گام سلامت و درمان، اصلاح غذا و رفتار است؛ در این زمینه قرآن در آیه 19 سوره کهف به اصلاح غذا اشاره کرده است؛ خداوند بیان میکند که ای انسان، آنچه که در زمین برای شما حلال و پاک باشد، مصرف کنید؛ در اینجا ممکن است یک غذا حلال باشد ولی طیب نباشد یعنی با مزاج یک فرد مطابقت نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: آیه بعدی که در این زمینه وجود دارد این است که خداوند به مومنین خطاب میکند که از غذای طیب میل کنید؛ سومین تعبیر، تعبیر به رسل است که با آنها خطاب میکند که از طیبات بخورید یعنی ای رسل شما برای رسیدن عمل صالح هم نیازمند غذای سالم هستید.
وی اظهار کرد: غذای طیب در سوره عبس آیه 24 تا 32 بیان شده است؛ نکته این است که کلمه «فلینظر» دوجا در قرآن آمده است یکی در خصوص انسان که چگونه خلق شده است و دوم در خصوص غذا است؛ خداوند غذای انسان و حیوانات را بیان کرده است غذای انسان شامل پروتئین و قند و چربی و ریز مغذی است که این چهارماده غذایی انسان برای ادامه زندگی انسان واجب است که در روایات ما و قرآن نیز بیان شده است.
پاسخ به یک سؤال
وی گفت: در اینجا یک سوال ممکن است بوجود میآید که چرا غربیها که غذای حلال ما را نمیخورند، عمر طبیعی ما را نیز دارند؟ امام رضا(ع) در این باب بیان می کند که این افراد مثل سارقان هستند یعنی اینکه مزه سرقت را چشیدند تصور میکنند که هیچ زمان گرفتار نمیشوند ولی یک بار که چنین تصوری داشتند، گرفتار میشوند؛ نکته بعدی در خصوص سبک زندگی و نوع خوراکیهای آنها از جمله مصرف سبزیجات و آب و ماهی و ورزش و تحرک و... است.
وی عنوان کرد: در مطالعهای که در زندگی غربیها انجام شده است این گونه نیست که آنها همیشه بیش از ما عمر کنند ولی آنچه باعث طول عمر آنها می شود رعایت سلامت و موارد دیگر از جمله کم خوری است آنها حتی دانشگاه حجامت دارند و علم طب اسلامی و سنتی را از گذشتگان ما گرفته اند.
وی اظهارکرد: امروزه طب جدید کشف کرده است که آب درمانی و ورزش راز درمان سرطان خون است که این مسئله بیش از هزار سال پیش در معارف ما بیان شده است.