دبیرخانه در سازمان دارالقرآن، دبیر از خارج سازمان!
کد خبر: 3456237
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
گلایه‌های مهدی قره‌شیخلو؛

دبیرخانه در سازمان دارالقرآن، دبیر از خارج سازمان!

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن اظهار کرد: همانطور که دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی در سازمان تبلیغات اسلامی است، دبیر هم باید بالاترین مدیر قرآنی این سازمان باشد.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اظهارات معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد مبنی بر اینکه سازمان تبلیغات اسلامی مکان استقرار دبیر هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی را در اختیار قرار نداده است،(برای مشاهده مصاحبه حجت‌الاسلام حشمتی اینجا را کلیک کنید!) گفت: آیین‌نامه‌ای که مصوب و ابلاغ شد به این صورت بود که رئیس هیئت، وزارت ارشاد و نائب رئیس، سازمان تبلیغات اسلامی باشد و دبیرخانه نیز در سازمان تبلیغات اسلامی مستقر باشد.
وی افزود: این مصوبه یک تبصره هم داشت که دبیر را اعضای هیئت انتخاب کنند و اینکه دبیرخانه کجا باشد نیز سه بار در شورای توسعه فرهنگ قرآنی رأی‌گیری شد؛ حالا که با رأی‌گیری مصوب شده است که دبیرخانه در سازمان دارالقرآن باشد، مگر می‌شود دبیرخانه در سازمان دارالقرآن باشد و ما برای دبیرخانه فضا، امکانات و نیرو بدهیم، اما دبیر از بیرون بیاید.
قره‌شیخلو عنوان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان توانمندی است و می‌تواند دبیری این دبیرخانه را عهده‌دار باشد؛ بنده در سازمان دارالقرآن، مدیر و نیرو دارم و نمی‌توانم همه آنها را کنار بگذارم و اجازه بدهم یک فرد جدید از بیرون بیاید و مسئولیت دبیرخانه را عهده‌دار باشد.
وی با بیان اینکه اگر دبیرخانه در سازمان تبلیغات است دبیر هم باید از سازمان تبلیغات باشد، اظهار کرد: ما با شخصی که به عنوان دبیر دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی انتخاب شده است، هیچگونه مشکلی نداریم، حجت‌الاسلام قبادی، شخص بسیار محترمی هستند و مخالفت ما هیچ ارتباطی به انتخاب شخص ایشان برای مسئولیت هیئت ندارد.
رئیس سازمان دارالقرآن با عنوان این مطلب که بحث ما شخص نیست بلکه مکانیزمی است که برای انتخاب دبیر در پیش گرفته شده است، افزود: دبیرخانه طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن، سازمان تبلیغات اسلامی است و دبیر آن نیز بالاترین مقام سازمان تبلیغات است. دبیرخانه طرح ارزیابی قاریان، شورای عالی قرآن و دبیر هم از شورا است، دبیرخانه ستاد عالی مسابقات قرآن در سازمان اوقاف و دبیر آن نیز بالاترین مقام سازمان اوقاف است پس زمانی که دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی در سازمان تبلیغات است دبیر هم باید از سازمان تبلیغات اسلامی باشد.
وی ادامه داد: حرف ما این است که باید دبیر این دبیرخانه نماینده سازمان تبلیغات اسلامی باشد. مگر می‌شود در یک سازمان دو مدیر باشد، بنده مدیر سازمان دارالقرآن باشم و مدیریت کنم و یک شخص دیگر نیز از بیرون سازمان بیاید و مدیریت کند؟! مگر سازمان تبلیغات اسلامی توان اداره دبیرخانه را ندارد که دبیر از بیرون بیاوریم؟ ما 10 سال است که دبیرخانه طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن را به بهترین شکل مدیریت می‌کنیم.
قره‌شیخلو در ادامه گفت: ما نظرات خود را به هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی اعلام کردیم و گفتیم اگر قرار است دبیر از بیرون سازمان تبلیغات باشد دیگر جلسات این هیئت را نمی‌آییم تا شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصمیم بگیرد و اگر استنادات ما صحیح است که تبصره را اصلاح کند و اگر استنادات ما صحیح نیست که تصمیم دیگری گرفته شود.
وی یادآور شد: نامه‌ای به شورای توسعه فرهنگ قرآنی زده‌ایم و در این نامه درخواست کرده‌ایم نسبت به این مسئله رسیدگی شود؛ به هر حال در شورای توسعه فرهنگ قرآنی افرادی هستند که کار اجرایی انجام داده‌اند و می‌توانند استدلال‌ها ما را بشنوند و نسبت به این موضوع رسیدگی کنند. همچنین در حال حاضر شش ماه از ابلاغ آیین‌نامه گذشته است که بعد از شش ماه همه مصوبات قابل تجدیدنظر است.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اضافه کرد: منتظر جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستیم تا استدلال‌ها خود را بیان کنیم و در این جلسه نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری صورت گیرد. بنا بود جلسه شنبه گذشته برگزار شود اما این جلسه کنسل شد و باید صبر کنیم تا جلسه برگزار شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره طوماری که از سوی موسسات قرآنی در جهت اعتراض به بحث ادغام اتحادیه‌ها به امضا رسیده است، گفت: بحث موسسات قرآنی و طومار امضا شده از سوی موسسات آنطور که در جریان هستیم این است که موسسات قرآنی اعلام کرده‌اند سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی که زیرمجموعه نهاد رهبری است، نباید ارتباطش با موسسات قرآنی کم شود و این ارتباط تضعیف شود.

قره‌شیخلو در ادامه گفت: به نظر می‌رسد حرف موسسات قرآنی این است که سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک دستگاه قرآنی که نهادهای بسیاری از جمله تشکل‌های دینی و مذهبی، هیئت‌های مذهبی، انجمن‌های اسلامی را مدیریت می‌کند باید در حوزه موسسات قرآنی نیز جایگاه قابل توجهی داشته باشد؛ به نظر بنده ناراحتی آنها از این است که با این شکل، جایگاه سازمان تبلیغات اسلامی به یک جایگاه تشریفاتی تبدیل می‌شود.
وی یادآور شد: دبیرخانه فقط مکان، میز و صندلی و... نیست بلکه شأن و شئونات نیز باید حفظ شود تا بتواند تأثیرگذاری داشته باشد؛ تصور می‌کنم اصل موضوع و خواسته موسسات قرآنی نیز همین است و به هر حال موسسات قرآنی، بخش‌های مردمی هستند و نظرات خود را بیان کرده‌اند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بحث تشکل‌های قرآنی طبق اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی جزو وظایف سازمان است و چطور می‌شود که این موضوع را نمی‌بینیم و یک جایگاه تشریفاتی برای آن در نظر می‌گیریم؟!
وی ادامه داد: اصل بحث ادغام ضروری است و باید انجام شود و اگر مشکل دبیرخانه حل شود ادغام قابل انجام است و این ادغام خیلی زود می‌تواند اتفاق بیافتد، اما زمانی که اعضای هیئت همکاری نمی‌کنند و گره‌ای که می‌شود با دست باز کرد با دندان باز می‌کنند، این بحث نیز بلاتکلیف باقی می‌ماند. اگر قرار است همدلی و هماهنگی باشد باید تصمیمی بگیریم که در اجرا دچار مشکل نشویم.
قره‌شیخلو در پایان گفت: استدلالی که در این بحث داریم اگر کسی که سابقه کار اجرایی داشته باشد این استدلال را می‌پذیرد؛ ما سه مصوبه مشابه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی داریم که هیچ مشکلی برای آنها پیش نیامده اما نمی‌دانم چرا این یکی اینطور شده است!

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
کمال
|
-
|
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۰۹:۳۸
0
0
سازمان تبلیغات سازمانی ناکارامد در حوزه حمایت از مؤسسات قرانی است اینکه برخی با حمایت سازمان دارالقران و طومار امضا می کند که نمی تواند مبنا باشد متآسفم که شما خود را قرآنی معرفی می کنید
قره سید از اردبیل
|
-
|
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۰۹:۴۶
0
0
تشکر از ایکنا
خواهش می کنم نگاهی به گذشته خودتان بکنید ما در استان حمایتی های محدود ولی برخورهای خشن از سازمان تبلیغات داشتیم لکن در ساختار ارشاد همدلی و برادری و حمایت واقعی از مؤسسات شما حتی به یک مؤسسه وام 60 میلیون تومانی مکان 7 میلیون تومانی تجهیز ندادید ولی یک سازمان چند طبقه در تهران ساختید با 90 نفر کارمند با حقوقهای مشخص بنا براین سنگ مؤسسات را به سینه نزید
رقیه ../. از تهران
|
-
|
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۰۹:۵۰
0
0
از دو طومار مؤسسات زنجان و لرستان دریافتم که یک متن واحد و دیکته شده از سوی سازمان تبلیغات اسلامی هموم دارالقرآن بوده
پوتین از روسیه برای رهبر فرزانه انقلاب قرآن هدیه می آورد ولی شما سر منافع شخصی و سازمانی مردم وارد جریانی خطرناک و طومار نویسی می کنید
عبدالهی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۰۹:۵۱
0
0
شما به چه مجوزی خود را فراتر از قانون می دانید
خادم قرآن کریم
|
-
|
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۱۰:۴۴
0
0
اولا از این بحث های کارشناسی و طلبگی که ان شاء الله از روزی دغدغه و کمک به تصمیم گیری هاست سوء استفاده نشود و جامعه قرآنی را متهم به چند دستگی نکنند.
ثانیاً مقام معظم رهبری در اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی به این سازمان مأموریت داده اند:
- جلب مشارکت و هدایت همکاریهای مردمی از طریق صدور مجوز تأسیس و ساماندهی کانون‌های فرهنگی – تبلیغی، کانون‌های قرآنی، تشکل‌های مذهبی و انجمن‌های اسلامی.
- نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و اهتمام به آموزش همگانی قرآن کریم از طریق ساماندهی و حمایت از تشکل‌های قرآنی مردمی.
حال اگر سخن و قانونی فراتر از بیان مقام معظم رهبری وجود دارد بفرمائید.
فریدونی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۱۰:۵۸
0
0
با سلام و عرض ارادت به برادر عزیزم آقای قره شیخلو و همه فعالان قرآنی کشور
دوستان سازمان میدانند که بنده هم معتقد بودم مانند دیگر مصوبات، دبیر و دبرخانه یکپارچه باشد و بالاترین مقام قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی دبیر هیات باشد و علیرغم انتقادات به روش تعامل مدیران امور موسسات در سازمان برای درج این نظر در پیش نویس مصوبه و تایید آن تلاش زیادی کردم و باز هم بر همان عقیده ام. اما جا دارد که از دوست قرآنی رزمنده خودم گله کنم و عرض کنم اگر قرار باشد وقتی نظر دستگاهی در موردی به تصویب نمیرسد خود را موظف به اجرای آن نداند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود. مناسب بود دوستان سازمان به جهت رعایت حرمت مجموعه شورای عالی انقللاب فرهنگی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی و انجام وظیفه شرعی و انقلابی تمکین مقررات نظام اسلامی، دبیرخانه هیات را در سازمان مستقر می کردند و بعد از شش ماه به صورت رسمی درخواست تغییر این بند مصوبه را میدادند. این نوع برخورد دوستان و به صحنه آوردن بخش مردمی با این سبک به هیچ وجه در شان دوستان و ارادتمندان نظام و رهبری نیست و شباهت به برخی اتنفاقات تلخ گذشته دارد.
در پایان خودم و همه عزیزان سازمان و دیگر دستگاهها را به آیه شریفه «ادفع بالتی هی احسن السیئه »سفارش می کنم و از اساتید و قرآنیان پیشکسوت خصوصا بزرگان تهران و مشهد تقاضای برادرنه دارم بر گذشته ها صلوات بفرستند و مامضی را بهانه رفتارهای غیر حقوقی و خلاف قانون و اخلاق قرار ندهند. اگر قرار باشد ما منتظر باشیم تا طرف مقابل اصلاح شود هیچ وقت این اتفاق نمی افتد. همه ما باید از قانون تمکین کنیم حتی اگر از نظر ما با اعمال نفوذ و به صورت غیرکارشناسی تصویب شده باشد و نهایتا از راه قانونی و اخلاقی به دنبال اصلاح آن باشیم. تجربه دوران امام و انقلاب به ما نشان داد که دلسوزی های غیر اخلاقی، حقوقی و قانونی، از سوی هر کس که باشد عاقبتی جز جداشدن از راه انقلاب و مردم ندارد. محمدحسین فریدونی
حسین از یزد
|
-
|
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۱۱:۳۸
0
0
عزیزانی که حرف از پول ارشاد میزنند غافلند از تلاشهای 30 ساله اساتید قرانی در سازمان . بدون پول برای فرهنگ قران سختیها کشیدند اجرشان با قران
محمد از یزد
|
-
|
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۱۱:۴۱
0
0
به استحضار دوستان میرسانم در نزد خدا گواه میدهم طوماری که تهیه شد فقط وفقط خدا را درنظر داشتیم وبس
مهدی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۱۳:۳۷
0
0
اگر منظورتون از حمایت دادن پول است که اشتباه می‌کنید.اگر قرار بود سازمان تبلیغات به مؤسسات پول بدهد که کاری انجام دهند، خب خودش همان کار را انجام می داد. مؤسسات باید شورای توسعه فرهنگ قرآنی را پاسخگو کنند که 6 سال است در سند طرح ملی حفظ قرآن درجا زده و یک موقعیت کاری و درآمدزای بسیار خوب برای مؤسسات را در نطفه خفه کرد. اونوقت ادعای پیروی از رهبری هم می‌کنند. هرکس هم حرف مخالف آنها بزند می‌شود ضد انقلاب و ضد رهبری.
قاسمی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۱۴:۰۹
0
0
با سلام و عرض ادب خدمت جامعه قرآنی
اتحاد و همدلی در هر کاری حرف اول و آخر را میزند
ما باید باید باهم همدلی داشته باشیم
اما پای درد دل که باز شد من هم می گویم
چرا کاری که یک اتحادیه انجام می دهد را به اسم سایر موسسات تمام می کنید
ما راضی نیستیم از نوشتن این طومار
پس چرا موسسات دیگر را جزو این امار منتشر می کنید
با رفتار های زننده و بد اخلاقی که در سازمان تبلیغات دیده ایم چه انتظاری دارید این مشکلات به زودی حل شود؟
سازمان تبلیغات چه قدر از موسسات خود حمایت می کند
نه تنها حمایت نمی کند حتی بعضی وقتها این موسسات را تهدید ابطال مجوز می کند
سازمان تبلیغات کجا کار قرآنی کجا با این مسئولین بد اخلاق و بد رفتار
ایکنا خواهشا این رو منتشر کن
خبرنگار
|
-
|
۱۳۹۴/۰۹/۰۴ - ۱۰:۰۹
0
0
وزارت ارشاد را بهتر بشناسیم:
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که اقدامات نسنیجده و نادرست وزارت ارشاد زمینه کمرنگ شدن ارزش های انقلاب را فراهم می کند، گفت: وزارت فرهنگ ارشاد که پسوند اسلامی را هم یدک می کشد، چرا ارزش های انقلاب را یکی بعد از دیگری زیر پا می گذارد. اخیراً دیده می‌شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزش‌های انقلاب را یکی پس از دیگری زیر پا می‌گذارد و شکایت پشت سر هم از وزارت ارشاد اسلامی مطرح می‌شود؛ داد مردم بلند شده است.
captcha